تعویض کنترلر در دستگاه سی ان سی بسیار مهم و حیاتی است همانطور که می دانید کنترلر در دستگاه سی ان سی به عنوان مغز متفکر و انتقال دهنده اطلاعات از انسان ها و از داخل کامپیوتر شمااست.در واقع شما  آنچه را  که می خواهید به دستگاه انتقال دهید ،از طریق کامپیوتر به کنترلر انتقال می دهید و کنترلر آن را به زبان ماشین دراورده و واسطه ذهن شما و دستگاه سی ان سی خواهد بود.

تعویض کنترلر رادونیکس در سی ان سیانواع-کنترلر-در-دستگاه-سی-ان-سی چوب

 

پیشنهاد مطالعه :انواع کنترلر در سی ان سی

تعویض کنترلر در دستگاه های سی ان سی از آن لحاظ حائز اهمیت است که اگر دستگاه سی ان سی را مانند یک انسان در نظر بگیریم ، کنترلر مانند مغز عمل می کند و همانطور که اگر انسانی ضربه مغذی شود عملکرد آن مختل خواهد شد مشکل در فرایند کارکرد کنترلر باعث میشود مغز دستگاه از کاربیفتد و انتظار ادامه کار درست از آن ماشین بیهوده است.

کنترلر در دستگاه سی ان سی چیست؟

سیستم های کنترلر cnc هم اکنون به طور گسترده ای در دستگاه های سی ان سی مورد استفاده قرار می گیرند و وظیفه کنترل اتوماتیک این دستگاه ها را بر عهده دارند. کنترل کننده های سی ان سی انواع و اقسام گوناگونی دارند و با استفاده از آن ها می توان بسیاری از توابع را پیاده سازی نمود.در کنترلر CNC به منظور کنترل و موقعیت یابی از یکسری دستورات با نام G کد و M کد استفاده می شود و کنترلر در واقع منعکس کننده ی این کد ها است.بنابراین در پاسخ به سوال کنترلر CNC چیست، باید بگوییم که ما با مغز متفکر سیستم مواجه هستیم که تمام فرمان‌های مختص به دستگاه سی ان سی را به اجزای مکانیکی و نیرو محرکه ماشین منتقل می‌کند. با توجه به این تعریف مشخص می‌شود که امکانات و دقت سیستم کنترل CNC تاثیر زیادی بر روی روند کارهای صنعتی دارد.

کنترلر های شناخته شده بسیاری در ایران موجود هستند که به خوبی می توانند نیازهای شما را برای استفاده از دستگاه تان برطرف کنند اما انتخاب آن ها متناسب با نوع دستگاه و کاری که شما انجام می دهید تخصص ، متخصصین این زمینه است که برای انتخاب درست به شما مشاوره بدهند.

انواع کنترلر در دستگاه سی ان سی چیست؟ چه ویژگی هایی دارند؟تعویض کنترلر یا تعمیر آن

انواع کنترلر CNC از نظر ساختار

  • کنترلر CNC کامپیوتری یا PC based

کنترل کننده‌های سی ان سی که بر اساس PC ساخته می‌شوند، از رایج‌ترین انواع کنترلر CNC در صنعت هستند. در این نوع، برای پردازش اطلاعات از کامپیوتر یا پی سی استفاده می‌شود و این خصوصیات و سرعت PC است که سرعت کنترلر را تعیین می‌کند. برای استفاده از کنترلر PC Based نیاز به برد واسط الکترونیکی داریم که تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها را افزایش داده و در نتیجه سرعت دستگاه را بالا می‌برند.

  • کنترل کننده CNC نیمه کامپیوتری یا Semi PC Based

یکی دیگر از انواع کنترل کننده CNC به نام Semi Pc Based شناخته می‌شود که عملکرد آن‌ها هم به پی سی و هم به یک برد مخصوص در کنار آن بستگی دارد. به عبارت بهتر قسمت اصلی پردازش در این نوع از کنترل کننده‌ها، توسط برد انجام می‌شود؛ اما کامپیوتر هم قسمتی از این فرایند پردازشی را به عهده دارد و به همین دلیل باید با استفاده از کابل به Semi PC Based متصل شود.این نوع کنترلر ها سرعت بیشتری دارند و قیمت کنترلر CNC نیمه کامپیوتری هم بیشتر است.

  • کنترلر سی ان سی بدون نیاز به کامپیوتر یا Stand Alone

یکی دیگر از انواع کنترلر CNC که قدرتمندترین آن‌ها به شمار می‌رود، دارای عملکردی کاملا مستقل از پی سی یا کامپیوتر است و به نام Stand Alone شناخته می‌شود. بخش زیادی از توابع در کنترلر CNC بدون کامپیوتر، به صورت سخت‌افزاری تهیه شده‌اند و به همین دلیل سرعت این دستگاه بسیار بالا است.

 کنترلرcncمچ-تری

انواع کنترلر CNC از نظر تعداد محورها

معیار دیگری که برای طبقه‌بندی انواع سیستم کنترل سی ان سی مورد توجه قرار می‌گیرد، تعداد محورهایی است که این کنترل کننده‌ها توان کنترل آن‌‌ها را دارند. برای مثال کنترلر CNC دو محور، تنها به دو محور دسترسی می‌دهد و می‌تواند حرکت‌ها را در یک صفحه مدیریت کند. انواع دیگر کنترل کننده سی ان سی از نظر تعداد محورها به صورت زیر طبقه‌بندی می‌شوند:

  • سیستم کنترلی دو و نیم محوره که دارای 3 محور است اما حرکت سه بعدی را مدیریت نمی‌کند.
  • کنترلر CNC سه محور که در هر سه بعد کار می‌کنند.
  • کنترل کننده‌های چهار محور که علاوه بر حرکت در سه بعد، امکان چرخش اضافی را هم فراهم می‌کنند.
  • کنترلر سی ان سی پنج محور که سه محور اصلی دارند و امکان چرخش در امتداد Y و Z را هم فراهم می‌کنند.

برای تعویض کنترلر باید انواع و مارک های آن را بشناسیم

در بالا کنترلر چیست و انواع آن براساس عملکرد و تعداد محور را توضیح دادیم اما چیزی که به عنوان مصرف کننده اهمیت دارد که در در نظر بگیریم این است که با دانستن تمامی نکات بالا آیا ما می توانیم تشخیص دهیم که کدام یک برای ما مفید تر هستند و نسبت به کارگیری که ما از یک دستگاه انتظار داریم ایا انتخاب ما درست است؟آیا می توان بهترین مارک موجود را انتخاب نمود واز انتخاب خود مطمئن و راضی باشیم

اما نکته مهم در انتخاب و استفاده از انواع سی ان سی این است که همانطور که ما برای درمان دردهای بدنمان به دکتر مراجعه می نمائیم دکتر سی ان سی نیز به یاری شما آمده و هنگمی که شما مشکلی در دستگاه خود مشاهده می کنید با مراجعه به دکتر سی ان سی می توانید مشکلات دستگاه تان را مطرح و راه حل بگرید بله ما با اطمینان میگوییم که شما در این زمینه نیازمند راهنمایی متخصص هستید حتی برای انتخاب مارک کنترلر برای تعویض کنترلر باید کمک بگیرید.

تعویض-کنترلر-و-انواع-کنترلر-در-دکتر-سی-ان-سی-

در حال حاضر انواع مارک های در جهان می توان برندهای ،کنترلر آلن برادلی (Allen-Bradley) ساخت آمریکا ،کنترلر جی اس کی (GSK) ساخت چین کنترلر زیمنس (Siemens) ساخت آلمان ،کنترلر سین سیناتی (Cincinnati) ساخت انگلستان ،کنترلر فاگور (Fagor) ساخت اسپانیا،کنترلر فانوک (FANUC) ساخت ژاپن ،کنترلر فیلیپس (Philipse) ساخت آلمان، کنترلر گراندیگ (Grundig) ساخت آلمان ،کنترلر مازاترول (MAZATROL) ساخت ژاپن ،کنترلر میتسوبیشی (Mitsubishi) ساخت ژاپن ،کنترلر میکرون (Mikron) ساخت سوئیس ،کنترلر هاست (HUST) ساخت تایوان ،کنترلر هایدن هاین (HEIDENHAIN) ساخت آلمان ،کنترلر هرمله (Hermle) ساخت آلمان ، کنترلر هکرت (Heckert) ساخت آلمان ،کنترلر یسنک (YASNAC) ساخت ژاپن ،نام برد.

اما در بازار ایران برندهای رادونیکس ،مچ تری ،فانوک و زیمنس طرفدارن خود را دارد یکی از علت های آن می توان فراوانی آن ها در بازار نامید و پشتیبانی که تولید کنندگان و تامین کنندگان این کنترلر ها در ایران دارند.

پروژه تعویض کنترلر در دکتر سی ان سی

تعویض کنترلر یکی از تخصصی ترین کارهای تعمیراتی انجام شده در حوزه cnc می باشد که در مجموع دکتر سی ان سی با پشتیبانی فنی انجام شده و با اطمینان می توانید از این خدمات استفاده نمائید.آموزش کار با کنترلرهایی مثل رادونیکس ،فانوک ، مچ تری به صورت جامع و کامل انجام میشود.

تعویض کنترلر رادونیکس برای مشتری عزیز آقای نامنی شهر سنگ:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *