جی کد گیری در سالیدورک به عنوان یکی از قدرتمند ترین نرم افزارهای موجود در بازار برای انجام طراحی های مکانیکی در جهان استفاده می شود. به طور کلی می توان گفت نرم افزار سالیدورک SolidWorks، یکی از قدرتمندترین نرم افزارها در زمینه طراحی قطعات مکانیکی می باشد. این نرم افزار قابلیت طراحی در سه محیط مختلف را دارد و خروجی مناسب به منظور استفاده در نرم افزارهای CAD را تولید می کند.

در این نرم افزار می توان انواع طراحی را انجام داد. از جمله: طراحی پیچ – طراحی تابلو برق – طراحی چرخ دنده – طراحی چرخدنده – طراحی خودرو – طراحی زانویی – طراحی سالیدورک – طراحی سیم – طراحی فنر در سالیدورک – طراحی قالب با سالید- طراحی قالب پرس در سالیدورک – طراحی قالب تزریق پلاستیک – طراحی قالب در سالیدورک – طراحی قالب ریخته گری – طراحی قطعات صنعتی- طراحی گیربکس – علائم جوشکاری در سالیدورک و … انجام می گیرد اما به طور اختصاصی ما نیازمند طراحی قطعات تولیدی صنعتی و خروجی جی کد گیری در سالیدورک هستیم.

اگر میخواهید مطالب مرتبط با سی ان سی و انواع ان را مشاهده کنید اینجا کلیک کنید.

جی کد گیری در سالیدورک چیست؟

نرم افزار سالیدورک چیست؟ چگونه کار می کند؟ چه قابلیت هایی دارد؟

نرم افزار سالیدورک solid work یک نرم افزار طراحی بر پایه رایانه است که دارای سه بخش می باشد.

  • PART : که برای طراحی قطعات استفاده می شود.
  • ASSEMBLY : برای سوار شدن قطعات بر روی هم از آن استفاده می شود.
  • DROWING : برای نسخه چاپی در نقشه مهندسی استفاده می گردد.

محیط قطعه  یا PART در هنگام جی کد گیری در سالیدورک چیست ؟ 

تمامی قطعات از اجزای مختلف و متفاوتی تشکیل شده است که ابتدا در نرم افزار سالیدورک هر کدام از اجزا به طور جداگانه در محیط پارت طراحی می شود و در این قسمت باید اجزای هر بخش قطعه به طور دقیق با اندازه ها طراحی گردد.

محیط اسمبل یا مونتاژ ASSEMBLY در نرم افزار سالیدورک به چه معناست؟

محیط مونتاژ(Assembly)

پس از اینکه قطعات به صورت مجزا در محیط (Part) ایجاد شدند آن‌ها را وارد محیط (Assembly) می‌نمایند. در اینجا با اعمال قیود خاص توسط دستور (Mate) از نوار ابزار (Assembly) قطعات مجزا را به یکدیگر مرتبط می‌کنند. از جمله این قیود می‌توان به موازی(Parallel)، هم مرکز(Cocenteric)، عمود(Perpendicular) یا قیود پیشرفته نظیر قیود ایجاد چرخدنده یا بادامک اشاره نمود. یکی از امکانات جالب در این محیط امکان ایجاد تسمه برای پولی‌ها است که آن‌ها را به یکدیگر مرتبط می‌کند. از دیگر امکانات جالب توجه گزینه تشخیص تداخل(Interference Detection)است که به طراح اجازه می‌دهد تا با بررسی قطعه پس از مونتاژ، تداخل‌های احتمالی را با سایر قطعات تشخیص داده و نسبت به رفع آن اقدام نماید. در این محیط می‌توان با اعمال سرعت خطی و زاویه ای  و همچنین شتاب ثقل، عملکرد مکانیزم را برآورد نموده تا تقریبی از کار مکانیزم به دست آید.

در این محیط تمام اجزایی که در مرحله قبل ایجاد شده است را باید مونتاژ کرده تا به شکل نهایی قطعه مورد نظر دلخواه دربیاید.

محیط درایونگ یا DROWING در هنگام جی کد گیری در سالیدورک چیست؟

محیط نقشه‌کشی(Drawing)

در این محیط می‌توان اقدام به طراحی نقشه‌های دو بعدی نموده یا از قطعات و مکانیزم‌هایی که در دو محیط قبلی ساخته شده‌اند استفاده نمود. قابلیت‌های متعدد این محیط یک تخته رسم الکترونیکی را برای کاربر به ارمغان می‌آورد که براحتی می‌تواند هر گونه ترسیمی را به شکل دلخواه و بدون مشکلات استفاده از راپیدوگراف و غیره در کوتاهترین زمان انجام دهد. از جمله قابلیت‌ها می‌توان به اندازه‌گذاری خودکار نقشه‌های ایجاد شده از روی قطعات، تعیین نوع هاشور برای سطح مقطع توجه به جنس قطعه، تعیین نوع خطوط و غیره اشاره کرد.

اما در ابتدا باید بدانیم جی کد چیست؟ و در کجا کاربرد دارد وچگونه می توان از آن استفاده نمود.

آموزش اپراتوری سی ان سی در مجموعه دکتر سی ان سی

فایل جی کد G-Code چیست؟

یک فایل جی کد حاوی دستوراتی در G-Code است، که زبانی است که برای توصیف نحوه چاپ یک کار توسط چاپگر سه بعدی استفاده می شود . … فایل های جی کد با برش دادن برنامه هایی مانند Simplify3D و Slic3r ایجاد می شوند که نقشه های CAD را به G-Code ترجمه می کنند که چاپگر سه بعدی می تواند آنها را بخواند.

جی کد گیری در سالید ورک چگونه است؟

CNC چیست؟

CNC مخفف Computerized Numerical Control است. … ماشینکاری CNC طیف وسیعی از ماشین آلات پیچیده مانند آسیاب، تراش و آسیاب تراش را کنترل می کند که همگی برای برش، شکل دادن و ایجاد قطعات و نمونه های اولیه مختلف استفاده می شوند.

آیا می توان از solid works برای CNC استفاده کرد؟

Solid CAM از تمام برنامه های CNC از جمله فرز 2.5 بعدی، HSS، 3D HSM/HSR، همزمان 5 محور، چرخش، چرخش پیشرفته آسیاب و کاوشگر جامد پشتیبانی می کند. Solid CAM فناوری انقلابی IMachining را ارائه می‌کند که 70% و بیشتر در زمان ماشین‌کاری CNC صرفه‌جویی می‌کند و عمر ابزار برش را به‌طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *