تعمیر cnc به ویژه تعمیرات دستگاه سی ان سی چوب می توان به جرات گفت یکی از تخصصی تریم کارهایی است که در حوزه صنعت انجام می شود و این  به علت گستردگی اجزای دستگاه های سی ان سی و پیچیدگی عملکرد آن است.

تعمیر cnc  مانند هر تجهیز دیگر به استراتژی مناسب، زمان­بندی دقیق، تکنسین­‌های کارآزموده، موجودی قطعات یدکی و مستندات جامع نیاز دارد. اجرای صحیح تعمیرcnc مستلزم به کارگیری موثر استراتژی­‌های نگهداری و تعمیرات در کنار پرداختن به نکات فنی تعمیر cnc می‌­باشد. به گفته منابع صنعت، با استفاده از یک سیستم تعمیر cnc هوشمندانه می­‌توان هزینه­‌ها را تا 18 درصد کاهش داد. انجام اقدامات پیشگیرانه در امر تعمیر و نگهداری باعث صرفه­‌جویی در وقت و هزینه می‌­شود. یک برنامه تعمیر و نگهداری موثر ضمن جلوگیری از توقف­‌های آنی و بروز خسارات زیاد به واسطه خواب دستگاه، چرخه عمر تجهیزوهزینه تعمیر و نگه داری  کاهش می یابد.

تعمیر-cnc-در-دکتر-سی-ان-سی

 

ماشینکاری CNC را می­‌توان به عنوان یک روش تولید در صنایع مختلفی مانند هوافضا، ساخت­ و ساز، کشاورزی و خودروسازی تعریف کرد. این روش شامل بسیاری از فرآیندهای شیمیایی، مکانیکی، حرارتی و الکترونیکی توسط رایانه می­‌باشد. امر تعمیرcnc با توجه به این که این تجهیز معمولا به صورت سفارشی تولید می­‌شوند و کاربردهای مختلفی دارد، با ملاحظات اختصاصی و دقت نظر بیشتر برای انجام اقدامات پیشگیرانه و همچنین انجام تعمیرات هوشمندانه برای کاهش زیان‌­های مالی و افزایش حاشیه سود همراه است. برای انجام بهتر تعمیر cnc لازم است نکات زیر به صورت عمومی برای هر یک از انواع این تجهیز رعایت شود:

پیگیری یک برنامه تعمیر و نگهداری متناسب با تجهیز: برنامه مذکور باید در مواقعی اجرا شود که توقف دستگاه را به همراه نداشته باشد. همچنین کاهش هزینه و جلوگیری از اتلاف منابع را مدنظر قرار داده باشد.

ایجاد سیستم بازرسی توسط اپراتور: هر اپراتور درک کلی از وضعیت و عملکرد دستگاه دارد. لذا سیستم ثبت اطلاعات وی، می‌تواند نقش به سازایی در اتخاذ تصمیم در امر تعمیر cncداشته باشد.

وجود قطعات جایگزین: به واسطه سفارشی بودن بسیاری از قطعات این تجهیز، لازم است که قطعات مشابه‌­ای در انبار وجود داشته باشد تا در صورت خرابی در کمترین زمان ممکن تعمیرات صورت پذیرد.

ثبت مستندات: ثبت پیوسته فرآیندها، حوادث بلقوه و وضعیت عملکردی تجهیز، در انجام موثر تعمیر  cnc بسیار راهشگا است.

جایگزینی تجهیزات قدیمی: به واسطه وجود سیستم ثبت وقایع این امکان فراهم می‌­شود که به صورت تدریجی تجهیزات قدیمی و ناکارآمد تعویض شوند تا از خسارت‌های مالی احتمالی جلوگیری به عمل آید.

در بعد دیگر تعمیر cnc، ساختار و عملکرد هر یک از انواع این تجهیز قرار می­‌گیرد. به واسطه تفاوت در کاربرد و طراحی، تعمیر و نگهداری هر تیپ از این دستگاه نکات ویژه مربوط به خود را دارد. از طرفی ساختار متفاوت به خرابی­‌های گوناگونی در طیف گسترده این تجهیز منجر می‌­شود. با شناخت هر چه بهتر این خرابی­‌ها می‌­توان بخش فنی تعمیر  cnc را بهتر پوشش داد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *