کنترلر CNC را میتوان به دسته ها و مدل های مختلفی تقسیم نمود ، اما ما دراین مقاله سعی داریم بهترین و کاربردی ترین آن ها را به شما معرفی نماییم ، تا به هنگام انتخاب با توجه به نیازتان بهترین گزینه را انتخاب نمایید.پس در ادامه با ما همراه باشید . درضمن برای دریافت اطلاعات بیشتردرمورد کنترلر ها میتوانید به مقاله ای دیگر در همین سایت مراجعه نمایید.

سیستم های کنترلر cnc هم اکنون به طور گسترده ای در دستگاه های سی ان سی مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه کنترل اتوماتیک این دستگاه ها را بر عهده دارند. کنترل کننده های سی ان سی انواع و اقسام گوناگونی دارند و با استفاده از آن ها می توان بسیاری از توابع را پیاده سازی نمود.در کنترلر CNC به منظور کنترل و موقعیت یابی از یکسری دستورات با نام G کد و M کد استفاده می شود و کنترلر در واقع منعکس کننده ی این کد هااست.

تعویض کنترلر رادونیکس در سی ان سی

کنترلر CNC توانایی کنترل محورهای دستگاه را دارند و آن ها را مطابق با عملکردی که ما انتظار داریم هدایت می کنند. این کنترل شامل حرکت محورو دوران محور و… است.

در یک دسته بندی کلی می توان کنترلر CNC را به سه دسته اصلی تقسیم نمود:

1- کنترلر PC Based

این کنترلر CNC در واقع همان سیستم های کامپیوتری هستند ، که پردازش اطلاعات در آن ها صورت گرفته و با توجه به نام نرم افزار نصب شده بر روی آنها شناخته می شوند و همچنین در صورت قطع ارتباط کنترلر با کامپیوتر اجرای کار متوقف شده، سرعت که به عنوان مهمترین پارامتر در عملکرد دستگاه کنترل به شمار می رود در این دستگاه ها بسیار کم است و این سرعت تابعی از سرعت کامپیوتر می باشد. نرم افزار نصب شده بر روی این کنترلر CNC از نظر تعداد ورودی خروجی ها، جهت میکروسوئیچ ها، کلید های اضطراری و … با مشکل مواجه است.

جهت استفاده از این کنترل کننده ها نیازمند استفاده از بردهای واسط الکترونیکی هستیم، استفاده از این بردها باعث افزایش تعداد ورودی ها و خروجی ها شده و همچنین به عنوان نوعی بافر عمل می کند که باعث افزایش سرعت و یکنواختی انتقال دیتا ها خواهد شد.

2- کنترلر Semi PC Based

این کنترلر CNC از بردهای کنترلی مخصوص و طراحی شده برای این منظور استفاده می کنند، که برد مخصوص در کنار سیستم کامپیوتر قرار می گیرد.در این کنترلرها از میکروکنترلر ها و میکروپروسسورها جهت انجام پردازش استفاده می شود و دارای درگاه های سروموتور و استپ موتور هستند. عمده عملیات پردازش در این کنترل کنند ها توسط برد مربوطه صورت می گیرد. این کنترل کننده ها از پورت های ارتباطی برخوردار هستند که توسط آنها به سیستم کامپیوتر متصل می شوند و باید توجه داشت که در حین عملکرددستگاه این ارتباط هرگز قطع نگردد چراکه بخشی از عملیات پردازش توسط سیستم کامپیوتر صورت می گیرد. عملکرد و وضعیت ورودی ها و خروجی ها توسط کنترلر بررسی می شود. از نظر سرعتی این کنترلر سرعت بالاتری نسبت به مدل قبلی دارد و همچنین از قیمت بالاتری برخوردار است.

3- کنترلر  Stand Alone

این نوع کنترلر CNC به عنوان قدرتمندترین نوع کنترلر شناخته می شود و دارای پردازشگر قدرتمند داخلی است و جهت انجام فرایند کنترل و پردازش با کامپیوترها ارتباط مستقیمی ندارند. بسیاری توابع در این کنترل ها به صورت سخت افزاری ایجاد می شود و از این رو دارای سرعت بسیار بالایی هستند. ساختار داخلی این کنترل کننده های در واقع یک سیستم PLC  است.

 

کنترلر ایرانی

انواع کنترلر CNC چیست

1-کنترلر RadonixCAM-Pro

این نرم افزار واسط کاربری کنترلر های سری PC-Pro  و PC-Pro LAN می باشد و امکان کنترل انواع سی ان سی ها را به کاربر می دهد. به همراه این نرم افزار دو نرم افزار CAMProTest  و CAMProCalibrator نیز نصب می شوند.

  • CAMProTest

این نرم افزار امکان تست محور ها و ورودی خروجی ها را بطور مستقیم به کاربر می دهد و از طریق این نرم افزار می توان قبل از استفاده از نرم افزار اصلی درستی یا نادرستی اتصالات را بررسی کرد.

  • CAMProCalibrator

این نرم افزار امکان تنظیم جهت مناسب محور ها و کالیبره کردن آنها را به کاربر می دهد.

انواع کنترلر CNC رادونیکس:

 

انواع-کنترلر-در-دستگاه-سی-ان-سی
انواع-کنترلر-در-دستگاه-سی-ان-سی

1.کنترلر Pro-LAN 2A

از سری کنترلر های Pro-LAN با امکان کنترل ۲ محور همزمان می باشد.این سری از کنترلر های رادونیکس به علت استفاده از پورت LAN برای ارتباط با کامپیوتر، دارای نویز پذیری پایین بوده و برای استفاده در محیط های صنعتی بسیار مناسب هستند.بیشترین کاربرد این مدل در دستگاه های برش دو محور مانند دستگاه های برش با شعله، برش با آب، برش با سیم داغ، برش لیزر و برش پلاسما  می باشد.

2.کنترلر Pro-LAN 4A

از سری کنترلر های Pro-LAN با امکان کنترل تا ۴ محور همزمان می باشد. این سری از کنترلر های رادونیکس به علت استفاده از پورت LAN برای ارتباط با کامپیوتر، دارای نویز پذیری پایین بوده و برای استفاده در محیط های صنعتی بسیار مناسب هستند.

ازکاربردهای دیگر این مدل در دستگاه های روتر مانند روترهای چوب و فرز های مخصوص فلزات، روتر های ۴ محور منبت و حکاکی چند هد،دستگاه های خراطی، دستگاه های برش پلاسما با قابلیت کنترل ارتفاع، دستگاه های برش و حک شیشه، انواع دستگاههای دوخت و دستگاه های حک طلا می باشد.

3.کنترلر Pro-LAN 6A

از سری کنترلر های Pro-LAN با امکان کنترل تا ۶ محور همزمان می باشد. این سری از کنترلر های رادونیکس به علت استفاده از پورت LAN برای ارتباط با کامپیوتر، دارای نویز پذیری پایین بوده و برای استفاده در محیط های صنعتی بسیار مناسب هستند. بیشترین کاربرد این مدل در دستگاه هایی مانند، روتر های ۵ محور منبت و حکاکی چند هد، فرز های ۵ محور فلزات، دستگاه های ۵ محور برش پلاسما و روبات های ۶ محور می باشد.

4.کنترلر Pro-LAN 3AS

از سری کنترلر های Pro-LAN با امکان کنترل تا ۳ محور همزمان می باشد. این سری از کنترلر های رادونیکس به علت استفاده از پورت LAN برای ارتباط با کامپیوتر، دارای نویز پذیری پایین بوده و برای استفاده در محیط های صنعتی بسیار مناسب هستند. بیشترین کاربرد این مدل در دستگاه های برش دو محور مانند دستگاه های برش با شعله، برش با آب، برش با سیم داغ، برش لیزر، برش پلاسما، روترهای ارزان و دستگاه های پرینتر سه بعدی می باشد.

کنترلرcncمچ-تری

2-کنترلر Mach3

سطح توانایی کنترل همزمان 6 محور را دارد. برد اسموت استپر((SMOOTH  STEPPER با واسط USB  یا LAN سرعت انتقال دیتا  و امنیت دیتا را بالا برده و اطلاعات  خروجی بسیار خوبی برای درایوها آماده می نماید .

تمامی G CODE های استاندارد دستگاه های CNC  را پشتیبانی می نماید . برروی ماشینهای صنایع چوب . برش پلاسما .فرز. تراش بدون تعویض ابزار. واترجت. برش فوم . برروی ماشین آلاتی که غالبا با موتورهای سرو یا استپر کنترل می شوند.

16 عدد ورودی به صورت ایزوله از برد

8 عدد خروجی برای آپشن های مختلفرابط پورت پارالل و USB با PC تا فرکانس 400 hz الی 2000hz

خروجی رله 24 ولت DC  به منظور قطع و وصل نمودن یک المان مانند رله و اسپیندل

خروجی آنالوگ PWM برای کنترل سرعت اسپیندل

کنترلر-cnc-دی-اس-پی

3-کنترلر DSP

  • سیستم کنترل هوشمند سه و چهار محوره
  • مخصوص CNCهای فرز با توان بسیار بالا
  • کنترل در جهات X,Y,Z
  • پک کامل این مدل شامل :  کابل USB  و کابل دیتا و برد اصلی با مدل 1X-A و پنل اصلی و کارت گارانتی
در آخرسخن پایانی با شما:

انتخاب مناسب بین این کنترلر ها با توجه به نیاز شما و کارکرد موردنظرتان ، محصول تولیدی شما وموارد دیگر می باشد که برای

انتخاب بهتر کارشناسان ما با صبوری برای راهنمایی هرچه بهترتان آماده ارائه خدمت می باشند پس درتماس با ما تعلل نکنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *