سی ان سی دست دوم و خرید آن یا نه؟ یکی از سوالات متدوالی است که میان صنعتگرانی که می خواهند کاری یا بیزینسی را جدیدا راه اندازی کنند و یا کار قبلی خود را گسترش دهند بسیار مطرح است ، تصمیم این است که آیا می توانم اعتماد کرده و دستگاهی کارکرده بخرم؟ آیا می توانم متوجه شوم که این دستگاه برای کار من مناسب است؟ آیا ایراد اساسی ندارد در زمان راه اندازی آن دچار مشکل نمی شوم و تعداد زیادی سوال همانند این ها که باید بدانیم از کجا به جواب آن ها برسیم؟

اما چیزی که در این مقاله می خواهیم به شما آموزش دهیم شناخت انواع سی ان سی است ، تا از این طریق بتوانید دستگاه مورد نظر خود را بهتر بشناسید و برای انتخاب دست شما بازتر باشد.

در دکتر سی ان سی بیشتر بخوانیم:

سی ان سی دست دوم یا کار کرده-دکتر سی ان سی

سی ان سی چیست؟  دستگاه سی ان سی دست دوم یا کارکرده را چگونه بشناسیم؟

اجزای سی ان سی شامل چه چیز هایی می شود؟

شناخت اجزای  دستگاه  cnc در دکتر سی ان سی

برای شناخت سی ان سی ابتدا سعی میکنیم شما را با اجزای آن آشنا نمائیم ،هر دستگاه cnc دارای 3 بخش مهم می باشدکه شامل بخش های :

  • مکانیکی (شامل بدنه یا شاسی، موتور ،اسپیندل وریل و واگن ، بال اسکرو ،دنده شانه ای می باشد)
  • کنترلی (کنترلر، درایوها ،اینورتر ،نرم افزار ها)
  • الکترونیکی(برقی) ،(تابلو برق ، کنتاکتور ، انرژی گاید ، کنتاکتورها )

می باشد.

بخش مکانیکی دستگاه سی ان سی دست دوم یا نو شامل بخش های زیر می شود.

1.بدنه یا شاسی دستگاه cnc

بدنه یا شاسی دستگاه یکی از قسمت‌های مهم دستگاه cnc محسوب می‌شود. در واقع همه قطعات دیگر مثل ریل و واگن، موتورها، بال اسکرو، دنده شانه و … بر روی بدنه دستگاه سوار می‌شوند. جنس شاسی می‌تواند چدن یا فولاد باشد.در انتخاب دستگاه باید دقت نمائیم که شاسی دستگاه به خوبی و با استحکام بالا تولید شده باشد و اندازه آن با اندازه های مورد نیاز ما برای تولید متناسب باشد.

2. انواع موتورها در دستگاه سی ان سی

دستگاه‌های cnc از دو نوع موتور حرکتی استفاده می‌کنند ، که در انتخاب بین این دو در سی ان سی دست دوم ابتدا باید تفاوت و کارکرد هریک را بدانیم: سروو موتور و استپ موتور.

  • سروو موتور (servo motor)

یک موتور الکتریکی است که با هدف استفاده در سیستم کنترل فیدبک (feedback) طراحی می‌شود. فیدبک در دستگاه cnc مفهوم مهمی است.  دستورات دستگاه یکی پس از دیگری به قطعات منتقل شده و قطعات طبق این دستورات عمل می‌کنند. حال فرض کنید یکی از این دستورات به درستی اجرا نشود و حرکت مربوط به آن دستور انجام نشود. اگر دستور بعدی اجرا شود در حالی که یکی از دستورات قبلی انجام نشده باشد احتمالا همه حرکات بعدی قطعات تحت تاثیر یک دستور اجرا نشده قرار خواهند گرفت و به این ترتیب عملکرد کل دستگاه نامطلوب خواهد بود. برای جلوگیری از چنین وضعیتی از سیستم فیدبک استفاده می‌شود.

در واقع سیستم فیدبک، یک ارتباط دو طرفه بین کامپیوتر دستگاه سی ان سی و قطعات دستگاه ایجاد می‌کند.

اجزای-سی-ان-سی- دست دوم سرووموتور-واستپ-موتور

  • استپ موتور (step motor)

موتور دیگری است که در دستگاه‌های cnc قابل استفاده است. استپ موتور یا موتور پله‌ای یک حرکت دورانی 360 درجه را به تعدادی حرکت کوچک با اندازه یکسان تقسیم می‌کند. مثلا یک استپ موتور 200 استپ در هر دوران (در هر پله) 1.8 درجه می‌چرخد. استپ موتورها بدون استفاده از سیستم فیدبک عمل می‌کنند.

به طور کلی می توان گفت در دستگاه سی ان سی دست دوم در زمینه انتخاب نوع موتور به شدت نوع محصول تولیدی شما مهم است و اینکه آیا سرعت برای شما مهم است یا دقت ؟ گاهی پیش می اید که قطعات کار بزرگ و با دقت بالا باید زده شوند که در این مواقع موتور های استپ ترجیح داده می شود و توصیه می شود.اما هنگامی که کارکرد مورد توقع ما از سی ان سی دست دوم تولید قطعه با تعداد و سرعت زیاد می باشد سرووموتور ها ترجیح و توصیه می شود.

برای مطالعه بیشتر درمورد موتورهای دستگاه سی ان سی به بخش سایت دکتر سی ان سی مراجعه کنید.

3.اسپیندل دستگاه سی ان سی 

یک موتور الکتریکی است که وظیفه ایجاد حرکت چرخشی با دور بالا و همچنین نگهداشتن ابزار کار را بر عهده دارد. اسپیندل موتورها به دلیل تولید حرکت چرخشی با دور بالا به سرعت گرم می‌شوند. برای کاهش دمای این الکتروموتورها از دو نوع سیستم خنک کنندگی استفاده می‌شود: هوا خنک و آب خنک.

4.ریل و واگن (لینیرگاید) یکی دیگر از اجزای سی ان سی دست دوم و کارکرده

حرکت خطی رفت و برگشتی در دستگاه cnc یکی از حرکات پر تکرار است. برای ایجاد این حرکت از ریل و واگن (linear guide) استفاده می‌شود. لینیرگاید مکانیزم حرکتی مهمی برای پشتیبانی از بار مکانیکی برای هدایت در مسیر حرکت خطی با کمترین اصکاک محسوب می‌شود. نکته مهمی که باید به آن توجه شود این است که ریل‌ها باید روی یک سطح کاملا صاف و هموار قرار بگیرند؛ در غیر این صورت شاهد استهلاک سریع ریل و واگن خواهیم بود.

ریل-و-واگن-در-اجزای-سی-ان-سی
ریل-و-واگن-در-اجزای-سی-ان-سی

5.بال اسکرو دستگاه سی ان سی دست دوم و نو

کاربرد بال اسکرو (ball screw) در دستگاه سی ان سی دست دو و یا نو که باشد ، تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی و همچنین روان کردن حرکت مهره‌ها با کمترین لقی واصکاک است. وجود لقی و اصکاک بین مهره‌ها در دستگاه cnc تاثیر نامطلوبی بر عملکرد آن خواهد گذاشت. ساختار بال اسکرو از سه قسمت اصلی پیچ، مهره و ساچمه تشکیل شده است. حرکت پیچ و مهره در کنار یکدیگر منجر به ایجاد اصکاک و در نتیجه انحراف حرکت می‌شود. برای جبران این نقیصه، تعداد زیادی ساچمه بین پیچ و مهره قرار می‌گیرد. حرکت ساچمه‌ها بین پیچ و مهره، اصطکاک را به حداقل می‌رساند و به این ترتیب حرکاتی دقیق خواهیم داشت. اسیب ندیدن این اجزا در و دقت در سالم بودن و کارکرد درست آن در هنگام خرید دستگاه یکی دیگر از موارد مهمی است که کارشناسان می توانند از پس ان برایند.

انوع-بالسکرو-در-سی-ان-سی

6.دنده شانه ای در cnc چیست؟

استفاده از چرخ دنده (gear) یکی دیگر از راه‌های تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی است. برای دستگاه cnc چوب و ام دی اف، بهترین گزینه استفاده از دنده شانه‌ای می‌باشد زیرا دنده شانه‌ای نسبت به گرد و غبار حساست کمی دارد و در کارگاه‌های چوب، هنگام براده برداری و شکل دهی به چوب، گرد و غبار زیادی تولید می‌شود. پس بهترین گزینه برای افزایش عمر دستگاه cnc چوب و ام دی اف وعدم نیاز به تعمیرات سی ان سی خود ،استفاده از سیستم دنده شانه‌ای است.

 

انواع-دنده-شانه-ای-ودنده-مقابل-در-اجزای-سی-ان-سی

سیستم کنترل در cnc

کنترلر دستگاه سی ان سی (cnc ) و تعویض کنترلر

دستوراتی که به دستگاه داده می‌شود باید به زبان قابل فهم دستگاه باشد. کنترلر، واسطه‌ای است بین اپراتور و دستگاه که پس از دریافت دستورات اپراتور که به زبان G-Code نوشته می‌شوند، آن‌ها را به موتورهای متصل به بازوها منتقل می‌کند.

 

کنترلر رادونیکس

در بین اجزای سی ان سی دستگاه کنترل در واقع مغز متفکر ماشین می باشد. تمام فرمان های داده شده را پس از تجزیه و تحلیل عمل می کند علاوه بر این اطلاعات راجع به این که ابزار و محورهای ماشین در چه حالتی قرار دارد به وسیله سیستم اندازه گیری به دستگاه CNC ارسال نموده در اینجا تمام اطلاعات با معنی که برنامه ریزی شده مقایسه می گردد و فرمان جدید صادر شده در همین حال اطلاعات در روی صفحه نمایش سیستم کنترل ظاهر می‌گردد.

 

کنترلر
کنترلر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *