ساخت سی ان سی خراطی ، زمانی که انسان ها توانستند تسلط کافی بر روی ماشین ها در جهت به کارگیری آن ها برای دقت و سرعت بخشیدن در انجام امور و کارهای خود داشته باشند به سرعت صنایع از هم در استفاده از ماشین ها پیشی گرفتند. یکی از صنایع مهم و کاربردی در جهت تسریع و پیشرفت انسان ها صنعت سی ان سی و به طور اسمی استفاده از کامپیوتر در صنایع است.

یکی از دستگاه های پر کاربرد صنعت سی ان سی، چوب می باشد ،که با توجه به استفاده گسترده انسان ها از چوب و متعلقات آن در جای جای زندگیشان ، عرصه تولید محصولات متنوع باز بوده و برای سرعت بخشیدن و عقب نماندن بازار عرضه از تقاضا مجبور به استفاده از ماشین ها  و دستگاه ها درپروسه تولید هستیم.

در زمان های قدم افراد به صورت سنتی سعی در تولید ابزار و وسایل مورد نیاز خود با استفاده از چوب می کردند که به طور عمومی خراطی نامیده میشد که در ان از ابزارهای ابتدایی و ساده برای کار کردن استفاده می گردید.کم کم با استفاده از امکانات ابتدایی نوع اولیه ای از دستگاه های خراطی پدید امدند .اما این تنها اغاز کار انسان ها با این متریال پرطرفدار یعنی چوب بود.

پیشنهاد مطالعه:سی ان سی و تحولات ان چگونه بوده است؟

ساخت سی ان سی خراطی در دکتر سی ان سی

برای ساخت سی ان سی خراطی ابتدا باید آشنایی با این دستگاه پیداکنیم و بدانیم که یک دستگاه cnc چگونه عمل می کند تا به این نتیجه برسیم که ایا میتوانیم دستگاهی بسازیم که برایمان کاربرد دارد؟

این هنر یعنی هنر خراطی به‌طور کلی بیشتر در مناطق و کشورهایی که چوب در آن یافت می‌شود دیده می‌شود.که ایران ما از این نظر نیز غنی می باشد. واژه خراطی ریشه عربی داشته و از فعل خرط به معنای تراش و متقارن سازی چوب یا جدا کردن پوست چوب است.

دستگاه cnc خراطی یکی از دستگاه های پیشرفته تمام اتوماتیک می باشد که بیشتر در صنعت مبل سازی از آن استفاده می شود. این دستگاه مدل های زیادی دارد که هر یک دارای ویژگی خاص هستند.
قیمت دستگاه cnc خراطی بستگی به ابعاد، قطعات به کار رفته داخل دستگاه و آپشن هایی مانند دو کله یا سه کله که به آن کپی تراش می گویند، دارد. که معمولا نوع ساده آن تک کله می باشد و تماما ساخت و مونتاژ ایران می باشد. قطر کارگیر ۳۰ سانتی متر و طول ۹۰ سانتی متر می باشد

برای اینکه سرعت تولید افزایش پیدا کند دستگاه های پیشرفته و قدرتمندتری نیاز است که دارای ۸ کله می باشد یعنی سرعت ماشینکاری را تا ۸ برابر افزایش می دهد.

قبل از خرید و یا ساخت سی ان سی خراطی باید بدانیم انتظارمان از این دستگاه چیست؟

دستگاه سی ان سی خراطی طبق کارگیر و یا اندازه قطعه ای که میخواهیم تولید نماییم ، یعنی طول ،قطر و وزن قطعه دارای ابعاد متفاوتی است . عوامل دیگر که در انتخابمان باید لحاظ نماییم توقع ما از دستگاه سی ان سی تولیدی است ، در نتیجه آن  قدرت موتور ، سایز شاسی و… را باید درنظر بگیریم.

دستگاه سی ان سی خراطی یکی از پر کاربرد ترین دستگاه های CNC در صنعت چوب است. از موارد کاربرد ان می توان به

  • پایه های چوبی مبل و تخت
  • پایه های آباژور
  • سر قلیان های چوبی
  • ظروف چوبی
  • حکاکی تاج تخت ها
  • چوب لباسی
  • اجسام پیچیده استوانه ای، مخروطی، هلالی
  • تمام مصنوعات چوبی و… اشاره نمود. اگر شما خراطی هستید که از روش های سنتی برای کارتان استفاده می کنید، برای ارتقاء شغلتان و گسترش تولیداتنان موقع ان رسیده که به سی ان سی خراطی روی بیاورید. پس در ادامه با ما همراه باشید.

سوال بزرگی که در ذهن ایجاد می شود این است که من از کجا شروع کنم؟ برای ساخت سی ان سی خراطی چه چیزهایی نیاز است؟ آیا سی ان سی بسازم یا از شرکت هایی که آن را با کیفیتی قابل قبول و با گارانتی معتبر می سازند و در اختیارمان قرار می دهند مانند مجموعه دکتر سی ان سی تهیه کنم؟

ما در نظر می گیریم که با تمامی ریسک ها و احتمالات روبرو شما تصمیم به ساخت سی ان سی خراطی گرفته اید و در ادامه میخواهیم شما را مرحله به مرحله با ان آشنا نماییم.

انواع دستگاه های سی ان سی خراطی کدام است؟

برای  ساخت سی ان سی خراطی ابتدا باید بدانیم براساس انتقال نیروی محرکه آن را به دو نوع تک سرعته و چند سرعته تقسیم می نمایند.

دستگاه سی ان سی تک سرعته: تغییر سرعت در این نوع دستگاه با تعویض جای تسمه‌ روی فولی پله‌ای اتفاق می‌افتد. فولی‌ها بر عکس هم قرار گرفته‌اند که یکی روی محور اصلی و دیگری موازی آن روی محور نیش در لنگه قرار می‌گیرد. هر چه قطر فولی بزرگ‌تر باشد و قطر فولی لنگه کوچک‌تر ، سرعت دستگاه  بیشتر خواهد بود و بالعکس.

همچنین دستگاه خراطی را براساس نوع پایه به دو دسته رومیزی و پایه‌دار تقسیم می‌کنند. بدنه دستگاه خراطی پایه دار روی پایه قرار می‌گیرد اما در نوع رومیزی، دستگاه پایه نداشته و باید روی میز قرار بگیرد.

نکته: اندازه دستگاه بیان کننده اندازه بزرگ‌ترین قطر قطعه چوبی است که می‌توان روی دستگاه استفاده کرد. برای مثال دستگاه ۴۰ سانتی‌متری می‌تواند قطعه چوبی با قطر ۴۰ سانتی‌متر را خراطی کند. یکی از رایج‌ترین دستگاه‌های خراطی دستگاه ۳۰ سانتی‌متری است که طول مفید بدنه آن ۹۰ سانتی‌متر  و سرعت آن بین ۳۰۰ تا ۲۷۰۰ دور در دقیقه است.

دستگاه سی ان سی خراطی چند سرعته: همانطور که از نام آن مشخص است ، سرعت های مختلفی را با کلید قطع و وصل به راحتی میتوانید تنظیم نمائید و از دستگاه کار بگیرید.

ابتدای کار برای آنکه بخواهیم هر چیزی را بسازیم باید بدانیم به طور دقیق از چه اجزایی ساخته شده است؟؟

اجزای سی ان سی خراطی را می توان به صورت مختصر این گونه بیان کرد:

  • شاسی یا استراکچر دستگاه
  • کلید قطع و وصل
  • روتاری
  • مرغک ۴ نبش
  • سیستم انتقال دهنده نیرو
  • سه نظام
  • اسپیندل
  • ابزار آلات
  • کنترل کننده
  • سیستم حرکتی محور ها و…

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *