خرید سی ان سی یکی از مهم ترین تصمیماتی است که یک صنعتگر برای شروع بیزینس و تجارت خود باید به صورت آگاهانه و با درایت کافی و درست گرفته بگیرد. برای گرفتن تصمیمات درست باید با افراد درست در ارتباط باشیم پیداکردن متخصصین کاربلد یکی از چالش هایی است که صنعتگر با آن روبروست اما ما در دکتر سی ان سی سعی در کمک و راه نمایی شما عزیزان در انتخاب های خود داریم.

دستگاه های cnc جزو پرکاربردترین دستگاه های موجود در بازار می باشد و در صنایع مختلف از جمله: ماشین سازی، چوب، سنگ، فلز و لوازم کامپیوتر، کابینت سازی و …. کاربرد دارند.

این دستگاه توانایی انجام کار با سرعت و دقت بالا و افزایش بهره وری را دارد به همین منظور در صنایعی که دقت و ظرافت بالایی می خواهند مثل طلا سازی و منبت کاری چوب و سنگ و… به خوبی از عهده کار برآمده است.

در این مقاله سعی داریم شما را با ویژگی های یک دستگاه سی ان سی خوب اشنا کنیم تا شما اول متناسب نیازتان یک دستگاه خوب و با قیمت  مناسب برای خرید سی ان سی انتخاب کنید.

برای شناخت بهتر سی ان سی ها باید بگوییم که بیشتر ان ها مشابه هستند اما از سه لحاظ با هم متفاوتند:

  • ابعاد
  • قدرت
  • تعداد محور ها و هدها

برای خرید دستگاه سی ان سی باید دقت کافی را به خرج دهید. متاسفانه با توجه به گسترده بودن این بازار، شرکت های مختلف فراوانی برای ورود به این حرفه وارد شده و با واردات دستگاه، اقدام به فروش آن می کنند. شرایط اغوا کننده ای که بر سر راه خریداران قرار می گیرد باعث می شود این افراد به اشتباه خرید کنند. در واقع این شرایط فرد را به خرید بیش از نیاز خود ترغیب می کند و به مرور زمان مشکلاتی را ایجاد می نماید. این اشتباه در خرید به چند صورت شکل می گیرد، برخی دستگاه مناسبی نمی خرند. یعنی در خرید دستگاه دچار اشتباه می شوند. ممکن است سایز دستگاه را درست انتخاب نکنند و یا فعالیتی که قرار است با آن به اهداف خود برسند نامشخص باشد. این اشتباه خیلی زود تاثیرات منفی خود را بر روی کسب و کار خواهد گذاشت.

شما باید سعی کنید در  هنگام خرید دستگاه با توجه به شرایط واقعی خود اقدام به خرید کنید تا مشکلی از هیچ بابت در آینده برای شما ایجاد نشود.

<<باید در هنگام خرید دستگاه با مشاوران دلسوز و صادق صحبت کرد تا انتخاب دستگاه درست انجام شود.همانطور که می دانید مجموعه دکتر سی ان سی در زمینه خرید و فروش دستگاه سی ان سی مشاوره رایگان دارد.>>

برای خرید سی ان سی باید کاربرد آن را بدانیم

معمولا از دستگاه س ان سی برای تولید حجم بالا (سری کاری) استفاده می شود. سه محور جزو ساده ترین و پرمصرف ترین دستگاه های سی ان سی هستند که در 3 محور X ،Y،Z حرکت می کند و عملیات برش، منبت روی چوب، فلز، سنگپلکسی را انجام می دهد. نوع فرز روی دستگاه را می توان نسبت به نوع متریال تغییر داد.برای بالا بردن سرعت دستگاه، تعداد کله های دستگاه را افزایش می دهند مثلا دستگاه دو کله، دوکار را به طور همزمان انجام می دهد و دستگاه cnc هشت کله توانایی انجام کار روی هشت قطعه کار به طور همزمان را دارد که در نتیجه باعث بالا رفتن سرعت انجام کار می شود. دستگاه های با تعداد هد های بالاتر بر سرعت و تعداد قطعات تولیدی بسیار موثر است .

خرید سی ان سی در دکتر سی ان سی

بازار مصرف را به خوبی شناسایی نمایید.

یکی از دلایلی که باعث می شود خرید دستگاه به اشتباه بخورد، منطقه ای است که فرد می خواهد در آن فعالیت کند. وقتی یک شهر کوچک چند دستگاه سی ان سی داشته و کاملا فعالانه در حال فعالیت هستند، نصب یک دستگاه دیگر نمی تواند توجیه اقتصادی داشته باشد و به همین علت باید با دقت انجام شود. این موضوع هم نیاز به مشورت و تحلیل بازار دارد که متاسفانه در بسیاری از مواقع انجام نمی شود و یا به درستی صورت نمی گیرد.

انواع موتورهای سی ان سی ، تاثیر مهمی  در توان دستگاه داشته و در انتخاب خرید سی ان سی مهم است.

اسپیندل موتورهای سی ان سی دارای دو نوع هواخنک و اب خنک هستند ، که هرکدام دارای ویژگی های خاص خود هستند و دارای مزایا ومعایبی نیز میباشند.

اسپیندل دستگاه سی ان سی هوا خنک

  • صدای زیاد
  • وابسته به دمای محیط
  • غیر قابل تعمیر یا هزینه تعمیر بالا
  • مصرف برق بالا
  • توان اسپیندل 4/5kw تا  6kw
  • سرعت چرخش اسپیندل 18000 دور در دقیق
اسپیندل-موتور-cnc
اسپیندل-موتور-cnc

اسپیندل دستگاه سی ان سی آب خنک

  • صدای کمتر نسبت به اسپیندل هوا خنک
  • به دمای محیط وابسته نیست
  • هزینه تعمیر پایین
  • مصرف برق پایین
  • توان اسپیندل 2/2kw تا3/2 kw
  • سرعت چرخش اسپیندل 24000  دور در دقیقه

“در دستگاه های سی ان سی به علت کوتاه بودن محور z آن ها  از بال اسکرو استفاده می کنند ولی در دستگاه هایی که طول محور z آن ها بلند است، استفاده از بال اسکرو ممکن نیست چون باعث تاب خوردگی آن می شود.”

دستگاه های سی ان سی از لحاظ موتوری استپ موتور و یا سرووموتور می باشد.

سرووموتور-چیست؟

استپر موتورها برای اکثر دستگاه های cnc که به دقت یا سرعت بالایی نیاز ندارند، مناسب هستند.

دستگاهای فول آپشن و دستگاهایی که برای قالب سازی استفاده می شوند و همچنین دستگاهای 2*4 که سیستم tools change دارند چون به دقت و سرعت بالایی نیاز دارند موتورشان servo می باشد.

سرعت و دقت در سرووموتورها با استپرموتورها قابله مقایسه نیست اما نوع کاربرد دستگاه سی ان سی در این انتخاب بین این دو به شدت موثر است ،گاهی قطعه ای با دقت بالا و برای مصارف خاصی تولید می شود که در آن نمی توان دقت را فدای سرعت نمود. در این حالت استپ موتور انتخاب بهتری است.

اما در زمان هایی که قطعه تولیدی مشابه می باشد سروو بر استپ ترجیح داده می شود. اما قیمت تمام شده در خرید سی ان سی در این حالت بسیار موثر و مهم است.

پیشنهاد مطالعه:

سرو موتور چیست ؟چه کار کردی دارد؟

استپ موتور چیست؟ کارکرد آن چگونه است؟

میزهای دستگاه سی ان سی (cnc) می توانند به دو صورت باشند:

  1. بدون وکیوم (ساده): به واسطه گیره قطعه کار را نگه میدارد.
  2. وکیوم دار:             باعث نگه داشتن قطعه کار روی میز می شود.

وقتی دستگاه دارای میز وکیوم باشد، امکان تکان خوردن و حرکت قطعه کار وجود ندارد و باعث دقت کار بالا می شود.دستگاهی که میز وکیوم دارد، روی صفحه کار یک ورق MDF برای نگه داشتن قطعات کوچک و جلوگیری از ورود خاک اره به پمپ گذاشته می شود. ولی جنس میزکار دستگاه های بدون وکیوم از نوع آلومینیوم با روکش  PVC است.

انتخاب میز در خرید سی ان سی

انواع نرم افزار کنترل دستگاه CNC

هنگامی که چندین دستگاه سی ان سی محصولی را تولید می کنند که به چندین عملیات نیاز دارد، طراحان از آن گروه ماشین ها به عنوان “سلول” یاد می کنند. امروزه دستگاه های سی ان سی معمولا اتومات هستند، زیرا توانایی عملکرد بدون کمک انسان را دارند. بسته های نرم افزاری که دستگاه را کنترل می کنند، برنامه های CAM هستند.

تراشکاری NC با کنترل عددی قبل از تراشکاری CNC است – این ماشین های قبلی دارای پارامترهای عملیاتی بدون سیم و ثابت هستند. ماشین های NC توسط G-Codes کنترل می شوند، که به صورت نوارهای پانچ شده ای وارد رایانه دستگاه می شوند.

 کنترلر سی ان سی در خرید سی ان سی

عملکرد کنترلر در بخش کنترل سی ان سی cnc چگونه است؟

دستگاه کنترل مجهز به یک PC  یا کنترل کمکی می باشد که در بعضی از دستگاه ها را جدای از خود کنترل حساب میکنند، وجود دارد .وظیفه آن بدین صورت است که برای بسیاری از اعمال که احتیاج به قدرت‌های ثباتی و ذخیره ای زیاد دارند و دستگاههای کنترل اصلی به تنهای قادر به انجام آنها نیست از PC کمکی استفاده می گردد.

PC دستگاه رله و کنتاکتور های مختلف برای خصوص به کار می اندازد و محل آن در داخل تابلو دستگاه سی ان سی می باشد که در ضمن مقداری هم کارهای کنترل را انجام میدهد که در اکثر سیستم‌های کنترل این واحد می باشد.

در کنترل دستگاه ها به روش های موجود می‌توان برنامه را نوشته و تعویض، اصلاح و تغییر داد . به صورت گرافیکی و تصویری بدون آنکه برنامه رااجرای فیزیکی و مکانیکی و اجرای در نمایشگر اجرا و مشاهده کرد و نسبت به برنامه موجود اقدام لازم را انجام داد .

هرچه سیستم کنترل پیشرفته تر باشد دارای امکانات جانبی بیشتر می باشد. دارای مزیتهای فراوان تری که این دستگاه‌ها دارند و در سیستم کنترل نهفته می باشد . کارخانه های سازنده با توجه به تکنولوژی موجود قیمت تمام شده توانایی ساخت بازار خرید نیازها در رقابت با دیگر کارخانه های سازنده و انواع سیستم ها را روانه بازار کرده اند و هر روز پیشرفت های قابل توجهی می کنند .

از مهم ترین کنترل های موجود در جهان  فانوک ساخت ژاپنFANUC   ، سین سیناتی ساخت انگلستان CINCINATI ،  سینتک ساخت چین

SYNTEC  ، زیمنس ساخت آلمان SIEMENS  ، هاست ساخت تایوان  HUST  ، مازاک ساخت ژاپن MAZATROL    ، هایدن هاین  ساخت آلمان

HEIDENHAIN   ، میتسوبیشی ساخت ژاپن MITSUBISHI  ، گروندیک ساخت آلمان GRUNDIG     ، میکرون ساخت سوئیس   MIKRON ،هکرت

ساخت آلمانHECKERT ،کنترل فیلیپس   PHILIPSE  ،کنترل یسنک YASNAC ، فاگور ساخت اسپانیا    FAGOR ، کنترل جی اس کا ساخت چین

GSK است. البته در کشور ما و در اغلب موارد از کنترل های Dsp و رادونیکس  RADONIX می باشد که مجموعه ما در اغلب موارد کنترلر رادونیکس را

به علت راحتی کار با آن و کارامدی و خدمات خوب آن استفاده کرده و به دیگران نیز توصیه می نماید.

برای آگاهی ازهزینه خدمات و تعمیرات سی ان سی دربخش کنترلرها و آگاهی ازنحوه انتخاب و انتصاب کنترلرها با کارشناسان مجموعه درارتباط باشید.

بخش برقی یکی از مهم ترین اجزای سی ان سی می باشد.

تابلوبرق ، قلب تپنده دستگاه cnc

همانطور که از نام این بخش مشخص است ، میتوان تابلو برق را قلب ومغز تپنده دستگاه نامید. در هنگام خرید سی ان سی منظم بودن تابلو برق بسیار اهمیت دارد زیرا نظم درونی باعث جلوگیری از خرابی های احتمالی شده و درهنگام رخ دادن مشکل بازیابی آن را سهل تر می کند. کوچکترین بی نظمی و عدم هماهنگی دربین اجزای آن موجب ایجاد خسارات فراوان خواهد شد که حتی درهنگام تعمیرات سی ان سی (cnc) هم مشکلات خاصی را ایجاد مینماید، پس توصیه ما به شما کاربران و اپراتورهای دستگاه های cnc گرامی مرتب نگه داشتن و اورهال و تعمیرات دوره ای تابلوبرق دستگاه خریداری شده تان می باشد.

 

تابلو برق شامل موارد زیر است.

  • کنتاکتور ها
  • ترمینال ها
  • منبع تغذیه
  • بوردها
  • درایورها
  • شصتی های روشن و خاموش کردن دستگاه

 

 

 

 

 

 

به غیر از pc ها و بخش های مکانیکی بخش های دیگری در دستگاه سی ان سی هستد ، که شامل ترانسفورماتور فیوز و کنتاکتور و تقویت کننده محورها هستند.

تابلو برق سی ان سی به عنوان قلب تپنده دستگاه محسوب می شود که درحفظ ونگه داری آن باید به شدت توجه و دقت شود ،برای تعمیرات و نگه داری از آن که بسیار نکته مهم و اساسی در بخش کار بادستگاه می باشد . گاهی یک قطعی و خرابی کوچک منجربه اتفاقات جبران ناپذیری در حین کار برای اپراتور ، دستگاه و… می شود که قطعا بار مالی ناخواسته ای را به شما تحمیل خواهد نمود.

 

2 thoughts on “خرید سی ان سی ، راهنمای کامل انتخاب cnc خوب

    • پریسان حافظی says:

      سلام و وقت بخیر خدمت شما دفتر ما در چهاردانگه واقع شده اما قبل از تشریف فرمایی با شماره 09196665860 تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *