اجزای سی ان سی شامل سه بخش مکانیکی ،کنترلی و الکترونیکی می باشد: دکتر سی ان سی در تلاش است که با آشنایی بیشتر شما با دستگاه سی ان سی شما را در جهت استفاده بهتر از آن یاری نماید.پس در ادامه با ما همراه باشید.

1- قسمت مکانیکی یا ماشین براده برداری یا افزار و متعلقات آن در اشکال مختلف هست.

2- سیستم یا واحد کنترل که برنامه را گرفته پس از تجزیه و تحلیل دستورات را به روش مناسب به CNC میدهد.

3-سیستم یا بخش الکترونیکی که به عنوان قلب تپنده دستگاه های سی ان سی شناخته می شود.

در ادامه به طور کامل باجزئیات دقیق و به تفصیل شما را با آن ها آشنا خواهیم نمود.

اجزای-سی-ان-سی-چیست
اجزای-سی-ان-سی-چیست

اجزای سی ان سی شامل چه چیز هایی می شود؟

شناخت اجزای  دستگاه  cnc در دکتر سی ان سی

برای شناخت سی ان سی ابتدا سعی میکنیم شما را با اجزای آن آشنا نمائیم ،هر دستگاه cnc دارای 3 بخش مهم می باشدکه شامل بخش های :

  • مکانیکی (شامل بدنه یا شاسی، موتور ،اسپیندل وریل و واگن ، بال اسکرو ،دنده شانه ای می باشد)
  • کنترلی (کنترلر، درایوها ،اینورتر ،نرم افزار ها)
  • الکترونیکی(برقی) ،(تابلو برق ، کنتاکتور ، انرژی گاید ، کنتاکتورها )

می باشد.

اجزای-سی-ان-سی-در-دکتر-سی-ان-سی
اجزای-سی-ان-سی-در-دکتر-سی-ان-سی

بخش مکانیکی اجزای سی ان سی (cnc)

1.بدنه یا شاسی دستگاه cnc

بدنه یا شاسی دستگاه یکی از قسمت‌های مهم دستگاه cnc محسوب می‌شود. در واقع همه قطعات دیگر مثل ریل و واگن، موتورها، بال اسکرو، دنده شانه و … بر روی بدنه دستگاه سوار می‌شوند. جنس شاسی می‌تواند چدن یا فولاد باشد.

استراکچر-سی-ان-سی-یکی-از-اجزای-سی-ان-سی-مهم-است
استراکچر-سی-ان-سی-یکی-از-اجزای-سی-ان-سی-مهم-است

2. انواع موتورها در دستگاه سی ان سی

دستگاه‌های cnc از دو نوع موتور حرکتی استفاده می‌کنند: سروو موتور و استپ موتور.

  • سروو موتور (servo motor)

یک موتور الکتریکی است که با هدف استفاده در سیستم کنترل فیدبک (feedback) طراحی می‌شود. فیدبک در دستگاه cnc مفهوم مهمی است.  دستورات دستگاه یکی پس از دیگری به قطعات منتقل شده و قطعات طبق این دستورات عمل می‌کنند. حال فرض کنید یکی از این دستورات به درستی اجرا نشود و حرکت مربوط به آن دستور انجام نشود. اگر دستور بعدی اجرا شود در حالی که یکی از دستورات قبلی انجام نشده باشد احتمالا همه حرکات بعدی قطعات تحت تاثیر یک دستور اجرا نشده قرار خواهند گرفت و به این ترتیب عملکرد کل دستگاه نامطلوب خواهد بود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی از سیستم فیدبک استفاده می‌شود.

در واقع سیستم فیدبک، یک ارتباط دو طرفه بین کامپیوتر دستگاه سی ان سی و قطعات دستگاه ایجاد می‌کند.

  • استپ موتور (step motor)

موتور دیگری است که در دستگاه‌های cnc قابل استفاده است. استپ موتور یا موتور پله‌ای یک حرکت دورانی 360 درجه را به تعدادی حرکت کوچک با اندازه یکسان تقسیم می‌کند. مثلا یک استپ موتور 200 استپ در هر دوران (در هر پله) 1.8 درجه می‌چرخد. استپ موتورها بدون استفاده از سیستم فیدبک عمل می‌کنند.

اجزای-سی-ان-سی-سرووموتور-واستپ-موتور
اجزای-سی-ان-سی-سرووموتور-واستپ-موتور

برای مطالعه بیشتر درمورد موتورهای دستگاه سی ان سی به بخش سایت دکتر سی ان سی مراجعه کنید.

3.اسپیندل دستگاه سی ان سی 

یک موتور الکتریکی است که وظیفه ایجاد حرکت چرخشی با دور بالا و همچنین نگهداشتن ابزار کار را بر عهده دارد. اسپیندل موتورها به دلیل تولید حرکت چرخشی با دور بالا به سرعت گرم می‌شوند. برای کاهش دمای این الکتروموتورها از دو نوع سیستم خنک کنندگی استفاده می‌شود: هوا خنک و آب خنک.

4.ریل و واگن (لینیرگاید) یکی دیگر از اجزای سی ان سی

حرکت خطی رفت و برگشتی در دستگاه cnc یکی از حرکات پر تکرار است. برای ایجاد این حرکت از ریل و واگن (linear guide) استفاده می‌شود. لینیرگاید مکانیزم حرکتی مهمی برای پشتیبانی از بار مکانیکی برای هدایت در مسیر حرکت خطی با کمترین اصکاک محسوب می‌شود. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که ریل‌ها باید روی یک سطح کاملا صاف و هموار قرار بگیرند؛ در غیر این صورت شاهد استهلاک سریع ریل و واگن خواهیم بود.

ریل-و-واگن-در-اجزای-سی-ان-سی
ریل-و-واگن-در-اجزای-سی-ان-سی

5.بال اسکرو سی ان سی

کاربرد بال اسکرو (ball screw) در دستگاه سی ان سی، تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی و همچنین روان کردن حرکت مهره‌ها با کمترین لقی واصکاک است. وجود لقی و اصکاک بین مهره‌ها در دستگاه cnc تاثیر نامطلوبی بر عملکرد آن خواهد گذاشت. ساختار بال اسکرو از سه قسمت اصلی پیچ، مهره و ساچمه تشکیل شده است. حرکت پیچ و مهره در کنار یکدیگر منجر به ایجاد اصکاک و در نتیجه انحراف حرکت می‌شود. برای جبران این نقیصه، تعداد زیادی ساچمه بین پیچ و مهره قرار می‌گیرد. حرکت ساچمه‌ها بین پیچ و مهره، اصطکاک را به حداقل می‌رساند و به این ترتیب حرکاتی دقیق خواهیم داشت.

انوع-بالسکرو-در-سی-ان-سی
انوع-بالسکرو-در-سی-ان-سی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.دنده شانه ای در cnc چیست؟

استفاده از چرخ دنده (gear) یکی دیگر از راه‌های تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی است. برای دستگاه cnc چوب و ام دی اف، بهترین گزینه استفاده از دنده شانه‌ای می‌باشد زیرا دنده شانه‌ای نسبت به گرد و غبار حساست کمی دارد و در کارگاه‌های چوب، هنگام براده برداری و شکل دهی به چوب، گرد و غبار زیادی تولید می‌شود. پس بهترین گزینه برای افزایش عمر دستگاه cnc چوب و ام دی اف وعدم نیاز به تعمیرات سی ان سی خود ،استفاده از سیستم دنده شانه‌ای است.

 

انواع-دنده-شانه-ای-ودنده-مقابل-در-اجزای-سی-ان-سی
انواع-دنده-شانه-ای-ودنده-مقابل-در-اجزای-سی-ان-سی

 

سیستم کنترل در cnc

کنترلر دستگاه سی ان سی (cnc ) و تعویض کنترلر

دستوراتی که به دستگاه داده می‌شود باید به زبان قابل فهم دستگاه باشد. کنترلر، واسطه‌ای است بین اپراتور و دستگاه که پس از دریافت دستورات اپراتور که به زبان G-Code نوشته می‌شوند، آن‌ها را به موتورهای متصل به بازوها منتقل می‌کند.

 

کنترلر رادونیکس

در بین اجزای سی ان سی دستگاه کنترل در واقع مغز متفکر ماشین می باشد. تمام فرمان های داده شده را پس از تجزیه و تحلیل عمل می کند علاوه بر این اطلاعات راجع به این که ابزار و محورهای ماشین در چه حالتی قرار دارد به وسیله سیستم اندازه گیری به دستگاه CNC ارسال نموده در اینجا تمام اطلاعات با معنی که برنامه ریزی شده مقایسه می گردد و فرمان جدید صادر شده در همین حال اطلاعات در روی صفحه نمایش سیستم کنترل ظاهر می‌گردد.

 

کنترلر
کنترلر

 

 

واحد کنترل قطعات سی ان سی، به دستگاه کمک می‌کند تا اطلاعات را ارسال و دریافت کند. واحد کنترل شامل موارد زیر می‌باشد.

  1. نرم افزار رابط
  2. سیستم اندازه گیری
  3. درایور موتور
  4. کنترل مرکزی
  5. اینورتر اسپیندل موتور

 

 

 

 

عملکرد کنترلر در بخش کنترل سی ان سی cnc چگونه است؟

دستگاه کنترل مجهز به یک PC  یا کنترل کمکی می باشد که در بعضی از دستگاه ها را جدای از خود کنترل حساب میکنند، وجود دارد .وظیفه آن بدین صورت است که برای بسیاری از اعمال که احتیاج به قدرت‌های ثباتی و ذخیره ای زیاد دارند و دستگاههای کنترل اصلی به تنهای قادر به انجام آنها نیست از PC کمکی استفاده می گردد.

PC دستگاه رله و کنتاکتور های مختلف برای خصوص به کار می اندازد و محل آن در داخل تابلو دستگاه سی ان سی می باشد که در ضمن مقداری هم کارهای کنترل را انجام میدهد که در اکثر سیستم‌های کنترل این واحد می باشد.

در کنترل دستگاه ها به روش های موجود می‌توان برنامه را نوشته و تعویض، اصلاح و تغییر داد . به صورت گرافیکی و تصویری بدون آنکه برنامه رااجرای فیزیکی و مکانیکی و اجرای در نمایشگر اجرا و مشاهده کرد و نسبت به برنامه موجود اقدام لازم را انجام داد .

هرچه سیستم کنترل پیشرفته تر باشد دارای امکانات جانبی بیشتر می باشد. دارای مزیتهای فراوان تری که این دستگاه‌ها دارند و در سیستم کنترل نهفته می باشد . کارخانه های سازنده با توجه به تکنولوژی موجود قیمت تمام شده توانایی ساخت بازار خرید نیازها در رقابت با دیگر کارخانه های سازنده و انواع سیستم ها را روانه بازار کرده اند و هر روز پیشرفت های قابل توجهی می کنند .

از مهم ترین کنترل های موجود در جهان  فانوک ساخت ژاپنFANUC   ، سین سیناتی ساخت انگلستان CINCINATI ،  سینتک ساخت چین

SYNTEC  ، زیمنس ساخت آلمان SIEMENS  ، هاست ساخت تایوان  HUST  ، مازاک ساخت ژاپن MAZATROL    ، هایدن هاین  ساخت آلمان

HEIDENHAIN   ، میتسوبیشی ساخت ژاپن MITSUBISHI  ، گروندیک ساخت آلمان GRUNDIG     ، میکرون ساخت سوئیس   MIKRON ،هکرت

ساخت آلمانHECKERT ،کنترل فیلیپس   PHILIPSE  ،کنترل یسنک YASNAC ، فاگور ساخت اسپانیا    FAGOR ، کنترل جی اس کا ساخت چین

GSK است. البته در کشور ما و در اغلب موارد از کنترل های Dsp و رادونیکس  RADONIX می باشد که مجموعه ما در اغلب موارد کنترلر رادونیکس را

به علت راحتی کار با آن و کارامدی و خدمات خوب آن استفاده کرده و به دیگران نیز توصیه می نماید.

برای آگاهی ازهزینه خدمات و تعمیرات سی ان سی دربخش کنترلرها و آگاهی ازنحوه انتخاب و انتصاب کنترلرها با کارشناسان مجموعه درارتباط باشید.

بخش برقی یکی از مهم ترین اجزای سی ان سی می باشد.

تابلوبرق ، قلب تپنده دستگاه cnc

همانطور که از نام این بخش مشخص است ، میتوان تابلوبرق را قلب ومغز تپنده دستگاه نامید.زیرا که کوچکترین بی نظمی و عدم هماهنگی دربین اجزای آن موجب ایجاد خسارات فراوان خواهد شد که حتی درهنگام تعمیرات سی ان سی (cnc) هم مشکلات خاصی را ایجاد مینماید، پس توصیه ما به شما کاربران و اپراتورهای دستگاه های cnc گرامی مرتب نگه داشتن و اورهال وتعمیرات دوره ای تابلوبرق دستگاهتان می باشد.

 

تابلو برق شامل موارد زیر است.

  • کنتاکتور ها
  • ترمینال ها
  • منبع تغذیه
  • بوردها
  • درایورها
  • شصتی های روشن و خاموش کردن دستگاه

 

 

 

 

 

 

به غیر از pc ها و بخش های مکانیکی بخش های دیگری در دستگاه سی ان سی هستد ، که شامل ترانسفورماتور فیوز و کنتاکتور و تقویت کننده محورها هستند.

تابلو برق سی ان سی به عنوان قلب تپنده دستگاه محسوب می شود که درحفظ ونگه داری آن باید به شدت توجه و دقت شود ،برای تعمیرات و نگه داری از آن که بسیار نکته مهم و اساسی در بخش کار بادستگاه می باشد . گاهی یک قطعی و خرابی کوچک منجربه اتفاقات جبران ناپذیری در حین کار برای اپراتور ، دستگاه و… می شود که قطعا بار مالی ناخواسته ای را به شما تحمیل خواهد نمود.

 

 

 

 

 

در زیر نمونه ای از تاثیر بد نامرتبی تابلو برق در عملکرد دستگاه میباشد.

 تعمیرات صورت گرفته در مجموعه دکتر سی ان سی را مشاهده می نمایید .

 

در آخر می توان گفت در دنیای سی ان سی شناختن تمامی اجزا سخت است و نیاز به مطالعه عمیق تری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *