سی ان سی خراطی یکی از کار راه اندازترین سی ان سی ها در ایران می باشد ، چون از دیرباز علاقه زیاد ایرانی ها به مبل های کلاسیک و استفاده از وسایل چوبی مجلل همیشه قابل رویت بوده و می توان گفت که بازار عرضه بر اساس تقاضا زمانی به تعادل می رسد که شما بتوانید سرعت تولید خود را بالا برده و کارهای شکیل تر ، ظریف تر و با درصد خطای کمتر انسانی ارائه دهید و این فقط با استفاده از ابزارهای خراطی امکان پذیراست .

سی ان سی خراطی می توان گفت که دستگاهی قدرتمند است که گذشته را به آینده پیوند داده است ، زمانی که انسان ها هنر تراشیدن چوب را آموختند و فهمیدن می توانند چه ابزارهای قدرتمند و مفید و یا حتی تزئینی برای خود ایجاد کنند ، علاقه به گسترش استفاده از درختان در منازل به صورت های مختلف مبل ، میز ، تابلو وغیره افزایش یافت.

دستگاه‌های فرزکاری با حرکت یک ابزار چرخشی روی یک قطعه ثابت کار می‌کنند. خراطی با چرخش قطعه و حرکت دادن ابزار کار می‌کنند و آن‌ها را برای قطعه‌های گرد مانند شفت، پین و رول ایده‌آل می‌کند.

سی ان سی خراطی کوچک

 

اجزای اصلی دستگاه سی ان سی خراطی چیست؟

1- صفحه فلز

قرارگیری حفاظتی‌ای که حاوی براده‌های برش است و محفظه خنک‌کننده برای بازیافت است.

2- درب

درب به هنگام عملیات، بسته است. خراطی در صورتی که حین ماشین‌کاری، قطعه پرتاپ شود یا ابزار بشکند، می‌تواند خطرناک باشد. پنجره از جنس شیشه بسیار فشرده خاصی است. سی ان سی خراطی درصورتی که این شیشه ترک داشته باشد، نباید استفاده شود.

3- اسپیندل

اسپیندل به یک انتهای سیستم محرک ماشین متصل است. انتهای دیگر، به سه‌نظام متصل است که قطعه را نگه می‌دارد.

4- برجک

برجک، ابزارها را نگه داشته و آن‌ها را حرکت می‌دهد. ابزارها بسته به نوعشان، با استفاده از نگهدارهای متنوع مخصوصی به برجک پیچ می‌شوند. برجک، ابزارها را برای استفاده روی قطعه کاری، مرتب می‌کند.

نمایش-شماتیک-سی-ان-سی-خراطی

5- کنترل

برای کنترل از CNC در هنگام عملیات استفاده می‌شود.

اسپیندل در سی ان سی خراطی چگونه عمل می کند؟

اسپیندل، سه‌نظام را می‌چرخاند. سه‌نظام، قطعه را با فک‌ های سخت، نرم یا فشنگی نگه می‌دارد. رایج‌ ترین پیکربندی‌ها، سه‌نظام سه‌فکی نشان داده شده در شکل 3 است. باز و بسته شدن فک‌ های سه‌ نظام و تنظیم نیروی نگهداری، به فشار هوا نیاز دارد. فشار باید به اندازه‌ای باشد که قطعه را به صورت ایمن نگه دارد و در عین حال، فرم قطعات شکننده را تغییر ندهد.

اجزای اسپیندل

برجک در سی ان سی خراطی

ابزار به وسیله برجک به نگهدارنده ابزار متصل می شود. تغییر ابزار به وسیله برجک برای قرار دادن نزدیک ترین فاصله به قطعه کار انجام می شود. روشی که ابزار به برجک متصل می‌شوند و جهتی که ابزار نسبت به قطعه اتخاد می‌کنند، بسته به ابزار، عملیات و جهت برش تغییر می‌کند. برای مثال، یک ابزار رویه‌برداری، برای حداکثرسازی سختی ابزار و روکش کار، به صورت شعاعی نسبت به قطعه چرخش می‌کند. یک میله سنبه‌کاری، به صورت محوری می‌چرخد تا امکان ورود و خروج به سوراخ را داشته باشد.

ابزارها و گیره های ابزار در سی ان سی خراطی

با اینکه ابزارها در دستگاه خراطی متفاوت است،اما برخی ابزارهای مشابه ابزارهای فرز، مانند مته‌های نقطه‌ای، مته‌ها و قلاویزها استفاده می‌کنند، بسیاری از چرخش‌ها با استفاده از جایگاه‌های کاربید انجام می‌شود. جایگاه‌ ها با گیره‌ها در دستگاه  نگه داشته می‌شوند.

ابزارهای مختلف در دستگاه های سی ان سی خراطی

  • رویه و چرخش

برای رویه‌ برداری و چرخش خشن ، از ابزار سفت‌تر مانند لوزی 80 درجه، مربع ، یا دایره استفاده کنید. ممکن است صیقل‌کاری، به ابزار نرم‌تری مانند لوزی 55 یا 35 درجه نیاز داشته باشد. این موارد، فراغت زاویه برشی انتهایی و کناری بیشتری برای دسترسی و خط‌کاری جزئیات قطعه فراهم می‌کنند. جایگاه‌ها باید با نوع، اندازه، فرم و ریخت گیره نگهدار ابزار همخوانی داشته باشند.

  • رگه ها در ابزار سی ان سی خراطی

  • رگه ها ابزارهایی هستند که در صافکاری و صیقل کاری استفاده می شوند.

برای بیشتر دانستن در مورد خراطی به دیگر مقالات و دوره های اموزشی ما سری بزنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *