تعمیر سروو موتور سی ان سی یکی از مهمترین بخش های تعمیرات در دستگاه های سی ان سی است به علت اهمیت فراوان سروو موتور که آن را میتوان قلب تپنده هر دستگاه cnc نام برد .

برای آنکه بتوانیم تعمیر سروو موتور را به درستی فراگرفته و انجام دهیم ، ابتدا نیاز است بدانیم سروومو تور چیست؟

تعمیر سروو موتور تخصصی و با کیفیت

سرو موتور چیست ؟در تعمیر سروو موتور چه نکاتی مهم است؟

سرو موتور (servo motor) به صورت کلی یک الکترو موتور هست که یک سری مدارات الکترونیکی مانند درایوها در کنار آن قرار دارد و الکترو موتور حاوی شفت عمل گردش را به عهده دارد و تجهیزات الکترونیکی هم وظیفه دقت دادن به الکترو موتور را بر عهده دارند و این دقت شامل کنترل زاویه،کنترل شتاب،کنترل سرعت و … می شود.

برای تعمیر سروو موتور باید بدانیم که سرو موتور ها در انواع گیربکس دار و بدون گیر بکس وجود دارند و در اندازه های خیلی کوچک تا اندازه های بزرگ تولید می شوند که اندازه های کوچک در پروژه های رباتیک و تجهیزات مکاترونیکی استفاده شده و اندازه های بزرگ هم در ساخت تجهیزات صنعتی مانند دستگاه های CNC استفاده می شود.

برای تعمیر یک سرووموتور باید ساختار آن را بشناسیم

سروو موتور در واقع، یک مکانیسم حلقه بسته خودکار جهت راه اندازی ماشین ها می باشد که از فیدبک موقعیت برای کنترل حرکت و رسیدن به موقعیت نهایی استفاده می کند. ورودی سیستم کنترلی سروو موتور یک سیگنال آنالوگ یا دیجیتال است که دستورات موقعیت را به شفت خروجی اعلام می کند. یک انکودر به شفت موتور متصل می شود تا فیدبک موقعیت و سرعت را به سیستم کنترل ارسال کند. در ساده ترین مورد، فقط موقعیت، اندازه گیری می شود.

موقعیت اندازه گیری شده در خروجی با دستور موقعیت ارسالی از سیستم کنترل و عدد تعریف شده که بصورت دستی برای سیستم کنترل تعریف شده است، مقایسه می شود. چنانچه موقعیت خروجی با مقدار تعریف شده و مورد نیاز تفاوت داشته باشد، یک سیگنال خطا تولید می شود که موجب می شود موتور در هر دو جهت بچرخد تا آنجا که خروجی شفت را به موقعیت مناسب برساند. زمانیکه شفت به موقعیت مورد نظر می رسد، سیگنال خطا به مقدار صفر رسیده و موتور می ایستد.

مشخصات فنی شناسایی یک سروو موتور برای تعمیر سروو موتور چیست؟

سروو موتور ها مثل انواع موتور های دیگر خصوصیات مشخصی دارند مثل ولتاژ، جریان، سرعت عملکرد، گشتاور، پالس کنترلی، رزولوشن و پالس و وزن.

  • ولتاژ تغذیه و جریان: ولتاژ تغذیه و مقدار جریان برای هر سروو موتور بر اساس کاربرد آن مشخص می شود. معمولا سروو موتور های RC، دارای ولتاژ تغذیه 4 الی 6 ولت و جریان 100 میلی آمپر الی 2 آمپر می باشند.
  • سرعت عملکرد: سرعت یک سروو موتور بر حسب زمان مورد نیاز شفت جهت رسیدن به یک موقعیت معلوم، مشخص می شود.
  • گشتاور: گشتاور با سرعت سروو موتور نسبت عکس دارد. هرچه سرعت یک سروو موتور با یک توان مشخص بالاتر باشد، گشتاور آن پایین تر می آید.
  • پالس کنترلی: از پالس کنترلی برای تعیین موقعیت شفت استفاده می شود.
  • رزولوشن: رزولوشن دقت موقعیت شفت را در زمان دریافت سیگنال فرمان مشخص می کند. معمولا رزولوشن سروو موتور ها بین 1 تا 10 درجه است.
  • سایز و وزن: این خصویات در طراحی مکانیکی پروژه حائز اهمیت است. وزن سروو موتور های RC، بین 15 تا 200 گرم است.

 

تعمیر سروو موتور
تعمیر سروو موتور

ساختار یک سروو موتور رابرای تعمیر آن بشناسیم

بلوک دیاگرام کنترلی سروموتور

نمایش شماتیک سرووموتور در تعمیر سروو موتور چگونه است

انکودر چیست؟

اولین سروو موتور های تولید شده از یک سری همگام ساز به جای انکودر استفاده می کردند. طی جنگ جهانی دوم بسیاری از سیستم ها نظیر رادارها و ضد هوایی ها از این نوع سروو موتور ها استفاده می کردند.

سروو موتور های ساده از پتانسیومترهای مقاومتی به جای انکودر برای تشخیص موقعیت استفاده می کنند. از این مدل سروو موتور ها در سیستم های بسیار ساده و ارزان قیمت استفاده می شود و در رقابت بسیار نزدیکی با استپرموتور ها می باشند. پتانسیومتر باعث ایجاد نویز الکتریکی و سایش در این سروو موتور ها می شود.

سروو موتور های مدرن ازانکودر های چرخشی مطلق (Absolute) و یا افزایشی (Incremental) استفاده می کنند. انکودر های مطلق زمانی که برق وصل است قادر به تشخیص موقعیت هستند، اما بسیار پیچیده تر و گران تر هستند. انکودر های افزایشی ساده تر و ارزان تر هستند و با سرعت بالاتری کار می کنند. سیستم های افزایشی (Incremental) مانند استپرموتور ها، اغلب با استفاده از قابلیت داخلی خود که یک سنسور تشخیص موقعیت صفر می باشد، اندازه گیری وقفه های چرخش و تنظیم موقعیت خود در زمان استارت موتور، را انجام می دهند.

گاهی اوقات به جای سرو موتور ها، از یک موتور با یک انکودر خطی خارجی جداگانه استفاده می شود. این موتور ها + سیستم های انکودر خطی، خطای ایجاد شده در انتقال قدرت از موتور به حرکت خطی را از بین می برد، اما به دلیل اینکه پکیج انکودر خطی و موتور در کارخانه مونتاژ و به هم متصل نشده، کار طراحی متفاوت تر و پیچیده تر می باشد.

کاربرد سروموتور ها

سروو موتور در صنایع مختلف از جمله موارد زیر کاربرد دارد:

  • در دوربین ها برای تنظیم لنز دوربین و زوم عکس
  • کنترل وسایل رباتیک شامل: کنترل چرخ ها، کنترل سرعت، تولید گشتاور های مختلف برای حرکت و استپ و استارت ربات
  • کنترل زاویه چرخش در سولار پنل ها، به نحوی که پنل رو به تابش نور خورشید قرار بگیرد.
  • دستگاه های برش و فرم دهی قطعات
  • ماشین های بافت صنایع منسوجات
  • باز و بسته شدن درب های اتوماتیک در مکان های عمومی مثل بیمارستان ها، سالن های تئاتر سوپرمارکت ها و غیره
  • آنتن های ردیاب ماهواره
  • سیستم های اتوماتیک هدایت قایق ها و هواپیماها
  • مسلسل های ضد هوایی

انواع سرو موتور چیست؟

سرو موتور ها به دو نوع سه یا پنج سیم تقسیم می‌شوند. به بیان ساده تر یکی از انواع این الکتروموتور ها سه سیم و نوع دیگر آن پنج سیم می باشد. البته توجه داشته باشید که نوع سه سیم این محصول کاربرد بیشتری دارد. در این نوع دو سیم برای تغذیه و یک سیم برای کنترل وجود دارد. در نوع پنج سیم سرو موتورها نیز چهار سیم برای تغذیه وجود دارد که دو سیم آن مدار و دو سیم دیگر موتور می باشد. یک سیم دیگر نیز جهت کنترل سرو قرار داده شده است.

سرو موتورها را طبق دو معیار می‌توان تقسیم بندی کرد که یکی از آن ها از نظر مکانیکی و دیگری از نظر الکتریکی می باشد. سرو موتورها از نظر مکانیکی به دو نوع خطی و دورانی تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که در نوع خطی این الکتروموتور حرکت دورانی به وسیله گیربکس به حرکت خطی تبدیل می شود. نوع دیگر تقسیم بندی سرو موتور ها از نظر معیار الکتریکی می باشد که به دو دسته AC و DC تقسیم می شود.

تعمیر سروو موتور

همان برق متناوب و DC برق مستقیم می باشد. امروزه در صنعت اغلب سروموتور AC بیشتر مورد توجه بوده و از آن استفاده می شود. علت این امر مزیت های بسیاری مانند راندمان بالا، اندازه کوچک تر آن نسبت به نوع دیگر، تعمیر و نگه داری آسان، قیمت مناسب و …. می باشد. موتورهای DC نیز در مواردی خاص مورد استفاده قرار می گیرند. توجه داشته باشید که نوع دیگری نیز برای تقسیم بندی سرو موتور ها وجود دارد که می توان به معمولی و ترمز دار اشاره کرد.

سرو موتورهای DC نیز به دو دسته جاروبکدار و بدون جاروبک تقسیم می شود. توجه داشته باشید که هر کدام از انواع نام برده شده در این قسمت مزیت ها و معایب مخصوص خود را دارند و نمی توان به طور قطع نوعی را بهتر از انواع دیگر دانست؛ بلکه مطابق با نیاز فرد کاربر باید هر یک از انواع این الکتروموتور را تهیه کرده و مورد استفاده قرار داد.

 

عملکرد سروو موتور nv تعمیر سروو موتور چگونه است

راه اندازی سرو موتور چگونه است؟

در این قسمت از مقاله قصد داریم به موضوع راه اندازی سرو موتور پرداخت و آن را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم تا بیشتر با این محصول آشنا شوید. توجه داشته باشید که برای راه اندازی سرو موتور به یک برد کنترلی دیگر احتیاج است که متناسب با قدرت سروموتور متفاوت می باشد.

زیرا میزان قدرت سرو موتور ها با هم فرق می کنند. در این قسمت از مقاله قصد داریم از چند برد کنترلی جهت راه اندازی این الکتروموتور به روش های گوناگون بپردازیم. هر سرو موتوری از اجزایی تقریبا مشترک تشکیل شده است که یکی از آن ها موتور و دیگری برد الکترونیکی تخصصی کنترل کننده است. توجه داشته باشید که منظور از کنترل کننده همان سرو موتور کنترل و تغییر زاویه شافت خارجی موتور است.

 

علت خرابی سرو موتور چیست؟چگونه میتوان تعمیر سروو موتور را به خوبی انجام داد؟

تا این قسمت از مقاله به طور کامل با سرو موتور، انواع آن و کاربردهای مختلف آن آشنا شدیم و دانستیم که چگونه این محصول بی نظیر راه اندازی می شود. ممکن است گاهی برای کاربران پیش بیاید که با مشکل خرابی سرور ها مواجه شوند. در این قسمت از مقاله قصد داریم به طور کامل به علت های مختلف خرابی سرور های موتور پرداخته و آن ها را بررسی کنیم. مشکلات و خرابی این الکتروموتور ها ممکن است دلایل مختلفی داشته باشند.

به طور مثال الکتروموتورها در محیط های صنعتی در همه جا مورد استفاده قرار می گیرند و به صورت روزافزون تخصصی تر می شوند. نگه داشتن موتورهایی که در حال کار هستند نیز چالشی جدی محسوب می شود. مشکلات الکتریکی و مکانیکی سرو موتور ها می توانند موجب خرابی موتور شوند؛ پس حتماً باید به طور کامل با سروموتور ها آشنا شده و علل مختلف خرابی آن ها را دانست.

پروژه تعمیر و تعویض قطعات دستگاه اقای شیخی از اصفهان یکی از آخرین پروژه های انجام شده در  مجموعه دکتر سی ان سی می باشد .مشاهده جزئیات پروژه در اینستاگرام دکتر سی ان سی.

برای درخواست تعمیر سرووموتور دستگاه سی ان سی خود و یا خرید سروو موتور متناسب با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *