برنامه نویسی دستگاه سی ان سی CNC یکی از مهم ترین بخش ها در هنگام استفاده و کار با دستگاه های سی ان سی می باشد.ما در اینجا سعی در آموزش رایگان آن به شما داریم.

در دنیای مدرن امروز که کامپیوترها در تمامی لحظات زندگی و در تمامی عرصه ها حضور دارند ، الزام همگام شدن با آن ها را برای انسان ها به وجود آورد و دستگاه های سی ان سی به عنوان ابر دستگاه های صنعتی که در تمامی صنایع نقش مهمی را ایفا می کنند و باعث افزایش تولید در تمامی زمینه ها و هم چنین افزایش سرعت شده اند .

پس برای کنترل این دستگاه ها نیاز به ایجاد ارتباطی مثمر ثمر و درست داریم ، که این راه برنامه نویسی درست و دقیق هنگام استفاده از کنترلر های این دستگاه می باشد .

ما پیش از این به تفصیل درباره سی ان سی و کنترلر ها صحبت شده است می توانید در بخش مقالات آن ها را مشاهده نمایید.

 

اموزش-برنامه-نویسی سی ان سی
اموزش-برنامه-نویسی سی ان سی

برنامه نویسی دستگاه سی ان سی چیست؟

در دستگاه سی ان سی مجموعه‌ دستورالعمل‌ هایی‌ را که‌ جهت‌ ماشین کاری‌ یک‌ قطعه‌ لازم‌ است‌، طی‌ یک‌ برنامه‌ مرتب‌ شده‌ و به‌ سیستم ‌کنترل‌ ماشین‌ داده‌ می‌شود برای‌ براده‌ برداری‌ از یک‌ قطعه‌ توسط ماشین‌ CNC باید اطلاعات‌ کاملی‌ در مورد قطعه ‌کار، نحوه‌ ماشین کاری‌، مسیر حرکت‌ ابزار برشی‌، سرعتهای‌ برش‌، دستگاه‌ مختصات‌ و نقاط صفر و سیستم‌ کنترل‌ داده‌ شده‌ بخش‌ عمده‌ این‌ اطلاعات‌ و دستورالعمل‌ها در قالب‌ برنامه‌ CNC تنظیم‌ شده‌ و وارد حافظه‌ ماشین‌ می‌شود در برنامه‌ نویسی‌ ماشینهای‌ CNC می‌توان‌ از زبانهای‌ مختلف‌  برنامه‌ نویسی‌ و حتی‌ از روشهای‌ پارامتریک‌ استفاده‌ کرد. زبان‌ مورد استفاده‌ و مورد نظر در اینجا زبان‌ compact می‌باشد که‌ در واقع‌ برنامه‌ نویسی‌ با استفاده‌ از کدهای‌ عملیاتی‌ می‌باشد که‌ مطابق‌ با استاندارد ۲۵۰۶۶DIN  ساختار برنامه‌ می‌باشد.

انواع مختلف برنامه نویسی دستگاه سی ان سی چیست؟

می توان گفت برنامه نویسی سی ان سی به طور کلی دارای سه نوع می باشد :

  • برنامه نویسی سی ان سی دستی
  • برنامه نویسی سی ان سی با کامپیوتر CAM

  • برنامه نویسی سی ان سی محاوره ای

که هرکدام مزایا و معایبی دارد ، که برنامه نویسان و اپراتورهای سی ان سی باید با آن ها برای استفاده بهتر و بیشتر آشنایی داشته باشند ما در ادامه به توضیح این ها خواهیم پرداخت.

برنامه نویسی دستی

برنامه نویسی دستی CNC قدیمی ترین و چالش برانگیز ترین نوع است. در این نوع برنامه نویسی برنامه نویس باید بداند که دستگاه چه طور واکنش نشان می دهد و باید نتیجه برنامه را تجسم کند. بنابراین، این نوع برنامه نویسی برای انجام ساده ترین کار ها یا زمانی که یک متخصص باید یک طرح بسیار خاص ایجاد کند، بهترین گزینه می باشد .

برنامه نویسی CAM

برنامه نویسی CAM برای کسانی که در ریاضیات مهارت ندارند ، ایده آل است. این نرم افزار طراحی های انجام شده در اتوکد را به زبان برنامه نویسی CNC تبدیل می کند و به بسیاری از محاسبات ریاضیاتی لازم در روش برنامه نویسی دستی نیازی ندارد. در این نوع برنامه نویسی اعتدال رعایت شده و به مهارتی بین نوع دستی و محاوره ای نیاز است . با این حال، با استفاده ازCAM ، گزینه های بیشتری در مقایسه با دومی دارید و می توانید بسیاری از فرآیند ها را در طراحی های اتوکد به صورت خودکار در بیاورید.

برنامه-نویسی دستگاه -سی-ان-سی
برنامه-نویسی دستگاه -سی-ان-سی

برنامه نویسی مکالمه یا فوری

ساده ترین نوع برنامه نویسی برای مبتدیان، برنامه نویسی محاوره ای یا فوری است. با استفاده از این تکنیک، کاربران برای ایجاد برش های مورد نظر نیازی به دانستن کدG ندارند . برنامه نویسی محاوره ای به کاربر اجازه می دهد تا جزئیات ضروری را به زبان ساده وارد کند. اپراتور همچنین می تواند حرکات ابزار را قبل از اجرای برنامه بررسی کند تا از دقت طراحی مطمئن شود. نقطه ضعف این روش ناتوانی اش در انطباق با مسیر های پیچیده است.

 

در هر صورت‌ برای‌ نوشتن‌ برنامه‌ ماشین کاری‌ یک‌ قطعه‌ باید قبلا مراحل‌ زیر را انجام‌ شده‌ باشد.

  • بررسی‌ نقشه‌ و انتخاب‌ ماشین‌ مناسب‌
  • طراحی‌ قید و بند در صورت‌ نیاز و ابزارهای‌ مورد نیاز
  • محاسبان‌ پارامترهای‌ ماشینکاری‌
  • تعیین‌ نقطه‌ صفر قطعه‌ کار و نوع‌ سیستم‌ اندازه‌ دهی‌
  • تهیه‌ پیش‌ نویس‌ برنامه‌
  • آماده‌ سازی‌ و وارد کردن‌ برنامه‌
  • شبیه‌ سازی‌ برنامه‌
  • اجرای‌ برنامه‌

چه طور نوع برنامه نویسی CNC مناسب با نیازهای تان را پیدا کنید؟

انتخاب بهترین نوع برنامه نویسی CNC که با نیازهای تان هم متناسب باشد، به راحتیِ شما با سیستم بستگی دارد. اکثر مبتدیان به دلیل سختی و حاشیه خطای زیاد، تمایلی به استفاده از برنامه نویسی دستی ندارند. با این حال، برنامه نویسی CAM و برنامه نویسی محاوره ای هر دو گزینه های خوبی برای افرادی هستند که وارد این حوزه می شوند. برای کسانی که می خواهند طرح های پیچیده را به ماشینی تبدیل کنند، CAM بهتر است. با این حال ، شاید بهتر باشد در ابتدا با برنامه ‌نویسی محاوره ای کار کنید و اشکال ساده بسازید و با نحوه تعامل برنامه‌ ها با دستگاه بیشتر آشنا شوید.

چه نرم افزار هایی برای کار با CNC وجود دارند؟

نرم افزار های مورد استفاده برای برنامه نویسی CNC هم می تواند طراحی به کمک کامپیوتر (CAD)، مهندسی به کمک کامپیوتر ( CAE ) و هم CAM باشند.

نرم افزار CAD به طراحان این امکان را می دهد که به جای استفاده از کاغذ، برای مدل سازی طرح های شان از صفر تا صد با کامپیوتر کار کنند. با این حال ، طرح تولید شده توسط نرم افزار اتوکد باید با روش برنامه نویسی نوع CAM برای دادن دستورالعمل به ماشین انجام شود.

به طور معمول ، نرم افزار CAE ابزاری است که مهندسان هنگام تنظیم دقیق جنبه های دیگر طراحی مثل دینامیک جریان و گرما، حرکت و بهینه سازی یک عملکرد خاص از آن استفاده می کنند.

این مبحث ادامه دارد…

برای ادامه آموزش و آموزش حضوری و غیر حضوری با ما در تماس باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *