سی ان سی روتاری یکی از پرکاربرد ترین انواع سی ان سی در زمینه صنعت می باشد همانطور که از نام آن نیز مشخص است روتاری یعنی دارای چرخش پس علاوه بر محورهای معمولی باید ما یک محور چرخش نیز برای این دستگاه ها در نظر بگیریم.

دستگاه سی ان سی روتاری به مجموعه ای از دستگاه های ۴ محور نسبت داده می شود که علاوه بر محور های X  و Y و Z  یک محور چهارم برای این دستگاه ها تعبیه گردیده است که در ابتدا و انتهای این محور به صورت عمومی دو عدد مرغک متل می شود. این دستگا با کمک سه محور  X و Y و Z  و محور چهارمی که بر روی دستگاه به کار گرفته شده قادر خواهد بود نقاط کوری بر روی قطعه کار که دستگاه سی ان سی ۳D  یا به عبارتی دستگاه سی ان سی سه محور همزمان قادر به دسترسی به آن نقاط را ندارد، کار حکاکی را انجام دهد.

سی ان سی روتاری چیست؟

دستگاه سی ان سی روتاری چوب چیست؟

دستگاه روتاری چوب به صورت تلفیقی از یک ماشین مکانیکی و برنامه کامپیوتری تشکیل گردیده که کنترل آن توسط نرم افزارهای هوشمند صورت می‌گیرد و بخش مکانیکی آن وظیفه برش چوب را بر عهده دارد. عملکرد این دستگاه تقریباً مشابه با سایر دستگاه های سی ان سی می باشد و مهمترین نقش آن را برنامه کامپیوتری و نرم افزار ها بر عهده دارند. در مقایسه دستگاه های روتاری دستی با دستگاه های ماشینی می توان ادعا نمود که کامپیوتر وظیفه اپراتور را برعهده گرفته و از لحاظ مختلفی می تواند به کیفیت کار آن کمک کند.

دستگاه سی ان سی روتاری چوب از قسمت های مختلفی استفاده شده که هر کدام از آنها وظیفه متفاوتی را بر عهده گرفته اند. ابزارهای برشی، محور حرکتی، میز برشی، اسپیندل کامپیوتر از مهمترین بخش های این دستگاه ها می باشند که به صورت پیوسته و یکپارچه با هم در ارتباط بوده و اپراتور به کمک کامپیوتر عملکرد همه آنها را کنترل می‌کند. در حقیقت، نقش اپراتور فقط در مرحله کامپیوتری و قرار دادن نمونه بر روی میز محدود می شود و تاثیر مستقیمی بر عملکرد دستگاه ندارد. مزیت اصلی دستگاه‌ های روتاری ماشینی به کیفیت بالا، دقت و سرعت عمل آنها بر می گردد که به نقش کامپیوتر در عملکرد آنها اشاره دارد.

اجزاء دستگاه روتاری کدامند؟

با توجه به شبیه بودن دستگاه cnc چوب روتاری با بقیه دستگاه های سی ان سی می توان ادعا نمود که اکثر بخش‌های آن شبیه به هم می باشند یا اینکه دارای عناوین شبیه به هم هستند به شکل کلی قسمت ها و قطعات این دستگاه ها را می توان چند وسیله و ابزار کلی دانست که در قدرت و ابعاد با یکدیگر متفاوتند.

برنامه-نویسی-کنترلر-سی-ان-سی در سی ان سی روتاری

  • سیستم کنترلر و کامپیوتری

سیستم کامپیوتری و کنترلر از اجزای دستگاه cnc چوب روتاری به حساب می‌آیند و کار ماشین و موتور را در اختیار اپراتور میگذارد همه برنامه های طراحی و کنترلی در این قسمت انجام می پذیرد و به شکلی با اپراتور دستگاه وظایف و مسئولیت‌ها را تقسیم می‌کند.

بیشتر طرح های این دستگاه در یک فرمت دیجیتالی آماده می‌گردد و در حافظه آن سیو خواهد شد. بعد از آن کاربر و یا اپراتور با بهره گیری از نرم افزاری که وظیفه کنترل کردن دستگاه را بر عهده دارد که عموماً نرم افزار ocam می باشد، تصاویری که طراحی شده است را تبدیل به یک تصویر دیجیتال دو بعدی و یا سه بعدی می‌کند.

انجام دادن این عملیات در سیستم کنترلر به یک دستور دیجیتالی تبدیل می شود که به وسیله وسایل مکانیکی قابل اجرا خواهد بود.                       

  • اسپیندل

افرادی که روتر دستی را می شناسند به خوبی کار آن را هم می شناسند و در رابطه با دستگاه روتاری چوب هم تاثیر اسپیندل مانند یک روتر دستی خواهد بود. این دستگاه طبق قدرت بر واحد اسب بخار و یا وات در بازار وجود دارد و مسئولیت چرخاندن وسایل برشی مثل دریل مته را بر دوش خواهد داشت.اسپیندل مسئولیت انجام دستورات سیستم کنترلر برای به وجود آوردن سرعت های گوناگون را خواهد داشت. برای برش دادن پلاستیک برش دادن چوب و مواد نرم می توانید سرعت دستگاه را از ۸ هزار دور تا ۳۰ هزار دور در دقیقه تنظیم نمایید؛ البته لازم به یادآوری می باشد که اسپیندل برای برش فلزات طراحی می گردد و از ۲۰۰۰ تا ۱۰ هزار دور در دقیقه تنظیم خواهد شد.

جالب است اطلاع داشته باشید که روتر هایی که در دستگاه cnc چوب روتاری استفاده می گردد، توانایی برش فلزات را هم دارند، با این حال عموما استفاده نمودن از آن محدود به فلزی مانند آلومینیوم می باشد و در زمان برش فلز و یا ترکیبات کامپوزیتی لازم خواهد بود که سرعت آن خیلی بالا تنظیم گردد.افرادی که دستگاه cnc چوب روتاری را تنظیم نموده و طراحی کرده‌اند یک سیستم خنک کننده هم برای خنک نمودن وسایل برشی آن به کار برده‌اند. اسپیندل به وسیله ی کنترلر دستگاه کنترل می گردد و عموماً سرعت آن که به جنس مواد و مقدار تغذیه ورودی به دستگاه تنظیم خواهد شد.در نمونه های جدید دستگاه cnc چوب روتاری تلاش شده است که برای بالا بردن امنیت کار از سنسورهای لمسی و حرکتی استفاده گردد.           

  • میز برش

میز برش فضایی می باشد که همه فعالیت ها و کارهای دستگاه روتاری بر روی آن به وجود می‌آید. میزهای برش امکان دارد دارای چندین مدل متفاوت باشد که کار آنها نزدیک به هم خواهد بود. مسئولیت اساسی و اصلی میز برش به شکلی می باشد که قطعات برشی را نگه می‌دارد و از حرکت آنها در جریان برش جلوگیری خواهد کرد.

طرح های گوناگونی از میز برش برای این دستگاه‌ها وجود خواهد داشت که سعی می شود طراحی آنها به کار تاثیر گذار دستگاه منجر گردد.

بعضی از مروج ترین طرح های میز برش مانند میزهای تخت که یک شیار تیمی مانند دارند که به بالا رفتن امنیت کار همینطور قرار دادن نمونه کار بر روی میز کمک خواهد کرد. طراحی نمودن میز برش دستگاه cnc چوب روتاری با عنایت به کار کلی دستگاه صورت خواهد گرفت و امکان دارد بعضی از آن ثابت و بعضی هم متحرک باشد. در واقع تولیدکنندگان و طراحان دستگاه cnc چوب روتاری تلاش کرده‌اند که حرکت دستگاه در یکی از جهت های گوناگون را به حرکت میز واگذار نمایند و قسمت دیگر از حرکت آن به وسیله محور دستگاه و جابجایی اسپیندل به وجود آید.

  • سیستم محور خطی

این سیستم همانند یک محور بر روی میز به شکل افقی نصب خواهد شد و مسئولیت اساسی آن نگه داشتن و حرکت دادن اسپین بر خواهد بود. هنگامی که اپراتور به وسیله یک دستگاه روتر چوبی دستی فعالیت خواهد کرد از دو سو آن را گرفته در قسمت های گوناگون حرکت خواهد داد. تاثیر سیستم محور خطی هم به همین شکل می باشد و اسپیندل به وسیله وسایلی که به این محور اتصال دارند، حرکت می کند.

عموما این سیستم محوری زمینه ی حرکت دادن اسپیندل در دو سو را فراهم خواهد کرد که حرکت میز دستگاه سبب برش ها به شکل عمودی خواهد شد، اما در مدل های جدید و مدرن دستگاه cnc چوب روتاری رشد و ترقی در این سیستم مشاهده می‌گردد و همه حرکت‌های عمودی و افقی به وسیله این سیستم انجام خواهد شد.

دستگاه-سی-ان-سی-روتاری-در-دکتر-سی-ان-سی-

در واقع در دستگاه cnc چوب روتاری جدید از سیستم ها به شکل ۴ و ۶ و ۸ و ۱۰ استفاده خواهد شد که می‌توان به شکل همزمان با روش‌های گوناگونی به اشکال افقی و عمودی انجام دهد.

با در کنار هم قرار دادن این قسمت ها در دستگاه روتاری و تصور نمودن کار هر یک از آنها به سادگی می‌توان شکل بهره بردن از این دستگاه را درک نمود. اگر برای خرید این دستگاه علاقه مند هستید و یا برای استفاده از آن نیازمند می باشید، میتوانید به شکل رایگان قبل از خرید از مشاوره ما  استفاده کنید.

برای تماشای فیلم نحوه کار کرد:دستگاه سی ان سی روتاری

تقسیم بندی های  دستگاه سی ان سی روتاری:

انواع مختلف دستگاه های سی ان سی روتاری به شرح زیر می باشد:

  • دستگاه سی ان سی  ۴ کله ی ۴ محور همزمان

  • دستگاه سی ان سی 8 کله ی ۴ محور همزمان

  • دستگاه سی ان سی 10 کله ی ۴ محور همزمان

  • دستگاه سی ان سی 12 کله ی ۴ محور همزمان

همانطور که در بالا به آن اشاره شد، در دستگاه های سی ان سی روتاری ۴ محور به صورت همزمان و سیستماتیک با هم دیگر کار می کنند. ولی سوالی که در اینجا وجود دارد این است که چرا دستگاه های سی ان سی روتاری در تعداد کله های بالا تولید می شوند .

پاسخ این سوال در سرعت کار و سرعت حکاکی دستگاه های روتاری ۴ محور نهفته می باشد. به این دلیل که چندین محور در این سری از دستگاه ها با همدیگر در تعامل می باشند، فلذا این دستگاه های سی ان سی چوب نسبت به نمونه های سی ان سی ۳ محور همزمان سرعت کمتری دارند. برای جبران سرعت کار در دستگاه های روتاری به صورت عمده این دستگاه ها در تعداد کله های ۴، ۸ ، ۱۰ و ۱۲ تولید می گردند و به صورت سری با همدیگر کار می کنند.

کاربرد دستگاه های سی ان سی روتاری چیست؟

از این نوع دستگاه های سی ان سی در زمینه تولید کارها و قطعات سه بعدی مانند انواع مجسمه ومصنوعات چوبی وسنگی و… استفاده می شود.از عمده کاربرد های دستگاه سی ان سی روتاری می توان به حکاکی پایه های مبل و پیکره تراشه و مجسمه سازی اشاره کرد. این دستگاه ها به دلیل اینکه به تمام زوایای قطعه کار دسترسی دارند، در صنعت چوب به صورت عمده در بخش مبلمان و در صنایعی چون سنگ و فلز و … اغلب برای پیکر تراشی استفاده می شوند.

هنگام انتخاب دستگاه سی ان سی روتاری باید به چه نکاتی دقت کنیم؟

  •  شما باید ولتاژ دستگاه خود را متناسب با ولتاژ های صنعتی مورد استفاده در کشور خودتان انتخاب نمایید.
  •  دستگاه سی ان سی روتاری به طور معمول می تواند به سی ان سی روتاری چوب و سی ان سی روتاری برای کارهای اختصاصی و کوچک و یا بزرگ وسفارشی تقسیم بندی گردد.
  •  سپس شما به این نیاز دارید که اسپیندل را برای دستگاه خود انتخاب نمایید. اگر شما دستگاه سی ان سی روتاری اختصاصی و کوچک را انتخاب کردید می توانید اسپیندل ۱.۵kw  یا ۲.۲ kw  آب خنک را انتخاب نمایید، ولی اگر سی ان سی روتاری چوب را انتخاب کردید می توانید اسپیندل ۴.۵ kw آب خنک را استفاده نمایید.
  •  هم چنین شما باید نوع موتور دستگاه خود را انتخاب نمایید. به طور معمول اگر دستگاه سی ان سی روتاری کوچک داشته باشید، استپر موتور گزینه مناسبی می باشد. اگر سی ان سی روتاری چوب داشته باشید، بهتر است که از سروو موتور استفاده کنید، به دلیل اینکه وقتی از این ماشین استفاده می کنید، ممکن است طرحی را که برای حکاکی انتخاب می کنید پیچیده باشد. پس اگر بعضی از مشکلات هنگام کار پیش بیاید، موتور سروو آلارم می دهد و دستگاه بدون اینکه به طرح آسیبی برساند متوقف می گردد. در صورتی که سیستم استپر چنین قابلیتی ندارد.
  • پس از انتخاب موارد بالا باید سیستم کنترل دستگاه خود را تعیین کنید. بیش از ۵ کنترلر برای دستگاه ها وجود دارد.
  • سپس نیاز دارید که میز کار خود را انتخاب نمایید. معمولا ۳ نوع میز وجود دارد: آلومینیوم، میز وکیوم،T-slot. اگر میخواهید کارهای کوچک انجام دهید، بهتر است که میز وکیوم را انتخاب نمایید.
  •  در آخر شما می توانید قطعات یدکی و جانبی دستگاه خود را انتخاب کنید مثل: سیستم خنک کننده یا سیستم روغن کاری

“”تمامی موارد بالا برای انتخاب به یک مشاوره دقیق طبق نیاز شما احتیاج دارد که توسط کارشناسان ماهر باید انجام شود که در مجموعه دکتر سی ان سی می توانید از این خدمت استفاده نمائید.””

دستگاه سی ان سی روتاری دست دوم -دکتر سی ان سی

قیمت دستگاه سی ان سی روتاری چقدر است؟

یکی از عواملی که در خرید دستگاه سی ان سی روتاری اهمیت بالایی دارد، قیمت دستگاه می باشد. قیمت دستگاه سی ان سی روتاری به عوامل مختلفی بستگی دارد که این پارامتر ها می تواند شامل اسپیندل، تعداد محورها به این صورت که هر چه تعداد محور ها بیشتر باشد بر افزایش قیمت تاثیر گذار می باشد. جنس بدنه و سازه های به کار رفته که در عمر دستگاه تاثیر می گذارد. لوازم جانبی دستگاه که از چه کیفیت یا برندی می باشد می تواند بر قیمت تاثیر گذار باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *