ساخت دستگاه سی ان سی یک کار حرفه ای است و برای انجام این امر باید تخصص کافی داشته باشید وجهت انجام آن آموزش های لازم را درمراکز معتبر دید ، دراین مطلب ساخت دستگاه سی ان سی ای آموزش داده‌شده است که کاملاً صنعتی است و برای ماشین‌کاری مواد سخت می‌توانید روی آن حساب کنید. در ادامه با مجموعه دکتر سی ان سی همراه برای فراگیری آموزش ساخت سی ان سی همراه باشید.

 

ساخت دستگاه سی ان سی

برای ساخت دستگاه سی ان سی  ابتدا باید بدانیم دستگاه cnc از چه اجزایی ساخته شده است و برای شروع ساخت چه مراحلی را  باید طی نمود.

طراحی اولیه دستگاه سی ان سی چگونه انجام میشود؟

برای شروع ساخت دستگاه سی ان سی ابتدا باید به فراگیری یک برنامه برای طراحی استراکچر و شاسی دستگاه بپردازید ،نرم افزارهایی مانند سالید وورک (solid work) ، کتیا وآرتکم و… برای این منظور استفاده می شود. درابتدا باید طراحی 3 بعدی دستگاه صورت پذیرد .

شکل زیر مثالی از شاسی یا بدنه یک دستگاه cnc نوعی می باشد.

طراحی شاسی دستگاه سی ان سی

همه دستگاه های CNC (از جمله دستگاه های سی ان سی چوب – سنگ – فوم – برش هواگاز – فلز تراش – صنایع رباتیک و غیره ) از اجزاء و قطعات مشابهی تشکیل شده اند

برای ادامه ساخت دستگاه سی ان سی باید به تفصیل با آنها آشنایی داشته باشید:

همه دستگاه های cnc از سه بخش:

  • مکانیکی
  • برقی
  • کنترل

تشکیل شده اند:

واحد مکانیکی شامل:

  • شاسی (استراکچر یا بدنه دستگاه)
  • سیستم روغن کاری
  • ریل و واگن
  • موتور های حرکتی شامل سروموتورها و استپ موتورها
  • مکانیزم حرکتی شامل بال اسکرو، چرخ دنده و شانه، تسمه تایم
  • اسپیندل

واحد برق شامل:

  • تابلو برق
  • رله
  • فیوز های حفاظتی
  • کنتاکتور
  • محافظ کابل (انرژی چین)

واحد کنترل شامل:

  • کنترولر مرکزی
  • نرم افزار رابط
  • درایور موتور
  • اینتورتر اسپیندل موتور
  • سیستم اندازه گیری

شاسی دستگاه سی ان سی

شاسی یا استراکچر دستگاه

بدنه یا شاسی یا استراکچر یک دستگاه CNC مهمترین قسمت ماشین می باشد . تمامی اجرای ماشین شامل ریل و واگن ، موتور ها ، بال اسکرو ، دنده شانه و غیره بر روی یک بدنه نصب میگردند . شاسی دستگاه های سی ان سی  از نظر متریال و جنس به دو نوع تقسیم میشوند :

۱- شاسی چدنی   ۲- شاسی فولادی

شاسی فولادی:

بزرگترین مزیت این نوع سازه هزینه پایین تولید می باشد. این نوع شاسی با استفاده از  انواع پروفیل های فولادی و جوشکاری ساخته میشود. به دلیل استفاده از فرایند جوشکاری ؛ آن هم در حجم بسیار بالا باید اصول جوشکاری به صورت کامل رعایت شود. برای افزایش عمر و کاهش هرچه بیشتر تنش بهترین روش جوشکاری برای این نوع مصرف جوش CO2 می باشد. ضمن این که استراکچر می بایست بعد از فرایند ساخت برای مدت زمانی خاص رها شده و بعد فرایند تنشزدایی و بعد از آن ماشینکاری انجام شود . عدم رعایت هر کدام از اصول ساخت می تواند صدمات جبران ناپذیری به خریدار دستگاه وارد کند.

شاسی چدنی :

این نوع استراکچر از با کیفیت ترین چدن داکتیل ساخته میشود. چدن داکتیل به دلیل خاصیت جذب ارتعاشات بهترین گزینه برای ساخت شاسی ماشین های سی ان سی  می باشد. فرایند ساخت به صورت ریخته گری یک پارچه می باشد. بعد از ریخته گری  رعایت خواب شاسی  واجب می باشد. بعد از طی مدت زمان تعیین شده وارد مرحله ماشین کاری می شوید. عمدتا این نوع سازه ها برای دستگاه های فلز تراش استفاده می شود و به دلیل هزینه بالای ساخت و محدودیت های خاص ریخته گری مناسب دستگاه های CNC چوب و سنگ نمی باشد.

انواع موتورهای حرکتی برای ساخت دستگاه سی ان سی :

1-سرووموتور       1-استپ موتور

در مقاله ای دیگر به تفصیل تفاوت این دو الکتروموتور را برای شما توضیح داده ایم .برای استفاده از این مطلب به سایت دکتر سی ان سی مراجعه نمایید.

سرووموتور چیست؟

سروموتور  به انگلیسی: Servomotor یا موتور کنترل به انگلیسی: Control motor  نوعی از موتورهای الکتریکی است که با هدف بکارگیری در سیستم‌های کنترل فیدبک طراحی می‌شود. لختی (اینرسی) در این موتورها پایین بوده و در نتیجه تغییر سرعت در این موتورها بسیار سریع است. معمولا قطر این موتورها کم اما درازای آنها زیاد می‌باشد.

سرو موتور یک دستگاه است که یک محور (shaft) خروجی دارد. این محور قادر است تا در یک موقعیت و زاویه ای خاص با ارسال سیگنال رمزی قرار گیرد.

در واقع چگونگی حرکت وموقعیت های زاویه ای این محور خروجی توسط دسته ای از سیگنالهای رمزی که برای سیم کنترل آن تعریف می شودکنترل می شود. برای طول مدت زمانیکه یک سیگنال فعال بوده و یک پالس برروی خط ورودی آن قرار دارد این محور خروجی در موقعیت خاص زاویه ای که مختص آن سیگنال است قرار می گیرد و با تغییر سیگنال رمزی موقعیت زاویه ای تغییر می کند. در عمل سرو موتورها در صنایع رباتیک وتولیدات صنعتی مانند موتورهای کنترل کننده هواپیماها کنترل موقعیت سطوح ( مانند آسانسورها و … ) و… کاربرد وسیعی دارند .

در کاربردهای مـدرن ، واژه سرو یا مکانیــسم سرو به یک سیستم کنـترلی فیدبک که متغیر کنترل شونده ، موقعیت یا مشتق موقعیت مکانیکی به عنوان سرعت و شتاب است، محدود می شود.

یک سیستم کنترلی فیدبک ، سیـستم کنـترلی است که به نگهـداشتن یک رابطه مفروض بین یک کمیت کنـترل شده و یک کمیـت مرجع ، با مقایسه توابع آنها و اسـتفاده از اختلاف به عنوان وسیله کنترل منجر می شود.
سیستم کنـترلی فیدبک الکتریکی ، عموما برای کار به انرژی الکتـریکی تکیه می کند .

 

خرید سرووموتور در دکتر سی ان سی

مشخصـات مهمی که معمولا برای چنین کنترلی مورد نیاز است ، عبارتند از :

  • پاسخ سریع
  • دقت بالا
  •  کنترل بدون مراقبت
  • کارکرد از راه دور

نیاز های چنین کنترلی عبارتست از :

  • وسیله آشکار سازی خطا
  • تقویت کننده
  • وسیله تصحیح خطا

 

 

 

استپ موتور در دستگاه سی ان سی چیست؟

استپ موتور ( Step Motor ) یا موتور پله ای یک موتور براشلس (Brush less ) الکتریکی DC است که یک دور کامل ( ۳۶۰ درجه ) را به تعدادی پله یا استپ مساوی تقسیم می نماید. کنترل موقعیت موتور پله ای برای رفتن به یک پله خاص یا ماندن در آن پله بدون استفاده از سیستم فیدبک می باشد و این نشانه دقت بالای این موتور ها است.

این موتور ها در هر پله یا استپ به میزان خاصی بر حسب درجه دوران می کنند ، به عنوان مثال محور استپ موتور ۲۰۰ استپ در هر استپ ۱/۸ درجه دوران می کنند.

موتور های DC جاروبک دار عملا مادامی که به ترمینال های آنها ولتاژ اعمال شود به حرکت پیوسته ادامه می دهند. اما بر خلاف دسته یاد شده ، استپ موتور ها فاقد جاروبک یا براشلس هستند و مشخصه اصلی آنها که آنها را از سایر انواع موتور ها متمایز می کند این است که با اعمال پالس به ترمینال های آن ( عموما پالس های موج مربعی ) موقعیت شفت یا محور موتور به میزان مشخص و از پیش تعیین شده ای ( در هنگام تولید موتور ) دوران می کند. هر پالس به میزان مشخصی زاویه محور را تغییر می دهد.

 

در استپر موتور ها چه میگذرد؟

در اطراف هسته مرکزی چندین الکترومگنت  ( آهنربای های الکتریکی ) دندانه داری قرار دارند و در مرکز نیز یک سیلندر آهنی دندانه دار ( به شکل چرخ دنده ) وجود دارد. این الکترو مگنت ها بوسیله ی یک کنترلر خارجی ( به عنوان مثال میکرو کنترلر ) فعال و غیر فعال می شوند. با برانگیخته شدن اولین الکترومگنت ، سیلندر مرکزی دندانه دار شروع به چرخش می کند تا دندانه های روی سیلندر دقیقا مقابل دندانه های اولین الکترو مگنت قرار بگیرند. ( به خاطر داشته باشید در این حالت دندانه های سیلندر مرکزی فقط با دندانه های اولین الکترومگنت مطابقت می نماید و با دندانه های سایر الکترومگنت ها انطباق ندارد. )

 

 

 

 

با فعال شدن الکترو مگنت بعدی و غیر فعال شدن اولین الکترومگنت ، دندانه های روی روتر ( Rotor ) با دندانه های الکترومگنت بعدی منطبق می شود به هر یک از این چرخش ها یک پله یا یک استپ می گویند و بدین شکل یک استپ به جلو یا عقب حرکت می کند.با ادامه این فرآیند موتور به چرخش ادامه می دهد. استپ موتور ها می توانند به این شکل زوایای دقیقی حرکت کنند.

تبدیل حرکت دورانی موتور ها به حرکت خطی دستگاه های CNC به روش های زیر انجام می گیرد :

  1. بال اسکرو
  2. دنده شانه و چرخ دنده
  3. تسمه تایم

چه بال اسکرویی برای ساخت دستگاه سی ان سی استفاده کنیم؟

 بال اسکرو یک وسیله ی مکانیکی است که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند این اسکرو ها که اشیا را حرکت می دهند یا نیرو ها را منتقل می کنند وسیله ای هستند برای تبدیل نیرو های چرخشی کوچک به نیرو های پرتابی (نیروی فشاری) . در واقع بال اسکرو وسیله ای مکانیکی است برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی با کمترین اصطکاک ممکن.

ساختار ظاهری بال اسکرو شبیه یک مجموعه پیچ و مهره است که گوی به عنوان مهره و شافت رزوه شده به عنوان پیچ عمل می کند. شفت رزوه دار مارپیچی، مسیر حرکت ساچمه هایی را فراهم می سازد که قسمت لغزنده بال اسکرو (مهره) بر روی آنها به حرکت در می آید. گوی در بال اسکرو به گونه ای ساخته شده است که امکان چرخش ساچمه ها را در داخل

خود فراهم می سازد. به طوری که در مدت حرکت گوی بر روی شفت، ساچمه ها در داخل گوی به گردش در می آیند .بال اسکرو ها از یک پیچ هرز گرد،مهره و ساچمه ها تشکیل شده اند که وجود ساچمه ها باعث می شوند هیچ تماسی بین پیچ و مهره ایجاد نشود.وقتی که مهره را در حول محور خودش می چرخانید آن وقت تا زمانیکه شیارهای پیچ به طور مداوم در شکل حلزونی خود هستند مهره در جهت محوری خود حرکت می کند به عبارت دیگر اسکرو یک عضو مکانیکی است که حرکت چرخشی را به حرکت خطی تبدیل می کند.

اسکرو ها چیزی را حرکت می دهند یا نیرویی را انتقال می دهند و این یعنی نیروی چرخشی کوچکی را به نیروی رانشی قوی تبدیل میکنند .

با بهتر قرار گرفتن ساچمه های فلزی بین شفت اسکرو ومهره حرکت خطی هم بهتر انجام می شود در واقع با گذر زمان در اثر اصطکاک ممکن است این جاگیری ساچمه ها در بین شیار ها از حالت ایده ال خود خارج شود بنابراین بحث نیروی اصطکاک مسئله مهمی است که با یک مثال به توضیح آن می پردازیم . وقتی شما یک جعبه را روی زمین حرکت می دهید این جعبه هرگز با یک نیروی کم حرکت نمی کند و باید تا حد معینی نیروی وارده به آن را افزایش دهید که این حد معین همان نیروی اصطکاک دینامیکی است و به محض اینکه نیروی دینامیکی را وارد کنید جعبه شروع به حرکت کردن می کند.

در این حالت که جعبه روی زمین است تفاوت بین نیروی استاتیکی و دینامیکی زیاد است و طبیعی است که هر چه جعبه سنگین تر باشد این تفاوت بیشتر هم می شود و این حالت همان sliding contact screw می باشد ولی اگر از حالت rolling contact screw استفاده کنید یعنی چند عدد ساچمه زیر جعبه بگذارید آنوقت نیروی بسیار کمتری برای حرکت دادن جعبه نیاز دارید و فاصله بین نیروی استاتیکی و دینامیکی بسیار کمتر می شود و بال اسکرو ها همین حالت Rolling contact screw را دارند .

 

 

بالسکرو

دنده شانه :

این چرخ دنده‌ها برای تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی استفاده می‌شوند. یک مثال خوب برای این چرخ دنده‌ها فرمان اتومبیل است. فرمان، چرخ دنده ای را می‌چرخاند که با چرخ شانه ای در تماس است.

وقتی شما فرمان را می‌چرخانید، با توجه به جهت چرخش فرمان، شانه به سمت چپ و یا راست حرکت می‌کند و باعث حرکت چرخها می‌شود. در برخی از ترازوها نیز برای چرخاندن عقربه از سیستم مشابهی استفاده می‌شود. به دلیل حساسیت کم این مکانیزم به گردو غبار برای استفاده در کارگاه های چوب و سنگ بسیار مناسب می باشد.

بنابراین برای افزایش عمر دستگاه های CNC چوب بهترین گزینه برای سیستم انتقال قدرت دنده شانه و چرخ دنده می باشد. دنده شانه ای در دو نوع ساده و مورب می باشد که در صنعت CNC  نوع مورب آن به دلیل دقت بالاتر و حرکت نرم و بی صدا تر به مدل ساده ترجیه داده می شود.

 

دنده شانه ای در سی ان سی

تسمه تایم:

تسمه تایم  از ترکیب مواد پلیمری انعطاف پذیر بهمراه الیاف های کشش ناپذیر مانند سیم فولادی و یا رشته های ابریشمی تشکیل شده است. این ترکیب باعث می شود تا انتقال قدرت از یک پولی به پولی دیگر امکان پذیر باشد در حالیکه چند نکته در این انتقال قدرت رعایت شده باشد .

اولین نکته به دلیل دندانه دار بودن تسمه تایم امکان لیز خوردن تسمه در اثر کشش های زیاد و یا ناگهانی از روی پولی وجود نداشته باشد و به ازای هر استپ دوران پولی محرک ، پولی متحرک نیز دوران خود را داشته باشد

دومین نکته وجود الیاف کشش ناپذیر باعث می شود که جلوی افزایش طول ناشی از کشش در اثر نیرو گرفته شود و مقدار طول استپ دقیقا به همان اندازه انتقال پذیرد.

روش دیگر تبدیل حرکت چرخشی موتور به حرکت خطی استفاده از تسمه تایم می باشد. این روش در دستگاه های سبک و بدون بار مثل دستگاه های پرینتر – لیزر و پرینتر های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.

از مزایای این سیستم میتوان به عدم وجود لقی و در نتیجه تبدیل حرکت دقیق و نرم اشاره کرد .

مهم ترین عیب این سیستم کشیدگی لاستیک تسمه در طول های بلند (نسبت به ضخامت و پهنای تسمه متقیر می باشد) است.

ریل و واگن:

محور های حرکتی یک دستگاه می بایست طوری طراحی شوند که با کمترین حد استحکاک روی شاسی دستگاه حرکت کنند . تمامی دستگاه های فرز از دو روش لغزشی و غلطانی برای حرکت محور ها استفاده میکنند.

لغزشی:

در این حالت قسمت هایی از شاسی دستگاه به عنوان ریل به صورت مقطع مکعبی تراش و سنگ میخورد. همچنین محل اتصال محور با ریل به صورت ناودانی ساخته میشود تا این دو بر روی هم قرار بگیرند.

محور باید طوری طراحی شود که همیشه حد فاصل این دو قسمت مملو از روغن باشد . این روش در دستگاه سازی ؛ به خصوص دستگاه های CNC به دلایل استهلاک بالا ؛ عدم توانایی در تعویض ریل و هزینه های نگهداری بالا در حال انقراض می باشد.تنها مزیت این روش هزینه پایین تولید می باشد.

غلطانی:

در دستگاه های فرز نوین ریل های دستگاه را طوری طراحی می کنند تا هم میزان استهکاک بین دو سطح به کمترین حد خود برسد و هم توانایی تعویض ریل دستگاه وجود داشته باشد تا در صورت افت ریل در اثر گذشت زمان و خوردگی ناشی از حرکت تعویض گردد.  در این حالت واگن مشابه یک بلبرینگ ، بر روی ساچمه های خود میغلطد که عمومی ترین مدل های آن به شرح زیر می باشد:

  • بالبوشینگ
  • لینیر گاید
لینر گاید درمجموعه دکتر سی ان سی

ریل ال ام گایدی یا لینیرگاید برای حرکت خطی با دقت بالا استفاده می شود و در لینیرگاید , حرکت خطی توسط واگن یا کالاسکه انجام می شود. ریل واگن ها یا LM Guide ها نوعی سیستم حرکتی هستند که از ساچمه ها برای جابجایی و حرکت استفاده می کنند . این قطعات صنعتی دارای بالا ترین کیفیت ممکن هستند و به دلیل دقت بسیار بالا و اصطکاک ناچیز دارای طول عمر بالایی نیز می باشند. بیشترین استفاده این قطعات در محور دستگاه های CNC مختلف از جمله دستگاه های فرز ، تراش ، روتر و برش سی ان سی با قدرت ها و اندازه های مختلف می باشد. ریل و واگن ها از نظر اندازه و قدرت قابل تحمل دارای مدل ها و اندازه های مختلف هستند. ریل و واگن ها معمولا به دو دسته باله دار و بدون باله تقسیم میشوند.

مزایای استفاده از ریل ال ام گاید :
♦دقت بسیار بالا
♦حرکت بسیار دقیق
♦تحمل وزن بالا
♦دوام و عمر بالا

هدایت کننده خطی (linear guide) یا ریل واگنی وسیله ایست که از دو قیمت ریل و واگن ساخته شده است و به کمک آن می توان یک تکیه گاه متحرک در یک جهت را ایجاد کرد.واگن می تواند در جهت ریل به سمت جلو و عقب آزادانه حرکت کند.

لینرگاید هایوین
ریل و واگن در سی ان سی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برای مطالعه بیشتر درمورد ریل واگن ها و خرید قطعات مورد نیاز با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بال بوشینگ:

زماني مورد استفاده قرار مي گيرد كه در دستگاه صنعتي مورد نظر حركت رفت و برگشتي زيادي انجام شود.بال بوشينگ از جمله سيستم هاي خطي متداول در دستگاه هاي صنعتي به شمار مي رود.بيرينگ خطي در حقيقت زماني مورد استفاده واقع مي شود كه شفت به عنوان ميله راهنما استفاده شود .

در چنين شرايطي بايد حركت به صورت دقيق انجام و هيچ گونه لقي نداشته باشد.

توجه داشته باشيد كه مهم ترين تفاوت ميان بلبرينگ و بيرينگ خطي در حركت آن است.

 

درمورد بال بوشینگ ها از مابپرسید

بال بوشینگ مکانیزم حرکت یک بوش بر روی یک شافت سنگ خورده است. ما بین بوش و شافت ۴ یا ۵ ردیف ساچمه قرار دارد که این دو را به هم متصل می کند.

هزینه راه اندازی این مکانیزم پایین تر از لینیر گاید می باشد اما دقت و طول عمر کافی برای استفاده در دستگاه های CNC صنعتی را ندارد.

این مکانیزم برای دستگاه های CNC کوچک و پرینتر های سه بعدی مناسب می باشد .

در ساخت دستگاه هاي سي ان سي نوعي ديگر از موارد استفاده از بيرينگ خطي به شمار مي روند.بيرينگ هاي خطي در سايزها و انواع گوناگوني به بازار عرضه مي شوند و شما مي توانيد با توجه به نياز و پروژه خود آن را خريداري نماييد.

انتخاب اسپیندل برای ساخت دستگاه سی ان سی:

در دستگه های سی ان سی اسپیندل محور دواری است که ابزار به آن بسته شده و با سرعت بالا به گردش در می آید.در دستگاه های تراش قطعه کار به اسپیندل بسته شده و با سرعت به چرخش در می آید .

لغت “اسپیندل” به معنای چرخنده است و تمام محورهای یک ماشین CNC که دوران میکنند را اسپیندل میگویند.

اسپیندل موتورچیست؟

این ابزار اگر چه به صورت یک قطعه ساده به نظر می‌رسد، اما بخش‌های مختلفی در آن به کار گرفته شده که به طور مستقیم بر عملکرد دستگاه تأثیر گذار هستند.

اجزای تشکیل دهنده استپ موتورها

اسپیندل از چه بخش‌هایی تشکیل شده است؟

برای آشنایی بیشتر شما با این قطعه، یک تصویر از آن را در بند قبلی آورده‌ایم. همانطور که می‌بینید، با وجود اندازه کوچک این قطعه، ساختار نسبتاً پیچیده‌ای دارد که هر کدام از آنها وظایف خاص خود را بر عهده دارند. این قطعات در کنار یکدیگر تبدیل به یک قطعه بزرگتر شدند که وظیفه آن چرخاندن ابزار برشی و نگه داشتن آن است. از جمله قطعات اسپیندل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 فلنج اتصال (Mounting Flange)

فلنج اتصال به عنوان یک قسمت نگهدارنده برای اسپیندل عمل می‌کند و آن را به ستون دستگاه متصل نگه می‌دارد. این فلنج با استفاده از پیچ به طور محکم به آربور دستگاه سی ان سی متصل می‌شود و در نتیجه حرکت اسپیندل در طول آربور بدون هیچگونه لرزش و با کیفیت بالا صورت می‌گیرد.

 ورودی ابزار (Tool Interface)

این قسمت به عنوان محل اصلی ارتباط اسپیندل با دستگاه سی ان سی شناخته می‌شود و محل اتصال بخش حرکتی و دوار قطعه به دستگاه است. متصل شدن محورها به این قسمت باعث چرخش بخش داخلی اسپیندل می‌شود.

سیستم خنک کننده (Cooling System)

از آنجایی که برای برش دادن مواد مختلف نیاز به سرعت چرخش بالا داریم، طبیعی است که این قطعه و ابزار برشی آن به شدت داغ شوند و اگر این حرارت ادامه داشته باشند، عملکرد دستگاه پایین می‌آید. به همین دلیل بر روی آن از یک سیستم خنک کننده استفاده شده است. البته سیستم خنک کننده در این قطعه از دو نوع هوا خنک و آب خنک است. در دستگاه‌های هوا خنک، بر روی دستگاه یک فن قرار داده شده که با دمیدن هوا باعث خنک شدن آن می‌شود. این در حالی است که در سیستم‌های آب خنک، گردش آب خنک در اطراف پوسته اسپیندل باعث جذب حرارت آن شده و دمای داخلی آن را کاهش می‌دهد.

 روتور دستگاه (Rotor)

روتور به عنوان بخش گردشی و چرخشی دستگاه شناخته می‌شود که  انتهای آن به قطعه نگهداری ابزار متصل شده است.

 نگهدارنده ابزار

یک قسمت مخصوص برای نگه داشتن ابزار برشی است که در برخی از دستگاه‌ها از سیستم اتوماتیک و در برخی از آنها از سیستم‌های دستی استفاده می‌شود. طراحی این قسمت متناسب با نوع ابزار برشی است و امکان تغییر آن با مدل‌های دیگر وجود دارد.

حفظ و نگهداری اسپیندل دستگاه سی ان سی: گرما و آلودگی دو عامل اصلی خرابی این قطعه هستند. زمانی که شما به فکر سرویس و نگهداری این دستگاه هستید، باید این دو مسئله را در اولویت قرار دهید. وجود آلودگی و حرارت بیش از حد باعث خراب شدن  ، یاتاقان‌ها و در نتیجه از کار افتادن اسپیندل می‌شود. شرکت‌های سازنده برای جلوگیری از این مشکل از سیستم یاتاقان بندی فوق العاده و همچنین از سیستم‌های خنک کننده استفاده کردند.

درساخت دستگاه سی ان سی  چوب و سنگ و… اسپیندل و موتور در یک یونیت خلاصه شده اند که به اسپیندل موتور معروف هستند .

اسپیندل موتور ها در دو نوع تعویض ابزار اتوماتیک و تعویض ابزار دستی عرضه می شوند.

در مدل های دارای سیستم AUTO Tool Change یا تعویض ابزار اتوماتیک ، این یونیت به وسیله فشار باد کولت ابزار را باز و بست می کند که با هماهنگی کنترلر و سایر اجزای دستگاه ، ابزار ها به صورت اتوماتیک تعویض می شوند .

 

تعمیرات اسپیندل
اسپیندل موتور در سی ان سی تول چینج

تا این لحظه ما برای ساخت دستگاه سی ان سی با بخش مکانیکی دستگاه آشنا شده وانتخاب های لازم رامتناسب با نوع cnc نموده ایم.

درادامه با توضیح بخش کنترلی یک سی ان سی با ماهمراه باشید:

چگونه دستگاه سی ان سی ساخته شده دستورات را باید اجرا کند؟

واحد کنترل در دستگاه سی ان سی

سیستم کنترل سیستم کنترل در ماشینهای کنترل عددی عبارت است از سیستمی که می تواند یک یا چند محور را در حین کار کنترل کرده و در موقعیت مکانی خاص و مورد نظر قرار دهد .

هدایت یک دستگاه سی ان سی  نیازمند کار با 3 نرم افزار متفاوت است. یک نرم افزار CAD برای ساخت طرح، یک نرم افزار CAM برای ایجاد tool paths و خروجی G-cod و یک برنامه کنترلر برای ترجمه G-code و کنترل روتر. نرم افزار های مختلفی برای ایجاد طرح ها و tool paths به کار برده می شود.

مثلا  Cam Bam که برنامه ساده ای است با کارایی آسان . این برنامه اکثر ابزارهای پایه CAD را دارد و با وجود آن در اغلب پروژه ها به برنامه CAD نیاز پیدا نخواهید کرد. قبل از اینکه CamBam بتواند tool paths را ایجاد کند، باید مجموعه ای از پارامترها تنظیم شوند.

به عنوان مثال قطر ابزاری که استفاده میکنید، عمق برش، سرعت برش و … . وقتی tool paths را ایجاد کردید، میتوانید خروجی G-code را داشته باشید. درواقع G-code زبان ماشین است و به ماشین میگوید که چه کار کند.

کنترلر dsp
کنترلرهای سی ان سی
کنترلر cnc
انتخاب کنترلر در دستگاه سی ان سی

 

 

 

کنترلر (controller ) مغز متفکر پردازش صنعتی است و تمامی فرامینی را که یک متخصص در نظر دارد اعمال کندبه دستگاه انتقال می دهد..

 

 

 

 

 

در ساخت دستگاه‌های سی ان سی انتخاب کنترلر نقش اساسی را ایفا می‌کند.

وجود کنترلر به عنوان مغز دستگاه، باعث شده که برای خرید یک دستگاه سی ان سی،  به کنترلر آن توجه ویژه‌ای شود و گاه شخصیت دستگاه را با نام و مدل کنترلر آن شناسایی می‌کنند.

سیستم‌های CNC دارای مدل و عملکرد‌های متفاوتی می‌باشند. سیستم‌های CNC به‌طور معمول شامل توابع اولیه و توابع انتخابی  می‌باشند. تابع اولیه یک تابع اساسی از سیستم‌های کنترل CNC است.

توابع انتخابی یک تابع  انتخاب شده با توجه به ویژگی‌ها و مورد استفاده ،دستگاه برای کاربران و اپراتورهای سی ان سی است. در ساخت دستگاه سی ان سی ، سیستم‌های CNC به طور عمده منعکس‌کننده‌‌ی جی‌کدها (G Codes)  می‌باشند.

 

 

انواع کنترلر ها در دستگاه های cnc را می توان اینگونه توضیح داد:

  • کامپیوتری (PC Based): کنترلر‌هایی هستند که پردازش در کامپیوتر صورت می‌گرد. این کنترلر‌ها با نام نرم‌افزار‌شان شناخته می‌شوند؛ در این نوع کنترلر در صورت قطع ارتباط کنترلر با کامپیوتر، کار متوقف می‌شود؛ سرعت خروجی در این کنترلرها بسیار کم بوده و تابع سرعت کامپیوتر می‌باشند. این نرم‌افزارها با مشکل تعداد ورودی و خروجی‌ها جهت میکروسوئیچ‌ها، امرجنسی (Emergency) و غیره، روبرو هستند. برای استفاده از این کنترلر‌ها از بورد واسط الکترونیکی نیز استفاده می‌کنند. این بورد در حقیقت نوعی افزایش‌دهنده‌ی تعداد ورودی و خروجی‌ها و همچنین نوعی بافر جهت کمک به تسریع و یکنواختی انتقال دیتا می‌باشد.

 

  • نیمه‌کامپیوتری (Semi PC Based): کنترلر‌هایی هستند که از بورد‌های الکترونیکی طراحی شده استفاده می‌کنند. در این کنترلر‌ها عموما از میکرو‌ها به عنوان پردازشگر بین ورودی و خروجی‌ها و همچنین درگاه‌های سروو موتور و استپ موتورها استفاده می‌شود. در این نوع کنترلر عمده‌ی پردازش توسط برد صورت می‌گیرد. این کنترلر‌ها عموما توسط پورت‌های USB و یا سریال پورت به کامپیوتر وصل بوده و در حین عملکرد دستگاه این اتصال نباید قطع شود به دلیل اینکه پاره‌ای از محاسبات داخل کامپیوتر انجام می‌شود. ورودی و خروجی‌ها مانند میکروسوئیچ‌های محورها، امرجنسی و … در کنترلر بررسی می‌شود. سرعت این کنترلر‌ها بالا‌تر از مدل‌های قبلی می‌باشد و قیمتشان به مراتب بالاتر است.

 

  • بدون نیاز به کامپیوتر (Stand alone): این دسته از کنترلر‌ها که جزء قدرتمندترین کنترلر‌ها محسوب می‌شوند، دارای پردازشگر داخلی هستند و با کامپیوتر ارتباط مستقیم ندارند. اکثر توابع در این کنترلرها به صورت سخت‌افزاری ایجاد شده‌اند؛ لذا دارای سرعت بسیار بالایی می‌باشند. ساختار داخلی این کنترلرها PLC می‌باشد.

امروزه بیشتر در ساخت دستگاه سی ان سی از کنترل PC based  می‌باشند و از فرمت استاندار صنعتی ISO G-Code و یا HPGL استفاده می‌کنند. سرعت پردازش داده‌ها نیز یک عامل بسیار مهم، به ویژه برای سرعت یا حجم محصول بالا و یا کار پیچیده‌ی سه‌بعدی است که در آن به طور معمول فایل‌های tool-path حجیم استفاده می‌شود. همچنین، دستگاه‌های جدید دارای پورت‌های یو‌اس‌بی (USB) برای گرفتن G-codeها بوده و اغلب دارای صفحه‌ای لمسی هستند.

 

کنترلر رادونیکس

ما  جی کدها را برای بخش آموزش اپراتور سی ان سی  بررسی نموده و به تفصیل به این مبحث پرداخته ایم که شما می توانید برای کسب اطلاعات به سایت مراجعه نمایید.

اینورترها چیست؟ چه مواردی درانتخاب آن حین ساخت دستگاه سی ان سی باید رعایت گردد؟

اینورتر ها، فرکانس و سطح ولتاژ تولیدی را به وسیله ی تقویت کننده ها به سطح ولتاژ و فرکانس مورد نظر تبدیل کرده و به وسیله ی ولتاژ و فرکانس مورد نیاز کاربر، برق AC خروجی را تامین و تولید می کنند. همچنین از برق AC که در خروجی اینورتر، تولید شده می توانیم انواع موتور های AC سه فاز را کنترل کرده و راه اندازی کنیم.

همینطور فعالیت ها و عملکرد گشتاور های ثابتی، نظیر میکسر ها ونوار های نقاله، به این محصول نیازمندند. در واقع، اینورتر، مقدار باری که به موتور وارد می شود را به راحتی، تشخیص داده و متناسب با آن بار، جریانی به آن می دهد که اکثر وقت ها، از جریان نامی خود موتور، کم تر است. خلاصه این که از اینورتر در وسایلی مانند منابع تغذیه ی سوئیچینگ در رایانه ها، جریان مستقیم ولتاژ بالای تاسیسات الکتریکی، ماشین لباسشویی و غیره استفاده می شود.

اینورتورهای cnc

موارد استفاده از اینورتر

  1. در فعالیت گشتاور های ثابت، که در بالا هم به آن اشاره کردیم.
  2. عملکرد هایی با توان ثابت، مثل کشش ودستگاه های ماشینی.
  3. فعالیت هایی با گشتاور متغییر، مانند پمپ و فن.

انواع اینورتر

به توان موتور بستگی دارد و با توجه به آن، دارای ظرفیت های گوناگونی است. برای مثال، در دستگاهی که توان آن، حدود 20 اسب بخار است ، اینورتر با مدل 20HP  به کار برده می شود که خود، به دو دسته ی تک فاز و سه فاز، تقسیم می شود که خروجی همه ی آن ها، از نوع سه فاز است. اگر توان اینورتر بالای 3 اسب بخار باشد؛  فقط باید از ورودی 3 فاز، استفاده کنید.

مزایای اینورتر

این محصول، مزایای بی شماری دارد که در این قسمت، به برخی از آن ها، اشاره می کنیم. اگر در ساخت دستگاه سی ان سی ،کاهش هزینه برای شما مهم است .

باید بدانید که اینورتر، با کم کردن مصرف انرژی، به کاهش مصرف برق نیز، کمک می کند .برای مثال، اگر در موتوری، کاهش دور، 50% باشد؛ توان مصرفی مورد نیاز، 12.5 خواهد بود  این محصول، جریان راه اندازی را کاهش می دهد و در نتیجه، موجب افزایش طول عمر موتورتان می شود. همچنین با استفاده از اینورتر، می توانید سرعت موتور و جهات حرکت آن را تغییر دهید. این محصول، در مقابل اضافه بار، حفاظت می کند و حتی با وجود ولتاژ ورودی متغیر هم، کار می کند و این یعنی اینکه 87.5% در انرژی صرفه جویی کرده ایم.

همچنین امکان کنترل از راه دور و برنامه ریزی حرکت از مزایای اینورتر محسوب می شود. در رابطه با کنترل دور موتور، اینورتر، انرژی را تا50% ذخیره می کند و قطعات مکانیکی آن، عمر بیشتری دارند. اینورتر، یک تنظیم گر سرعت موتور است و بدون آن که به کنتاکتور نیاز داشته باشد، خیلی آسان، جهت دور، را تغییر می دهد. همچنین نیازی نیست که برای استفاده از این دستگاه، برق اصلی را قطع و وصل کنید. اینورتر ضربه های مکانیکی را کم می کند، در نتیجه، طول عمر قسمت مکانیکی موتور، را افزایش می دهد.

تعمیرات و نگهداری اینورتور،:

در هنگام افزایش ولتاژ، اینورتور ها نمی گذارد که به موتور آسیبی وارد شود. عملکرد اینورتر بسیار راحت، ساده و روان است و به قسمت های مکانیکی موتور هیچ ضربه ای وارد نمی کند. زمان هایی که موتور در حال خاموش شدن است؛ اینورتر، جلوی بیش از حد گرم شدن و سوختن موتور  را می گیرد و به این صورت، جریان استفاده شده هم افزایش پیدا می کند . توجه داشته باشید که وقتی موتور را روشن می کنیم؛ جریان زیادی از شبکه گرفته می شود و این عملکرد، موجب کاهش ولتاژ آن می شود که بسیار ضرر دارد و علت آن، 6 برابر بودن این جریان، نسبت به جریان نامی موتور است. در این جا اگر از دستگاه اینورتر، استفاده شود؛ این اضافه جریان بسیار کاهش پیدا می کند که هم مصرف برق را کم می کند و هم به طول عمر موتور، می افزاید. همچنین اینورتر، دور های متفاوت را به صورت حافظه ای داراست و قابلیت تبدیل یک موتوری که یک دور دارد به موتور چند دور را، با سرعت های مورد نظر دارد؛ در نتیجه، قابلیت ایجاد فشار ثابت در کاربرد پمپ ها، به وجود می آید و این یعنی با تغییر دور موتور، فشار، ثابت نگه داشته می شود.

 

انتخاب اینوتور درحین پروژه ساخت دستگاه سی ان سی:

شما برای انتخاب اینورتر باید چند مورد را مشخص کنید: نخست، توان الکتروموتوری که می‌خواهید برای آن اینورتر بخرید. معمولا بهتر است توان اینورتر شما یک رنج بالاتر از توان موتور باشد؛ مثلا خوب است برای موتور ۷۵۰ وات از اینورتر ۱ یا ۱٫۵ کیلووات استفاده شود. همچنین به این نکته دقت کنید که توان های ذکرشده در اینورترها برای موتورهای معمولی است که دورشان ۱۴۰۰ دور بر دقیقه است. برای موتورهای ۲۸۰۰ دور، توان اینورتر نصف توان موتور و برای موتورهای ۷۰۰ دور، توان اینورتر دوبرابر توان الکتروموتور در نظر گرفته می‌شود.

حتما الکتروموتور سه‌فاز بخرید؛ زیرا اینورترها خروجی سه‌فاز دارند. مهم نیست که برق موجود شما تک‌فاز است یا سه‌فاز. اینورتر می‌تواند برق تک‌فاز شما را به سه‌فاز تبدیل کند.

برای خرید انواع قطعات سی ان سی می توانید به سایت دکتر سی ان سی مراجعه نمایید.

 

 

 

 

 

 

 

در بخش برقی ساخت دستگاه سی ان سی باید به موارد زیر بپردازیم:

طراحی وساخت تابلوبرق 

تابلوبرق دستگاه سی ان سی یکی از مهمترین موارد وبه عنوان منبع انرژی دستگاه cnc به آن باید در ساخت دستگاه سی ان سی بسیار توجه نمود وبه درستی آن را طراحی نمود

یک تابلوبرق شامل:

  • کنتاکتور ها
  • ترمینال ها
  • منبع تغذیه
  • بوردها
  • درایورها
  • شصتی های روشن و خاموش کردن دستگاه

میباشد.

تابلوبرق دستگاه

درنگهداری وتعمیرات دستگاه سی ان سی به تفصیل درباره استفاده وحفظ درست تابلوبرق با شما سخن گفتیم.

اما بدانید یک تابلوبرق نامرتب همیشه برای شما عامل ایجاد دردسر  دربهره جویی از دستگاهتان خواهد بود.

کنتاکتور چیست؟ چه ساختاری دارد؟ طرز عملکردش به چه صورت است؟در ساخت دستگاه سی ان سی چه کنتاکتوری انتخاب کنم؟

در ساده ترین تعریف، کنتاکتور یک دستگاه سوئیچیگ(کلید زنی)  الکتریکی است که برای خاموش و روشن کردن یک مدار الکتریکی استفاده می‌شود.

کنتاکتور یک نوع خاص از رله است اما یک تفاوت پایه ای بین کنتاکتور و رله وجود دارد و آن اینست که کنتاکتور بیشتر در دستگاه‌هایی کاربرد دارد که ظرفیت تحمل جریان بالاتری دارند درحالیکه رله برای دستگاه‌هایی با جریان پایین تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کنتاکتور ساختاری به هم پیوسته دارد و به راحتی قابل نصب است.

 

ساختار کنتاکتور به چه صورت است؟

به طور معمول کنتاکتور دارای چندین کنتاکت می‌باشد. کنتاکت‌ها بیشتر از نوع کنتاکت باز(به انگلیسی Normally Open به اختصار NO) هستند و همین کنتاکت‌ها هستند که قدرت عملکردی را در زمانی که بوبین کنتاکتور برق دار شده است برای بار فراهم می‌کنند. کنتاکت‌های کنتاکتور توانایی باز و بسته شدن سریع را دارند که به همین سبب برای تحمل بارهای بزرگتر مناسب می‌باشند.کنتاکتور بیشتر همراه با موتورهای الکتریکی  مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کنتاکتور می‌تواند رنج وسیعی از جریان را پوشش دهد و در هر یک از این آمپراژها  از جریان‌های کم تا هزاران آمپر و ولتاژهای 25 ولت تا هزاران ولت مورد استفاده قرار گیرد.

علاوه براین در ابعاد مختلفی از ابعاد کوچک دستی تا سایزهای بزرگتر در بازار موجودند. کنتاکتور به این دلیل بیشتر در بارهای با جریان بالا مورد استفاده می‌باشد که ظرفیت بالایی برای عملکرد در جریان‌های بالای 5000 آمپر و توان‌های بالاتر از 100کیلووات  دارد.

زمانی که موتورهای جریان بالا قطع می‌شوند، تولید قوس الکتریکی می‌کنند. برای کاهش و کنترل این نوع آرک (قوس) می‌توان از کنتاکتور استفاده نمود.

نحوه عملکرد کنتاکتور درساخت دستگاه سی ان سی

نحوه عملکرد کنتاکتور چگونه می باشد؟

عملکرد بسیار ساده می‌باشد، جریانی که در کنتاکتور جریان دارد، بوبین کنتاکتور را برق دار می‌کند سپس بوبین برق دار شده یک میدان مغناطیسی را ایجاد می‌کند.

این میدان باعث حرکت جوشن(آرمیچر)  کنتاکتور می‌شود و در نهایت مدار بین کنتاکت‌های ثابت و متحرک کنتاکتور توسط یک کنتاکت بسته(به انگلیسی Normally Close به اختصار NC)  تکمیل می‌شود و این امکان را فراهم می‌کند تا جریان از طریق کنتاکت‌ها به بار منتقل شود. زمانی که جریان کنتاکتور قطع شود، بوبین بی برق شده و مدار را باز می‌کند.

از آنجا که کنتاکتور برای باز و بسته شدن سریع کنتاکت‌ها طراحی شده است، کنتاکت‌های متحرک به سرعت با کنتاکت‌های ثابت برخورد می‌کنند و از جای خود به طرف بالا  جهش می‌کنند.

در بسیاری از کنتاکتورها برای جلوگیری از این نوع جهش‌ها از کنتاکتور با اتصالات دو راهه استفاده می‌شود. ورودی جریان به بوبین کنتاکتور ممکن است acیا  dc باشد(رنج بین 12Vac یا 12Vdc تا 690Vac تا 440Vdc).

برای صرفه جویی:

مقدار کمی‌از جریان جاری در کنتاکتور توسط بوبین  مصرف می‌شود، برای کاهش این برق مصرفی، مدارات اقتصادی به کار گرفته می‌شوند که هزینه برق هدر رفت را کاهش دهد.

رله چیست؟چه کاربردی دارد؟

یک قطعه الکترومکانیکی است که کاربرد آن در مدارات الکتریکی مانند یک کلید ساده می باشد با این تفاوت که برخلاف کلید که برای باز و بسته شدن آن باید به صورت دستی عمل کرد در رله باز و بسته شدن بوسیله جریان الکتریکی انجام می شود.

 

 

 

 

 

 

عملکرد رله به چه صورتی است؟

استفاده از رله این امکان را به ما می دهدکه بتوانیم دو بخش مجزای یک سیستم را که دارای دو منبع ولتاژ مختلف هستند، از هم جدا کنیم. به عنوان مثال با این قطعه میتوانیم یک موتور الکتریکی ۲۲۰ ولت را به وسیله میکرو کنترلر که دارای ولتاژ ۵ ولت است بدون هرگونه اتصال فیزیکی بین آنها راه اندازی کنیم.

نحوه عملکرد رله درساخت سی ان سی

 

تفاوت کنتاکتور و رله در چیست؟

در محیط صنعتی در باره اختلاف کنتاکتورها و رله­ ها سردرگمی زیادی وجود دارد و بسیاری از اوقات از این اصطلاحات تقریباً به جای هم استفاده می­گردد. تفاوت­های تعریف شده همیشه واضح نبوده، بنابراین ما فکر کردیم که تلاش و کمک نماییم تا پاسخ واضحی برای تفاوت کنتاکتور و رله بدهیم.

 

 چه چیزی بین این دو دستگاه تفاوت ایجاد می­کند؟

 

تفاوت کنتاکتور ورله درچیست؟

 

  1. ظرفیت بار

به طور کلی رله­ها برای بارهای A10 یا کمتر طبقه­بندی می­گردند، در حالی که یک کنتاکتور برای بارهای بیشتر از A10 استفاده می­شود، اما این تعریف، در عین سادگی تصویر ناقصی را نشان می­دهد. و تفاوت­های فیزیکی یا استانداردها را کنار می­گذارد.

  1. استانداردهای ارتباط باز/بسته

کنتاکتورها تقریباً به گونه­ای طراحی شده­اند تا معمولاً با اتصالات باز (فرم A) عمل کنند. از طرف دیگر رله­ها بسته به عملکرد مورد نظر می­توانند اغلب هم به طور معمول باز و هم به صورت معمول بسته باشند. این بدان معناست که با یک کنتاکتور، هنگامی که انرژی آن قطع گردد، (معمولاً) اتصالی وجود ندارد. در حالی که با رله خیلی خوب می­تواند وجود داشته باشد.

  1. اتصالات کمکی

برای رفع ابهام، کنتاکتورها معمولاً دارای اتصالات کمکی هستند که می­توانند NO یا NC باشند، اما از آنها برای انجام کارکردهای اضافی مربوط به کنترل کنتاکتور استفاده می­شود. به عنوان مثال، ممکن است کنتاکتور جهت انتقال نیرو به موتور به کار رود، در حالی که اتصال کمکی در مدار کنترل استارتر موتور بوده و معمولاً برای روشن کردن چراغ راهنمایی که نشان دهد موتور کار می­کند استفاده می­شود.

  1. ویژگی­های ایمنی (اتصالات با بار فنری)

از آنجا که کنتاکتورها معمولاً بار زیادی را منتقل می­کنند، اغلب دارای ویژگی­های ایمنی اضافی مانند اتصالات با بار فنری برای اطمینان از قطع مدار در هنگام قطع انرژی هستند. این امر مهم است زیرا در شرایط بار زیاد، ممکن است اتصالات به هم جوش بخورند. که می­تواند وضعیت خطرناک مدار را که هنگام قطع، دارای انرژی است ایجاد کند. اتصالات با بار فنری به کاهش این احتمال کمک نموده، اطمینان می­دهند که همه مدارها نیز به طور همزمان از کار می­افتند. از آنجا که رله­ها معمولاً برای قدرت کمتری به کار می­روند، اتصالات با بار فنری بسیار کمتر رایج هستند.

  1. ویژگی­های ایمنی (جلوگیری از قوس)

یکی دیگر از ویژگی­های ایمنی که معمولاً در کنتاکتورها وجود دارد، به دلیل بار زیادی که معمولاً منتقل می­کنند، جلوگیری از قوس است. جلوگیری از قوس مغناطیسی با طولانی کردن مسیری که قوس باید طی کند اتفاق می­افتد. اگر این فاصله بیشتر از آن چیزی باشد که انرژی بتواند کنترل نماید، از قوس جلوگیری می­شود. از آنجا که رله­ها برای بارهای زیاد طراحی نشده­اند، نگرانی در مورد قوس الکتریکی کمتر است و جلوگیری از قوس در رله­ها خیلی کم معمول است.

  1. ویژگی­های ایمنی (اضافه بار)

سرانجام، کنتاکتورها معمولاً به اضافه بارهایی متصل می­شوند که اگر جریان بیش از یک آستانه تعیین شده در یک بازه زمانی، معمولاً ۱۰ تا ۳۰ ثانیه، تجاوز نماید مدار قطع می­گردد. این امر جهت محافظت از تجهیزات در مسیر جریان بعد از کنتاکتور از آسیب در اثر جریان است. اضافه بار در رله­ها بسیار کم معمول است.

 

کاربردهای رله در مقابل کنتاکتور

تفاوت کنتاکتور و رله به نوع کارکردشان نیز بر میگردد. کنتاکتورها معمولاً برای کاربرد­های سه فاز ساخته و مورد استفاده قرار می­گیرند، در حالی که رله معمولا اغلب در کاربردهای تک فاز به کار می­رود. یک کنتاکتور دو قطب را به هم متصل می­کند بدون اینکه مدار مشترکی بین آنها وجود داشته باشد، در حالی که رله دارای اتصال مشترکی است که به یک موقعیت خنثی وصل می­گردد. علاوه بر این، معمولاً کنتاکتورها برای تا ۱۰۰۰ ولت درجه­بندی می­شوند، در حالی که اندازه رله­ها معمولاً فقط تا ۲۵۰ ولت می­باشد.

انتخاب رله وکنتاکتور در ساخت سی ان سی

انتخاب بین کنتاکتور و رله برای استفاده در ساخت دستگاه سی ان سی

هنگام انتخاب بین این دو، برخی قوانین بسیار کلی وجود دارند که می­توانید برای کمک، آنها را دنبال کنید:

چه موقع از رله استفاده کنیم:

۱۰A  یا کمتر جریان دارد

حداکثر تا VAC250

۱  فاز
چه زمانی باید از یک کنتاکتور استفاده کنیم:

۹A  یا بیشتر جریان دارد

حداکثر تا VAC1000

۱ یا ۳ فاز

همیشه در مورد اقلامی که قصد استفاده از آنها را دارید با یک متخصص برق مجاز مشورت و گفتگو کنید. این کار صرفا جهت مقاصد اطلاعاتی است.

شما در عمل، باید کارکرد را نیز در نظر داشته باشید. برای هر مداری که در آن شرایط وقوع اضافه بار وجود داشته، و یک خرابی با قطع انرژی مدار، باعث ایجاد شرایط خطرناکی گردد، در این صورت یک کنتاکتور به دلیل ویژگی ­های ایمنی اضافی بهترین انتخاب است. برای سوئیچینگ با بار کم، هنگامی که ویژگی­های ایمنی اضافی یک کنتاکتور لازم نباشد، یک رله معمولا انتخاب اقتصادی­ تری است.

انرژی چین و انرژی گاید ها جهت انتقال برق یا شیلنگ‌های گاز یا مایعات بدون شکستگی و خمش مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر وظایف آن‌ها می‌توان به محافظت از کابل‌ها در برابر برخورد اشیاء و یا قطعات با کابل‌ها و سیم‌ها اشاره کرد. حال در ادامه می‌خواهیم به بررسی کلی درباره انرژی چین و انرژی گاید‌ها بپردازیم.

انرژی چین و انرژی گاید چیست وکجا در ساخت دستگاه سی ان سی کاربرد دارد؟

 انرژی گاید (محافظ کابل و یا انرژی چین) قطعه‌ای پلیمری از جنس پلی‌آمید می‌باشد، که از لحاظ شکل ظاهری شبیه به یک زنجیر تانک است. انرژی گاید، کابل‌ها را درون خود جای داده و به‌علت طراحی متحرک و خاصی که دارد، موجب می‌شود از کابل‌ها در برابر پیچ و خم و بازشدگی آن‌ها که در دستگاه از حرکت محور‌ها ناشی می‌شود، محافظت کرده و از قطع شدن کابل و آسیب آن جلوگیری شود.

بهتر است بدانید که انرژی گاید یا کابل محافظ سیستمی مکانیکی می‌باشد. که برای حفاظت، حمل و هدایت انواع کابل‌ها (کابل کنترل، کابل برق، کابل انتقال داده، کابل فیبر نوری)، ایجاد انعطاف و شیلنگ‌ها (هیدرولیک یا پنوماتیک)، برای انتقال سیگنال و نیرو بین دو نقطه در کاربرد‌های حرکتی که در حرکت نسبی (چرخشی، خطی و یا ترکیبی) با یکدیگر قرار دارند، طراحی شده‌اند.

زنجیر محافظ کابل در دستگاه‌های CNC ربات‌های خط تولید و … نیز استفاده می‌شود که طبق نیاز‌های مختلف در سایز‌های متفاوتی توزیع می‌شود. انرژی گاید طبق ابعاد خارجی و همچنین ابعاد داخلی مانند ارتفاع و عرض داخلی انتخاب شده، به صورتی که سیم‌ها یا همان شلنگ‌ها بر روی هم قرار نگیرند؛ زیرا امکان دارد در عملکرد قطعات الکتریکی باعث ایجاد نویز شود. این کابل‌ها از قطعات پلیمری ساخته شده‌ و دارای خاصیت ضد‌فرسایشی هستند.

برای خرید انواع قطعات سی ان سی و انرژی چین ها وجهت نصب وتعمیر دستگاه سی ان سی خود ومشاوره ساخت با مجموعه دکتر سی ان سی درتماس باشید.

کاربرد انرژی چین و انرژی گاید

دسته‌ای از اتصالات به‌هم‌پیوسته را انرژی گاید‌ها یا انرژی چین‌ها می‌گویند، که این اتصالات در ابتدا و انتهای آن به وسیله دو براکت قرار گرفته‌اند. براکت‌های انتهایی را با سیستم‌های متفاوتی مانند کابل‌های بست فولادی و یا بست‌های نایلونی کراواتی می‌توان آماده کرد. از سازه‌ها و یا ماشین برای جا‌به‌جایی و حمل قسمت‌های ثابت به قسمت‌های متحرک استفاده شده و این نیرو می‌تواند از منابع مختلفی مثل: الکتریکی، هیدرولیکی و یا پنوماتیکی باشد.

کاربرد مهم و اصلی انرژی چین و انرژی گاید در به تاخیر انداختن مدت زمان قطع شدن می‌باشد. این در حالی است که سیم را به دور یک مدار دایره‌ای می‌پیچند و اگر سیمی را به دور این مدار دایره‌ای بالا و پایین کنید مدت زمان بیشتری طول کشیده تا سیم‌ها قطع شوند. در‌واقع می‌توان گفت پرکاربرد‌ترین نوع انرژی، انرژی چین و انرژی گایدها هستند که در مواقع تنظیم ولتاژ وسایل برقی از آن‌ها استفاده می‌شود.

ورعایت این مورد در هنگام ساخت دستگاه سی ان سی بسیار مهم می باشد وباعث شکیل شدن ومقاوم شدن دستگاه cnc شما خواهد بود.

مزایای استفاده از انرژی چین و انرژی گاید درحین ساخت دستگاه سی ان سی

  • امکان نگهداری آسان
  • محافظت از کابل‌ها در برابر پیچ و خم توسط انرژی چین و انرژی گاید
  • محافظت از کابل‌ها در برابر بازشوندگی، که در اثر حرکت محور‌ها در دستگاه می‌باشد.
  • دارای عملکردی ثابت در برابر بار‌های سنگین
  • ضد سایش
  • دارای سرعت و شتاب بالا
  • صرفه جویی در زمان در مواقع نصب انرژی چین و انرژی گایدها
  • توانایی جا‌به‌جایی و حمل کابل‌ها به صورتی که حرکت آن‌ها کنترل و تعیین شده باشد.
  • دارای توانایی حفاظت از شیلنگ‌ها و کابل‌ها به صورت مکانیکی
  • قابلیت سازش انرژی چین و انرژی گاید با انواع مختلف محیط‌های سخت مثل: مواد شیمیایی، رطوبت و یا مناطق مختلف آب و هوایی.
  • قابلیت چرخش به طور افقی و عمودی

انرژی چین

انواع انرژی گاید

از انواع انرژی گاید (انرژی چین) می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • انرژی گاید باز: به طور معمول به دلیل نگهداری آسان این نوع انرژی، بیشتر از آن استفاده شده و همچنین در اماکنی که باز هستند و گرد‌وغبار زیادی نیز وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • انرژی گاید بسته: یکی دیگر از انواع انرژی چین‌ها مدل بسته است، و در مکان‌هایی که امکان پخش شدن و پاشیدن مواد شیمیایی وجود دارد، از این نوع استفاده می‌شود که طول عمر کابل افزایش پیدا کند.

تمامی موارد ذکرشده در بالا باید با دقت پیگیری شود و انتخاب قطعات دستگاه سی ان سی وشیوه ساخت  با توجه به نوع دستگاه اعم از سی ان سی تخت(دارای محور x,y) ، روتاری که(دارای محور ,z ,x,y) میباشد ونوع کاربرد درصنعت چوب ،سنگ ،پلاسما ،لیزر وتراشکاری و…انجام گیرد.

 

 

درآخر: دراین مطلب ما سعی نمودیم شما را با تمام مراحل از طراحی تا مونتاژ یک دستگاه سی ان سی آشنا نماییم .

مراحل ساخت و انتخاب قطعات سی ان سی باید  براساس نوع کاربرد دستگاه سی ان سی انتخاب واجرا گردد که این امرنیازمند داشتن مهارت کافی در زمینه های مکانیک وبرق می باشد .

اما در پایان مجموعه دکتر سی ان سی با مدیریت آقای مهندس محمدی روشن افتخار داردجهت ارتقا صنعت کشور وکمک به جوانان مهندس و جویای تجربه و کارهای نواورانه

آموزش مناسب با قیمت مناسب ارائه دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با ما درتماس باشید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *