تعمیر و نگهداری CNC

تعمیر و نگهداری CNC مانند هر تجهیز دیگر به استراتژی مناسب، زمان­بندی دقیق، تکنسین­‌های کارآزموده، موجودی قطعات یدکی و مستندات جامع نیاز دارد. اجرای صحیح  این امر مستلزم به کارگیری موثر استراتژی­‌های نگهداری و تعمیرات در کنار پرداختن به نکات فنی تعمیر و نگهداری CNC می‌­باشد.

به گفته منابع صنعت، با استفاده از یک سیستم تعمیر و نگهداری CNC هوشمندانه می­‌توان هزینه­‌ها را تا 18 درصد کاهش داد. انجام اقدامات پیشگیرانه در امر تعمیر و نگهداری باعث صرفه­‌جویی در وقت و هزینه می‌­شود. یک برنامه تعمیر و نگهداری موثر ضمن جلوگیری از توقف­‌های آنی و بروز خسارات زیاد به واسطه خواب دستگاه، چرخه عمرتجهیز  هزینه نگه داری تعمیر و نگه داری را کاهش می­‌دهد.

ماشین کاری cnc

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش استفاده از رایانه­‌ها در صنعت، ماشینکاری با استفاده از ماشین ­آلات CNC امروزه به یکی از ارکان مهم صنایع مختلف تبدیل شده است. در حال حاضر این تجهیز در طیف گسترده‌­ای از صنایع مثل هواوفضا، ساخت و همچنین پزشکی و حمل و نقل مورد استفاده قرار می­‌گیرد. این تجهیزات به پشتوانه دقت، سرعت و انعطاف­ پذیری بیشتر خود را به یکی از عناصر سازنده در صنایع مختلف تبدیل کرده‌­اند. به گونه‌­ای که خواب این تجهیز می­‌تواند به مثابه توقف خط تولید باشد. بدین جهت توجه به تعمیر و نگهداری CNC یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. CNC ها طبق گزارش­‌های منتشر شده در سال 2019 بالغ بر 67 میلیارد دلار اندازه بازار داشتند که انتظار می‌­رود تا سال 2027 با رشد 7.3 درصدی مواجه شود. ارقام مذکور به شکلی دیگر موکد ادعای اهمیت فراوان این تجهیزات و توجه ویژه به امر تعمیر و نگهداری CNC به عنوان ضامن بازگشت سرمایه می­‌باشد.

 

ماشینکاری CNC را می­‌توان به عنوان یک روش تولید در صنایع مختلفی مانند هوافضا، ساخت­ و ساز، کشاورزی و خودروسازی تعریف کرد. این روش شامل بسیاری از فرآیندهای شیمیایی، مکانیکی، حرارتی و الکترونیکی توسط رایانه می­‌باشد. امر تعمیر و نگهداری CNC با توجه به این که این تجهیز معمولا به صورت سفارشی تولید می­‌شوند و کاربردهای مختلفی دارد، با ملاحظات اختصاصی و دقت نظر بیشتر برای انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین انجام تعمیرات هوشمندانه برای کاهش زیان‌­های مالی و افزایش حاشیه سود همراه است.

برای انجام بهتر تعمیر و نگهداری CNC لازم است نکات زیر به صورت عمومی برای هر یک از انواع این تجهیز رعایت شود:

پیگیری یک برنامه تعمیر و نگهداری متناسب با تجهیز: برنامه مذکور باید در مواقعی اجرا شود که توقف دستگاه را به همراه نداشته باشد. همچنین کاهش هزینه و جلوگیری از اتلاف منابع را مدنظر قرار داده باشد.

ایجاد سیستم بازرسی توسط اپراتور: هر اپراتور درک کلی از وضعیت و عملکرد دستگاه دارد. لذا سیستم ثبت اطلاعات وی، می‌تواند نقش به سازایی در اتخاذ تصمیم در امر تعمیر و نگهداری CNC داشته باشد.

وجود قطعات جایگزین: به واسطه سفارشی بودن بسیاری از قطعات این تجهیز، لازم است که قطعات مشابه‌­ای در انبار وجود داشته باشد تا در صورت خرابی در کمترین زمان ممکن تعمیرات صورت پذیرد.

ثبت مستندات: ثبت پیوسته فرآیندها، حوادث بلقوه و وضعیت عملکردی تجهیز، در انجام موثر تعمیر و نگهداری CNC بسیار راهشگا است.

جایگزینی تجهیزات قدیمی: به واسطه وجود سیستم ثبت وقایع این امکان فراهم می‌­شود که به صورت تدریجی تجهیزات قدیمی و ناکارآمد تعویض شوند تا از خسارت‌های مالی احتمالی جلوگیری به عمل آید.

تعمیر و نگهداری CNC-در-دکتر-سی-ان-سی

در بعد دیگر تعمیرات CNC، ساختار و عملکرد هر یک از انواع این تجهیز قرار می­‌گیرد. به واسطه تفاوت در کاربرد و طراحی، تعمیر و نگهداری هر تیپ از این دستگاه نکات ویژه مربوط به خود را دارد. از طرفی ساختار متفاوت به خرابی­‌های گوناگونی در طیف گسترده این تجهیز منجر می‌­شود. با شناخت هر چه بهتر این خرابی­‌ها می‌­توان بخش فنی تعمیر و نگهداری CNC را بهتر پوشش داد.

برای اطلاع از خدمات وخواندن بیشتر درباره سی ان سی cnc به مقالات سایت دکتر سی ان سی مراجعه نمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *