ماشین CNC مناسب را چگونه برای کسب و کار خود انتخاب کنید

معیار خرید سی ان سی خوب

9 نوع اصلی دستگاه CNC وجود دارد که برای انتخاب ماشین CNC مناسب باید آن ها را بشناسیم

1. ماشین آلات روتر CNC 

روتر CNC

روترهای CNC در درجه اول برای برش مواد نرم مانند چوب، فوم و پلاستیک طراحی شده اند. گفته می شود، برخی از روترهای تخصصی می توانند فلزات نرم مانند آلومینیوم را نیز برش دهند. ماشین‌های روتر CNC فقط با مواد نرم کار می‌کنند زیرا گشتاور کمتری دارند – از سرعت چرخشی برای برش مواد استفاده می‌کنند. به این ترتیب، آنها قدرت کافی برای برش مواد سخت را ندارند.

در دستگاه‌های روتر CNC، مواد روی تخت/میز ثابت می‌مانند در حالی که سر روتر در سه محور حرکت می‌کند، مانند روترهای CNC 3 محوره. (سر روتر یک بیت روتر چرخان را در خود جای می دهد.) برخی از ماشین های روتر قادر به انجام حرکات اضافی هستند. اینها به عنوان روترهای 5 محوره شناخته می شوند. به طور معمول، یک ماشین 5 محوره امکان حرکت یا چرخش حول 5 محور ماشین CNC را می دهد : سه محور خطی (X، Y و Z) و هر دو از سه محور چرخشی (A، B و C). A حول محور X، B حول محور Y و C حول محور Z می چرخد.

مزایای دستگاه های روتر CNC در انتخاب ماشین CNC مناسب عبارتند از:

  • آنها سریع هستند و بهره وری زیادی ارائه می دهند

معایب دستگاه های روتر CNC عبارتند از:

  • آنها نسبت به سایر دستگاه های CNC دقت کمتری دارند
  •  روترهای CNC محدود به کار با مواد نرم هستند

2. ماشین آلات آسیاب CNC

دستگاه آسیاب سی ان سی دستگاه سی ان سی برای انتخاب ماشین CNC مناسب

دستگاه آسیاب CNC

دستگاه آسیاب CNC یک ابزار ماشینکاری با دقت بالا است که می تواند با مواد سخت مانند آلومینیوم، فولاد و حتی تیتانیوم کار کند. این دستگاه قادر است برش های ظریف تری نسبت به دستگاه روتر ایجاد کند. علاوه بر این، از ماشین های فرز CNC می توان برای شکل دادن، سوراخ کردن و مته کاری فلز استفاده کرد. برای دستیابی به عملیات های مختلف آسیاب، ماشین ها از انواع مختلف برش (آسیاب)، از جمله آسیاب های انتهایی (به عنوان مثال، آسیاب های انتهایی بینی گلوله ای و آسیاب های انتهای دماغه گاوی)، فلای کاتر، و برش های فرز چهره استفاده می کنند.

این نوع دستگاه CNC از جهت دیگری نیز با روتر CNC متفاوت است. همانطور که در بالا نشان داده شد، قطعه کار در یک روتر CNC ثابت می ماند در حالی که سر روتر در محورهای مختلف حرکت می کند. با این حال، در ماشین های آسیاب CNC، سر دوک در امتداد محورهای X و Y حرکت می کند در حالی که قطعه کار در امتداد محور Z حرکت می کند. البته شایان ذکر است که عمل برش به دلیل حرکت چرخشی کاتر ایجاد می شود. قطعه کار متحرک به افزایش دقت دستگاه های آسیاب CNC کمک می کند.

از مزایای دستگاه های آسیاب CNC  برای انتخاب ماشین CNC مناسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آنها می توانند روی مواد سخت کار کنند
  • ماشین‌های آسیاب CNC دقت بالایی ارائه می‌دهند، با برخی از حساب‌ها اشاره می‌شود که می‌توانند برش‌هایی را تا هزارم اینچ انجام دهند.
  • آنها از عملیات های متعددی از جمله شکل دهی، حفاری، حفاری و برش پشتیبانی می کنند
  • دستگاه های CNC آسیاب برای تولید انبوه مناسب هستند زیرا ثبات و کیفیت را تضمین می کنند

معایب دستگاه های آسیاب CNC عبارتند از:

  • آنها می توانند پرهزینه باشند

3. دستگاه تراش CNC

دستگاه تراش سی ان سی برای انتخاب ماشین CNC مناسب

ماشین تراش CNC

ماشین های تراش CNC در درجه اول برای ایجاد اشکال استوانه ای یا گرد استفاده می شوند. آنها برای ماشینکاری قطعات از طریق فرآیند برش استفاده می شوند. معمولاً قطعه یا ماده به صورت شعاعی به یک پلت فرم دوار چسبانده می‌شود که آن را با یک RPM از پیش تعیین‌شده می‌چرخاند. از سوی دیگر، ابزار برش با نرخ تغذیه ای که بر حسب اینچ در هر دور اندازه گیری می شود، به صورت جانبی حرکت می کند. ابزار برش همچنین می تواند به سمت داخل یا خارج حرکت کند، بنابراین ضخامت مواد را تغییر می دهد.

در انتخاب دستگاه تراش  ماشین CNC مناسب باید بدانیم ، دستگاه تراش CNC برای ایجاد قطعاتی که باید دارای تقارن یکسان در اطراف یک محور باشند ایده آل است. علاوه بر این، می توان از آن برای انجام چندین عملیات از جمله رزوه کشی، سوراخ کردن، سوراخ کردن، ریمینگ و روکش (برش انتها – صورت – یک قطعه) استفاده کرد.

4. دستگاه برش پلاسما CNC

دستگاه برش پلاسما سی ان سی برای انتخاب ماشین CNC مناسب

برش پلاسما CNC

یک دستگاه برش پلاسما CNC جریان الکتریکی را به جریان فشرده شده هوا یا گاز (مانند آرگون، نیتروژن، اکسیژن یا هیدروژن) تزریق می کند و گازی با انرژی بالا و برق دار ایجاد می کند که از یک نازل عبور می کند. این امر باعث می شود که هوا/گاز با سرعت زیاد به داخل آن فشرده شود و پلاسما را تشکیل دهد . (پلاسما چهارمین حالت ماده است که در آن ذرات باردار متشکل از ترکیبی از الکترون ها و یون ها وجود دارند.) این پلاسما است که فلز را ذوب می کند و اساساً آن را برش می دهد. با این حال، گرمای تولید شده می تواند مضر باشد، زیرا ناحیه مجاور مرز برش را تغییر می دهد.

سه نوع دستگاه برش پلاسما CNC بر اساس فرآیند برش وجود دارد که عبارتند از:

  • تماس با فرکانس بالا : این فرآیند کم‌هزینه برای تجهیزات مدرن خطر ایجاد می‌کند و بنابراین در برش‌های پلاسما CNC استفاده نمی‌شود. از یک جرقه با فرکانس بالا (که وقتی مشعل پلاسما با فلز برش خورده تماس می گیرد و مدار را می بندد ایجاد می شود) همراه با ولتاژ بالا استفاده می کند. مدار بسته پلاسمایی را ایجاد می کند که برای برش استفاده می شود.
  • قوس پایلوت : این فرآیند دوم یک مدار ولتاژ بالا و جریان کم را برای ایجاد جرقه در داخل مشعل پلاسما (به جای بیرون) ترکیب می کند. هنگامی که برش پلاسما با فلز یا قطعه کار تماس می گیرد، یک قوس برش ایجاد می کند و پس از آن می توان برش را آغاز کرد.
  • سر مشعل پلاسمایی فنری : این فرآیند متکی به ایجاد یک اتصال کوتاه در هنگام فشار دادن مشعل به فلز و آزاد شدن این فشار است که یک قوس پیلوت ایجاد می کند.

دستگاه برش پلاسما CNC را می توان برای برش آلومینیوم، فولاد ضد زنگ و نرم، مس، برنج یا چدن استفاده کرد. اساساً می تواند هر فلزی را که رسانای الکتریسیته است برش دهد. با این حال، این می تواند یک محدودیت باشد، زیرا فقط مواد رسانا را برش می دهد. فراتر از این، چندین مزیت برای انتخاب ماشین CNC مناسب ارائه می دهد، از جمله:

  • برش هایی با کیفیت بالا ایجاد می کند
  • دستگاه پلاسما CNC سریعتر از برش لیزری هنگام برش ورق های فلزی ضخیم است
  • دقت بالایی را ارائه می دهد
  • دستگاه را می توان در شرایطی که نیاز به تکرار دارند استفاده کرد. این امر به ویژه در هنگام برش ورق های فلزی ضخیم به دلیل سرعت مربوطه صادق است.

این نوع دستگاه CNC دارای معایبی است از جمله:

  • پر سر و صدا است
  • دستگاه برش پلاسما CNC بخار تولید می کند
  • برخی از اجزای آن مانند نازل و الکترود نیاز به تعویض دوره ای دارند
  • قادر به برش مواد بسیار ضخیم نیست.

5. دستگاه واترجت CNC

دستگاه واتر جت برای انتخاب ماشین CNC مناسب

دستگاه واترجت CNC

دستگاه واترجت CNC از یک واترجت عمودی با هدایت CNC برای برش موادی مانند تیتانیوم، کاغذ، فوم، مرمر، شیشه و سرامیک استفاده می کند. با این حال، هنگام برش مواد سخت، مواد ساینده به جریان آب (پس از خروج آن از نازل) برای افزایش قدرت برش اضافه می شود. به طور کلی، این دستگاه برش های تمیزی را بدون آثار سوختگی یا بریدگی (توده های گرد نامنظم) ایجاد می کند. در حالی که در درجه اول برای عملیات برش استفاده می شود، دستگاه واترجت CNC را می توان در چند منطقه دیگر مستقر کرد. به عنوان مثال، با استفاده از واترجت های چرخان متعدد، دستگاه را می توان در عملیات جداسازی رنگ و آماده سازی سطح استفاده کرد.

برای انتخاب ماشین CNC مناسب دستگاه های واترجت CNC باید بدانیم چندین مزیت دارند:

  • آنها حتی زمانی که برای برش مواد جاذب استفاده می شوند، آب را پشت سر نمی گذارند. این به دلیل سرعت آب است.
  • آنها برش های تمیزی را بدون آثار سوختگی یا بریدگی ایجاد می کنند
  • واترجت گرما تولید نمی کند، به این معنی که تنش های مکانیکی، سخت شدن سطح، یا انتشار ترک ایجاد نمی کند.
  • آب را می توان بارها و بارها استفاده کرد، زیرا این روش باعث آلودگی سیال نمی شود
  • می تواند یک صفحه متحرک از مواد را برش دهد

چندین تولید کننده ماشین های واترجت CNC وجود دارد، از جمله Flow International Corporation که مجموعه محصولات Mach را به فروش می رساند . موارد دیگر عبارتند از Techni Waterjet™ با دستگاه‌های CNC واترجت Intec™ G2 و دستگاه‌های سری B واترجت Knuth .

6. دستگاه لیزر CNC

دستگاه لیزر برای انتخاب ماشین CNC مناسب

دستگاه لیزر CNC

دستگاه لیزر در انتخاب ماشین CNC مناسب برای برش مواد یا علامت گذاری قطعات استفاده می شوند. این ماشین ها به یکی از سه روش کار می کنند. اولین مورد شامل برنامه CNC است که لیزر را روی سطح ماده هدایت می کند. دومی شامل حرکت دادن محور سکوی حامل مواد با پرتو لیزر ثابت است. این حرکت شکل مواد برش را مشخص می کند. سومین آینه از آینه های کامپیوتری استفاده می کند که لیزر را به سمت مواد هدایت می کند – نه لیزر و نه ماده حرکت می کند. این آینه ها در سه محور حرکت می کنند و بدون اینکه لزوماً رد پای دستگاه را افزایش دهند، پوشش کار را گسترش می دهند.

انرژی تولید شده توسط پرتو لیزر می تواند متفاوت باشد. به این ترتیب می توان از دستگاه های لیزر CNC برای حذف مواد تنها از کسری از سطح استفاده کرد. یا می توانند برش را تا اعماق زیاد گسترش دهند. سایر مزایای دستگاه لیزر CNC عبارتند از:

  • آنها به دلیل باریکی و شدت پرتو لیزر، مناطق تحت تأثیر حرارت کمی ایجاد می کنند.
  • این ماشین ها دقت بالایی دارند
  • ساکت هستند
  • هنگامی که برای علامت گذاری قطعات استفاده می شوند، علامت گذاری سریع و دائمی ایجاد می کنند
  • دستگاه های لیزر CNC استفاده عالی از ورق را ارائه می دهند.

7. ماشین تخلیه الکتریکی مبتنی بر CNC

ماشین تخلیه الکتریکی در انتخاب ماشین CNC مناسب

ماشین تخلیه الکتریکی مبتنی بر CNC

ماشینکاری تخلیه الکتریکی (EDM) یک فناوری برش فلز است. در مواردی که دستیابی به شکل هدف با استفاده از فرآیندهای دیگر غیرممکن است یا در مواردی که فلزکاری برای ماشین کاری معمولی بسیار سخت است استفاده می شود. همچنین در مواقعی که نیاز به روکش آینه ای باشد انتخاب می شود. این ماشین ها با ایجاد میلیون ها قوس الکتریکی ریز بین قطعه کار و الکترود، فلز را برش می دهند. این قوس‌ها به‌عنوان «دندان‌های برش» عمل می‌کنند، فلز را تبخیر و ذوب می‌کنند و میکروکراترها را ایجاد می‌کنند. ذرات ذوب شده سرد می شوند و فوراً از بین می روند، زیرا فلز در یک سیال غوطه ور می شود. این سیال که یک دی الکتریک است علاوه بر شستن زباله ها، یک اثر خنک کننده نیز ایجاد می کند و فرآیند برش را کنترل می کند، بنابراین دقت را افزایش می دهد.

مزایای دستگاه تخلیه الکتریکی CNC شامل موارد زیر است:

  • پوشش آینه ای ایجاد می کند
  • این دستگاه می تواند هر فلزی را بدون در نظر گرفتن سختی برش دهد

با این حال، در مورد این نوع دستگاه های CNC، چند نگرانی وجود دارد که ارزش آن را دارد. این را می توان به عنوان معایب EDM های مبتنی بر CNC خلاصه کرد:

  • گرمای تولید شده می تواند مواد را تغییر دهد
  • عمق برش توانایی شستشوی سیال را کاهش می دهد. در واقع، ذرات فلز، الکترود تخریب شده و مایع سوخته در داخل شکاف جمع می شوند.
  • با پیشرفت عمل برش، پخش انرژی در ناحیه در حال گسترش افزایش می‌یابد و دمای قوس‌ها را به سطحی کمتر از مفید کاهش می‌دهد.

8. ماشین آلات سنگ زنی CNC

ماشین سنگ زنی در انتخاب ماشین CNC مناسب

ماشین سنگ زنی CNC

ماشین های سنگ زنی CNC از یک چرخ دوار استفاده می کنند که مواد را از قطعه کار فلزی حذف می کند. آنها پوشش های سطحی با کیفیت بسیار بالایی تولید می کنند و بنابراین، بیشتر در مراحل تکمیل فرآیند ماشینکاری/ساخت استفاده می شوند. این کیفیت پرداخت سطح به سرعت چرخ سنگ زنی بستگی دارد که باید در طول فرآیند ثابت بماند. بنابراین، موتور باید بتواند گشتاور مورد نیاز را به طور مداوم و قابل اطمینان ارائه دهد. علاوه بر این، از آنجایی که این فرآیند گرمای زیادی تولید می کند، از روان کننده برای خنک کردن سطح قطعه استفاده می شود.

9. چاپگر سه بعدی

 چاپگر سه بعدی در انتخاب ماشین CNC مناسب

چاپگر سه بعدی

پرینت سه بعدی نمونه ای از ماشینکاری CNC است. با این حال، این دستگاه با انواع دیگر ماشین‌های CNC در بالا، که از ساخت کم‌کننده استفاده می‌کنند، متفاوت است. پرینت سه بعدی یک فرآیند تولید افزودنی است که برای هدایت حرکت خود به زبان برنامه نویسی G-code متکی است . این شامل ذوب و اکسترود کردن مواد، مانند رزین یا فلز، لایه به لایه برای ایجاد اشکال فیزیکی از یک مدل دیجیتال سه بعدی یا فایل CAD است.

فاکتورهایی که باید در هنگام  انتخاب ماشین CNC مناسب در نظر گرفت

انتخاب دستگاه CNC می تواند دلهره آور باشد. با این حال، ما فهرستی از ده عامل را گردآوری کرده‌ایم که هر زمان که می‌خواهید این تصمیم مهم را بگیرید، باید در نظر بگیرید.

1. قدرت موتور

موتور کاتر را در آسیاب های CNC و ماشین های تراش و آسیاب را در ماشین های سنگ زنی به حرکت در می آورد. بنابراین، هنگام انتخاب یک دستگاه CNC، در نظر بگیرید که آیا موتور آن می تواند نیروی مورد نظر را تامین کند یا خیر. به عنوان مثال، اگر قصد دارید از روتر CNC خود برای صاف کردن لبه های محصولات چوبی استفاده کنید، یک دستگاه اسب بخار کمتر کافی است. در مقابل، یک ماشین اسب بخار بالاتر برای کارهای گسترده تر مناسب تر است.

علاوه بر این، در نظر بگیرید که آیا نیروی موتور توسط پمپ های هیدرولیک یا جریان الکتریکی تامین می شود. موتورهای هیدرولیک به طور کلی قدرت، دوام و کارایی بیشتری نسبت به موتورهای الکتریکی دارند. در نتیجه، آنها در درجه اول در ماشین های سنگ زنی دقیق CNC استفاده می شوند.

طراحی قطعات cnc

2. نوع موتور محرک مورد استفاده

ماشین های CNC از موتورها برای هدایت حرکت در امتداد یا اطراف محورهای مختلف استفاده می کنند. موتورها  در انتخاب ماشین CNC مناسب باید هر بار که مقدار معینی انرژی دریافت می کنند، قادر به حرکت یکسان باشند. منحنی های شتاب و کاهش نیز باید مشابه باشند. با این حال، همه موتورها این ویژگی ها را ندارند. در این راستا، نوع موتور محرک نیز باید در هنگام انتخاب یک دستگاه CNC مورد توجه قرار گیرد.

سه نوع موتور محرک وجود دارد: سروو موتور، موتور پله ای و موتور هیدرولیک. موتور هیدرولیک توسط پمپ ها به حرکت در می آید اما کمتر رایج است. سروو موتور بسیار قابل کنترل است. منحنی های سرعت، قدرت و شتاب قابل پیش بینی را بر اساس انرژی ورودی ارائه می دهد. با افزایش انرژی ورودی، این نوع موتور نیروی بیشتری اعمال می کند یا سریعتر می چرخد. سروو موتورهای DC رایج ترین هستند و در ماشینکاری های سنگین ترجیح داده می شوند. سروو موتورها برای عملکرد صحیح سیستم نیاز به تنظیم دارند.

علاوه بر این، آنها به طور کلی گران تر از موتورهای پله ای هستند. با این حال، این عوامل فقط در صورتی باید شما را نگران کند که در حال ساخت یک دستگاه CNC هستید. اگر یک دستگاه CNC آماده خریداری کنید، سازنده قبلاً موتورها را تنظیم کرده است.

در نهایت، همانطور که از نام آن پیداست، موتور پله‌ای بر اساس انرژی دریافتی با افزایش‌های کوچک حرکت می‌کند. این نوع موتور به محاسبات نیاز دارد زیرا CPU باید انرژی ورودی زمان‌بندی شده را که بر حسب پالس اندازه‌گیری می‌شود، با نرخ تغذیه برنامه‌ریزی‌شده هماهنگ کند. هر چه پالس ها سریعتر به موتور ارسال شوند، موتور سریعتر می چرخد. موتورهای پله ای برای کارهای چوبی یا جزئیات کاری مناسب هستند. گفته می شود، درک و کار با آنها ارزان تر و ساده تر است. علاوه بر این، آنها نیازی به تنظیم ندارند.

3. مواد

دو سوال مرتبط اما اساسی که باید از خود بپرسید عبارتند از: از چه موادی استفاده خواهید کرد؟ چه چیزی خواهید ساخت؟ این به این دلیل است که دستگاه های CNC برای عملکردهای مختلف مناسب هستند. به عنوان مثال، بگویید که شما به کارهای چوبی علاقه دارید. نوع ماشینی که برای آسیاب کردن قطعات مبلمان استفاده می کنید با ماشینی که برای تراشیدن تابلوها استفاده می کنید بسیار متفاوت است. بدیهی است که چوب خواص متفاوتی با فلز دارد. بنابراین، اگر به دنبال دستگاه CNC مناسب برای فرز یا برش فلز هستید، از انتخاب روتر CNC خودداری کنید. در عوض، گزینه های دیگری مانند دستگاه آسیاب CNC، برش پلاسما CNC یا برش لیزری CNC را انتخاب کنید.

4. بودجه عامل مهم در انتخاب ماشین CNC مناسب

تولیدکنندگان مختلف به بخش‌های مختلف بازار پاسخ می‌دهند و ماشین‌های CNC را با قیمت‌های مختلف توسعه داده و می‌فروشند. توجه به این نکته ضروری است که دستگاه های CNC زیر 1000 دلار برای استفاده تجاری مناسب نیستند. در عوض، این ماشین ها برای علاقه مندان طراحی شده اند. بنابراین، اگر برای تجارت خود به یک دستگاه CNC نیاز دارید، دستگاه کمی گران‌تر را انتخاب کنید که برای استفاده تجاری طراحی شده است.

علاوه بر این، قیمت دستگاه‌های CNC بر اساس فناوری مورد استفاده و قابلیت‌ها متفاوت است. به عنوان مثال، برش لیزری Fab Light برای ورق های فلزی و لوله ها از 65000 دلار شروع می شود. از سوی دیگر، به گفته یکی از یوتیوب‌برها ، دستگاه برش لیزر دو بعدی Trulaser 3030 که دارای عملکرد بالا، برش‌های با سرعت بالا و بسیار بزرگ‌تر از دستگاه Fab Light است، قیمتی معادل یک میلیون دلار دارد . علاوه بر این، آسیاب CNC Tormach 1100MX با وجود اینکه کمی بزرگتر از دستگاه Fablight است، از 26975 دلار شروع می شود.

دستگاه برش لیزری TruLaser 3030 CNC

دستگاه برش لیزری TruLaser 3030 CNC برعکس، ماشین‌های پلاسما CNC سطح مبتدی، مناسب برای مغازه‌های جوشکاری کوچک، حدود 18000 دلار (15000 پوند) قیمت دارند. برش های پلاسما صنعتی بین 113000 دلار (90000 پوند) تا 315000 دلار (250000 پوند) قیمت دارند .

5. اندازه، ظرفیت کار، و حجم تولیددر انتخاب ماشین CNC مناسب

برخی از ماشین‌های CNC، به‌ویژه آنهایی که برای تولید انبوه قطعات طراحی شده‌اند، ردپای بزرگی دارند که با یک ماشین کوچک یا SUV قابل مقایسه است.  در انتخاب ماشین CNC مناسبعلاوه بر این، در برخی موارد، ماشین‌هایی مانند برش‌های لیزری به تجهیزات اضافی مانند کمپرسور هوا، مخازن هوای کمکی، رطوبت‌گیر هوای فشرده و سیستم جمع‌آوری گرد و غبار و فیلتراسیون هوای اختصاصی نیاز دارند. بنابراین، قبل از انتخاب یک دستگاه CNC، از خود بپرسید که آیا کارگاه شما به اندازه کافی بزرگ است که همه این تجهیزات را در خود جای دهد.

و اگر کارگاه به اندازه کافی بزرگ باشد، آیا حجم تولید شما متناسب است؟ دستگاه های CNC بزرگ برای تولید انبوه در نظر گرفته شده اند. بنابراین، اگر می‌خواهید یک دستگاه CNC انتخاب کنید که به شما در تکرار نمونه‌های اولیه و تولید سریع‌تر محصولات کمک کند، یک دستگاه بزرگ با تمام ابزارهای لازم مطلوب است. این به دلیل رتبه بندی وظیفه مداوم آنها است. با این حال، اندازه نیز بر قیمت تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، به گفته یکی از یوتیوب‌برها ، دستگاه برش لیزر دو بعدی Trulaser 3030 که بزرگ‌تر از دستگاه Fab Light است، قیمتی معادل یک میلیون دلار دارد . با این حال، دارای عملکرد بالا و برش های با سرعت بالا است.

از طرف دیگر، اگر ماشینی با ردپای کوچک انتخاب می کنید، به همان اندازه مهم است که منطقه قابل استفاده را در نظر بگیرید. دستگاه نباید آنقدر کوچک باشد که شما را از انجام وظایف یا کار بر روی اندازه های خاص باز دارد. بنابراین، هنگام انتخاب یک دستگاه CNC، به دنبال عباراتی مانند «پاکت کاری»، «منطقه کاری» و «منطقه قابل استفاده» باشید. این عبارات منطقه دقیقی را که ابزار برش می تواند در آن کار کند را مشخص می کند.

6. نرم افزار CAD/CAM

اکثر ماشین‌های CNC درجه مصرف‌کننده دارای یک برنامه CAD/CAM هستند که به‌عنوان یک آپشن در دسترس هستند. با این حال، لازم نیست نگران برنامه ای که با دستگاه ارائه می شود باشید. اکثر نرم افزارهای CAM مانند Fusion ، SolidWorks ، CATIA ، BobCAD و غیره، با اکثر ماشین های CNC سازگار هستند.

با این حال، برخی از تولید کنندگان، مانند CarveWright و ShaperTools ، یک اکوسیستم بسته را حفظ می کنند و سیستم های اختصاصی را توسعه می دهند که برای کنترل مسیرهای ابزار در نظر گرفته شده است. بنابراین، این بدان معناست که شما باید یاد بگیرید که چگونه از چنین نرم افزارهایی استفاده کنید و مراحل غیر ضروری را به فرآیند تولید اضافه کنید. گاهی اوقات، این برنامه ها فقط با پرداخت هزینه اشتراک قابل دسترسی هستند. بنابراین، هنگامی که به دنبال انتخاب یک دستگاه CNC هستید، در نظر بگیرید که آیا می توان آن را توسط نرم افزار شخص ثالث کار کرد یا اینکه آیا نرم افزار رایگان است.

تعویض کنترلرcncمچ-تری

7. فناوری برش یا ماشینکاری

در واقع، انواع مختلفی از ماشین‌های CNC وجود دارد که هر کدام از تکنولوژی برش یا ماشینکاری خاص خود استفاده می‌کنند. همانطور که در بالا ذکر شد  در انتخاب ماشین CNC مناسب، این فناوری ها برای مواد مختلف مناسب هستند و نتایج متفاوتی را ایجاد می کنند. علاوه بر این، برخی از کاترها، مانند دستگاه های واترجت CNC، نه تنها برای برش مواد، بلکه برای کشیدن رنگ و آماده سازی سطح نیز قابل استفاده هستند. برخی دیگر، مانند آسیاب های CNC، می توانند برای سوراخ کردن، سوراخ کردن و شکل دادن به فلزات استفاده شوند، در حالی که ماشین های تراش CNC می توانند برای رزوه کاری، سوراخ کردن، سوراخ کردن و ریمینگ و روکش استفاده شوند. بنابراین، شما باید فناوری ماشینکاری را در نظر بگیرید زیرا شما را به روی چندین عملیات دیگر فراتر از برش باز می کند.

8. ماهیت کنترل (کامپیوتر یا کنترل دستی)

برخی از ماشین‌های CNC مانند Shaper Origin از ShaperTools، دستی هستند. این بدان معنی است که آنها مسئولیت هدایت دستی دستگاه را در حین ایجاد برش به شما، کاربر، واگذار می کنند. با این وجود، این ماشین ها دارای ویژگی های هوشمندی هستند که خطاهای انسانی را جبران می کند. به عنوان مثال، Shaper Origin تنظیمات بلادرنگ را برای اطمینان از برش های تمیز انجام می دهد. همچنین، اگر خارج از مسیر برنامه ریزی شده هدایت شوید، دوک ماشین به طور خودکار و ایمن جمع می شود.

کنترل وکنترلر ماشین در انتخاب ماشین CNC مناسب

روتر CNC دستی Shaper Origin

از سوی دیگر، سایر دستگاه‌های CNC، ابزارهای برش و حرکات آن‌ها 100% یا از طریق یک سیستم کنترل در رایانه شخصی شما یا از طریق نرم‌افزار نصب شده روی خود دستگاه کنترل می‌شوند. دسته دوم بدون نیاز به اتصال رایانه شخصی عمل می کند. اما این راحتی هزینه دارد، زیرا این نوع دستگاه های CNC اغلب گران تر از ماشین های مبتنی بر PC هستند. این به خاطر این واقعیت است که آنها یک رایانه داخلی و فضای ذخیره سازی دارند که وظایف محاسباتی را انجام می دهد. یک نمونه ماشین CNC کنترل شده توسط کامپیوتر، CNC Shark توسط Rockler است. از سوی دیگر، مجموعه ماشین‌های Axiom Precision و برخی از ماشین‌های CNC با برند Fanuc -، HAAS-، و Bridgeport نیازی به اتصال به کامپیوتر ندارند. آنها با کنترلرها یا کنترل پنل ها عرضه می شوند.

9. انجمن های آنلاین

مانند سایر قطعات و نرم افزارهای مکانیکی، ماشین ها و سیستم های CNC گاهی اوقات می توانند مشکل ساز و پیچیده باشند. خوشبختانه، تولیدکنندگان معتبر انجمن‌های آنلاینی دارند که به کاربران امکان می‌دهد تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، سؤال بپرسند و پاسخ سؤالات را دریافت کنند. این انجمن های آنلاین منابع ارزشمندی برای جمع آوری نظرات کاربران واقعی هستند که می توانند به شما در مقایسه ماشین ها کمک کنند. علاوه بر این، آنها می توانند به شما کمک کنند تا با عملکرد دستگاه ها آشنا شوید.

10. سطح مهارت اپراتور

عملکرد ماشین‌های CNC کاملاً متفاوت است، به این معنی که اپراتور باید نحوه عملکرد هر دستگاه را بیاموزد. دانش به دست آمده در حین کار با یک نوع خاص از دستگاه CNC ممکن است برای دستگاه دیگری صدق نکند، به خصوص اگر توسط سازنده دیگری ساخته شده باشد. با این وجود، برای حل این مشکل، ماشین‌کارها می‌توانند از یک کنترلر CNC جهانی برای هر دستگاه استفاده کنند.

تولیدکنندگانی مانند Fanuc طیف گسترده ای از سیستم های کنترل CNC را می فروشند . این مجموعه شامل سیستم هایی برای کاربردهای ماشینکاری استاندارد برای آنهایی است که قادر به انجام پیچیده ترین فرآیندهای ماشینکاری هستند. این سیستم ها با دستگاه های CNC تولید شده توسط سایر سازندگان سازگار است. بنابراین، می توانید یک سیستم کنترل CNC جهانی را خریداری کنید.

انواع-کنترلر-در-دستگاه-سی-ان-سی چوب
انواع-کنترلر-در-دستگاه-سی-ان-سی

انتخاب تامین کننده ماشین سی ان سی در انتخاب ماشین CNC مناسب

حتی با توجه به نکات بالا، انتخاب یک دستگاه CNC و یک تامین کننده می تواند ترسناک باشد. این به این دلیل است که گزینه های متعددی در بازار وجود دارد. و با توجه به اینکه ماشین‌ها گران هستند، استفاده از ماشین‌های اشتباه ریسک پولی قابل توجهی دارد. بنابراین، قبل از تصمیم گیری برای انتخاب دستگاه CNC و تامین کننده، زمان صرف می شود. این امر مستلزم یک رویکرد استراتژیک است که شش وظیفه یا فعالیت زیر را دنبال می کند:

1. تحقیق و مقایسه تامین کنندگان و پیشنهادات مختلف

البته، تامین کنندگان متعددی برای هر یک از 9 نوع دستگاه CNC وجود دارد. برای جلوتر ماندن از رقبا، این سازندگان وعده های مختلفی از جمله خدمات پس از فروش، ویژگی ها و ابزارها را می دهند. بنابراین، اگر با عجله یک تامین کننده را انتخاب کنید، ممکن است در نهایت متوجه شوید که یک معامله خام دریافت کرده اید. بنابراین، توصیه می کنیم که تحقیقات گسترده ای را با استفاده از منابع آنلاین و آفلاین انجام دهید. در مرحله بعد، فهرستی جامع از تامین کنندگان مختلف و پیشنهادات آنها تهیه کنید. با استفاده از این لیست، می‌توانید این تولیدکنندگان و آنچه را که ارائه می‌دهند مقایسه کنید.

2. منابع آموزشی و پشتیبانی تامین کننده را ارزیابی کنید

یک نگاه ساده به سایت‌های مختلف تامین‌کنندگان تفاوت آشکاری را نشان می‌دهد: آنها رویکردهای متفاوتی برای ارائه پشتیبانی و آموزش دارند. به عنوان مثال، بیشتر موارد آموزشی را در قالب کلاس‌های آموزشی عمیق و دوره‌های آموزشی در مورد فلزکاری یا چوب‌کاری، منابع نحوه انجام، ایده‌های پروژه، توضیحات گام به گام در مورد ویژگی‌های ماشین‌های CNC (آموزش محصول)، و بیشتر.در مجموعه دکتر سی ان سی مشتری حرف اول را می زند

در عین حال، تامین کنندگان پشتیبانی کاملا متفاوتی را ارائه می دهند. به عنوان مثال، اکثراً معمولاً تیم پشتیبانی خود را با تکنسین‌های میدانی (کارکنان آموزش دیده در کارخانه) که تجربه دست اولی دارند و می‌توانند در تمامی نیازهای خدماتی به مشتریان کمک کنند، پر می‌کنند. این رویکرد آنها را قادر می سازد تا حوادث را از طریق تماس های تلفنی بدون نیاز به اعزام تکنسین رفع کنند. در نتیجه، زمان از کار افتادگی به حداقل می رسد، به ویژه با توجه به اینکه این افراد به صورت شبانه روزی، 24/7 در دسترس هستند.

با این حال، ممکن است متعجب شوید که متوجه شوید برخی از تامین کنندگان خدمات تامین کننده را ارائه نمی دهند – حداقل، این چیزی است که ما با مرور گسترده وب سایت های آنها جمع آوری کردیم. (هر چند نمی توانیم نامی را ذکر کنیم.) به همین دلیل، انتخاب تامین کننده دستگاه CNC که وعده پشتیبانی 24/7 را می دهد بسیار مهم است. به هر حال، تجهیزات مکانیکی در طول عمر خود در یک نقطه از کار می افتند.

3. بررسی های مشتریان و مراجع را بررسی کنید

به عنوان یک اپراتور تجاری یا مالک، ممکن است چند کسب و کار دیگر را بشناسید که در بخش خاص شما فعالیت می کنند. و حتی اگر این کار را نکنید، همیشه می‌توانید با تماس گرفتن و پرسیدن در مورد دستگاه‌های CNC ترجیحی آنها، ارتباط برقرار کنید. با داشتن چنین اطلاعاتی، می توانید به راحتی یک دستگاه CNC را نسبت به دستگاه دیگر انتخاب کنید. از طرف دیگر، می‌توانید نظرات مشتریان را در رسانه‌های اجتماعی یا سایت‌های بررسی اختصاصی مانند Trustpilot بررسی کنید. با این حال، بررسی ها سخت است زیرا ماشین های صنعتی به ندرت به صورت آنلاین فروخته می شوند، بلکه با تماس مستقیم با سازنده یا تامین کننده به فروش می رسند.

4. از طریق انجمن های آنلاین بروید

انجمن های آنلاین بسترهای مناسبی هستند که مشتریان تجربیات خود را با دستگاه های CNC سازندگان به اشتراک می گذارند. آنها همچنین سوالاتی در مورد مشکلاتی که در حین استفاده با آنها مواجه می شوند می پرسند و منتظر پاسخ از سایر کاربران یا نماینده شرکت هستند. بنابراین، این انجمن های آنلاین، که توسط سازنده نگهداری می شوند، یک راه ایده آل برای جمع آوری داده ها در مورد ماشین های مشکل ساز هستند. به این ترتیب، می توانید مواردی را که باید اجتناب کنید شناسایی کنید، بنابراین به شما کمک می کند تا جستجوی خود را محدود کنید.

5. خدمات پس از فروش را ارزیابی کنید

برخی از تامین کنندگان – مانند FANUC و Flow Shape Technologies Group – با این فرض کار می کنند که نیازهای هر مشتری متفاوت است. بنابراین، آنها خدمات پس از فروش خود را مطابق با این نیازهای خاص تطبیق می دهند. در نتیجه، تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌کننده، پیشگیرانه و واکنشی و همچنین کاتالوگ جامعی از قطعات OEM ارائه می‌کنند.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه شامل انجام تعمیرات برنامه ریزی شده پس از چند ساعت یا ماه معین است. تعمیر و نگهداری پیش‌بینی‌شده مستلزم نظارت از راه دور وضعیت تجهیزات شما برای تعیین زمان‌بندی زمان‌بندی تعمیر توسط تامین‌کننده است. این رویکرد خرابی ها را قبل از اینکه منجر به خرابی شود، پیش بینی می کند. در نهایت، تعمیر و نگهداری واکنشی شامل برنامه ریزی تعمیرات بلافاصله پس از خراب شدن تجهیزات، با انجام کار توسط مهندسان خدمات محلی آموزش دیده OEM است.

برخی از تامین کنندگان فقط برخی از این خدمات را ارائه می دهند، در حالی که برخی دیگر همه را ارائه می دهند. با این حال، مورد دوم مبتنی بر انتخاب و پرداخت بسته تعمیر و نگهداری شامل همه این خدمات است. بنابراین، اگر می‌خواهید از همه این مزایا لذت ببرید، یک تامین‌کننده CNC را انتخاب کنید که این پیشنهادها را وعده می‌دهد و مشترک این خدمات شوید.

6. قیمت منصفانه و شرایط گارانتی مذاکره کنید

هنگامی که به چند گزینه مناسب با کیفیت و کالیبر برابر رسیدید، زمان خرید فرا رسیده است. با این وجود مهم است که در آن عجله نکنید. در عوض، با تامین کنندگان تماس بگیرید و در مورد قیمت منصفانه و شرایط گارانتی مذاکره کنید. اما احتمال یک مذاکره موفق به عوامل متعددی بستگی دارد. ناگفته نماند که این تامین کنندگان با مشتریان بزرگ سروکار داشته اند. بنابراین، صبر، به کارگیری مذاکرات نرم، و نشان دادن آنچه به میز می‌آورید بسیار مهم است.

مواردی که در بالا گفته شد تماما جزو تعهدات تیم مجموعه دکتر سی ان سی می باشد برای اطمینان میتوانید از تجارب دیگران با ما استفاده کنید

ارزیابی عملکرد و نگهداری ماشین آلات در انتخاب ماشین CNC مناسب

خرابی های برنامه ریزی نشده ممکن است گران باشد. به عنوان مثال، شرکت های خودروسازی با توقف خط تولید، به طور متوسط ​​22000 دلار در دقیقه ضرر می کنند . برای تولیدکنندگان کوچکتر، این رقم به احتمال زیاد کمتر است. با این حال، داده ها نشان می دهد که تولید کننده به طور متوسط ​​هر سال 800 ساعت از کار افتادگی تجهیزات یا بیش از 15 ساعت در هفته رنج می برد. این خرابی اغلب به فرآیندهای تعمیر و نگهداری واکنشی نسبت داده می شود، جایی که شرکت ها قبل از اینکه بتوانند آن را تعمیر کنند منتظر می مانند تا تجهیزات خراب شود. با این حال، نگهداری پیش‌بینی‌کننده و پیشگیرانه نشان داده است که تولید را در حال اجرا نگه می‌دارد و زمان کار را بهبود می‌بخشد. بنابراین، چگونه می توانید به حداکثر زمان و بهره وری دست یابید؟

1. نظارت بر بهره وری

تعیین عملکرد پایه مهم است. هنگامی که بهره وری یک ماشین کمتر از این رقم می شود، می توان گفت که عملکرد آن زیر همتراز است. این می تواند به یک مشکل در حال توسعه اشاره کند و به شما در پیش بینی و جلوگیری از خرابی های آینده کمک کند. در واقع، برخی از تامین کنندگان که خدمات تعمیر و نگهداری پیش بینی را ارائه می دهند از این رویکرد استفاده می کنند. آنها سرورهای خود را به دستگاه متصل می کنند و داده ها را در مورد عملکرد آن در طول زمان و تاریخچه عملکرد در طول چرخه عمر آن جمع آوری و نظارت می کنند. این داده ها آنها را قادر می سازد تا مسائل را شناسایی کرده و به سرعت آنها را حل کنند.

2. مسائل و هزینه های نگهداری مشترک را برای انتخاب ماشین CNC مناسب شناسایی کنید

با ارزیابی تاریخچه عملکرد دستگاه، می توانید اطلاعاتی در مورد مسائل تعمیر و نگهداری متداول و هزینه های مرتبط جمع آوری کنید. سپس می توانید از این داده ها برای خرید قطعات یدکی مورد نیاز استفاده کنید. با داشتن یک کاتالوگ از قطعات، می توانید قطعاتی را که به محض توقف کار خراب می شوند جایگزین کنید و به شما امکان می دهد زمان خرابی را کاهش دهید. این داده ها همچنین به شما کمک می کند تا بودجه ای را برای تعمیرات یا نگهداری اختصاص دهید و اطمینان حاصل کنید که همیشه برای هر گونه احتمالی آماده هستید.

3. نیاز به ارتقاء نرم افزار یا سخت افزار اضافی را ارزیابی کنید

توصیه می‌شود به‌روزرسانی را در نظر بگیرید، به‌ویژه اگر افزودن نرم‌افزار یا سخت‌افزار خاصی می‌تواند به بهبود عملکرد یا روند نگهداری کمک کند. برای مثال، ترکیبی از ارتقاء نرم‌افزار و سخت‌افزار می‌تواند به شما امکان دهد داده‌ها را از راه دور جمع‌آوری کنید و به تعمیر و نگهداری پیش‌بینی کمک کند. با این حال، ابتدا یک ارزیابی عمیق انجام دهید تا مشخص شود که آیا سرمایه گذاری ارزشمندی است یا خیر. پس از همه، چنین ارتقاء می تواند گسترده باشد.

doctorcnc دکتر سی ان سی

نتیجه

انواع مختلفی از دستگاه های CNC وجود دارد که برخی از آنها می توانند برای کسب و کار شما مناسب باشند.در هنگام انتخاب ماشین CNC مناسب اینها عبارتند از: ماشین‌های روتر CNC، آسیاب‌های CNC، برش‌های پلاسما CNC، ماشین‌های واترجت CNC، ماشین‌های تراش CNC، ماشین‌های لیزری CNC، چاپگرهای سه بعدی، ماشین‌های تخلیه الکتریکی مبتنی بر CNC و ماشین‌های سنگ‌زنی CNC. همراه با وجود لوازم متعدد، این تنوع گسترده از گزینه های قابل دوام، انتخاب دستگاه CNC مناسب را دلهره آور و ترسناک می کند. در این راهنما، ما عواملی را که باید در هنگام انتخاب یک دستگاه CNC در نظر گرفته شود، رویکردهای استفاده در هنگام انتخاب یک تامین کننده، و نحوه ارزیابی عملکرد و عملکرد دستگاه برای افزایش زمان کار را برجسته کرده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *