شغل cnc چیست؟درامد سی ان سی کار چقدر است؟و اینکه برای داشتن این شغل چه مهارت هایی لازم است؟ بازارکار این شغل چگونه است؟

اینها سولاتی است که برای شما به عنوان یک نفر جویای کار در محیط فنی پیش خواهد آمدو ما اینجا در ادامه این مقاله برای دستیابی به تمام پاسخ ها یاریتان خواهیم نمود.

شغل cnc چیست؟

یک تکنسین یا اپراتور CNC، کسی است که به طور مستقیم با دستگاه در ارتباط است و مشخص می‌کند که زمان کار دستگاه و زمان سرویس آن به چه صورت است. این تکنسین‌ها هستند که مسئولیت نگهداری و نظافت دستگاه را بر عهده دارند و به عنوان ناظر به طور کامل در کنار دستگاه هستند.
به همان اندازه‌ای که قابلیت‌ها و عملکرد دستگاه‌های CNC در کارگاه‌ها اهمیت دارند، مهارت‌هایی که اپراتور یک دستگاه cnc دارد هم بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود.
شما اگر دو دستگاه cnc کاملا مشابه را کنار یکدیگر بگذارید اما cnc کاری که با آن دو کار می‌کند متفاوت باشد، خواهید دید که نتایج بدست آمده نیز متفاوت خواهد بود. چراکه مهارت کار با این دستگاه‌ها توسط cnc کار بسیار مهم است.
سی ان سی کار یا همان اپراتور دستگاه CNC کسی است که بر راه‌اندازی و بهره‌برداری هرچه بهینه‌تر از دستگاه CNC نظارت می‌کند. درحقیقت دستگاه‌ها برای کارکرد درست نیاز به افرادی دارند که در زمان شروع به کار و ادامه فرآیند در کنار دستگاه باشند و تمامی اعمال آن را مرتبا کنترل کنند.
هرچه دستوراتی که به دستگاه سی ان سی داده می‌شود پیچیده‌تر باشد، کنترل آن نیز مهم‌تر و سخت‌تر خواهد شد و نیازمند یک اپراتوری که حرفه‌ای‌تر باشد می‌شود.

شغل-cncچیست؟
درواقع یکی از مهمترین پارامترهای کارکرد ماشین‌های سی ان سی، اپراتورهای آن‌هاست. گاهی شاهد دو دستگاه cnc مشابه با دو اپراتور متفاوت ولی با مسئولیت یکسان هستیم که اپراتور حرفه‌ای‌تر می‌تواند خروجی باکیفیت‌تر، در مدت زمان کمتر تولید کند. اما اپراتور دوم در زمان بیشتر خروجی کم کیفیت‌تری را ارئه می‌دهد و حتی گاهی با تحت فشار قرار دادن دستگاه برای موارد غیرضروری موجب آسیب رساندن به آن نیز می‌شود.

تحصیلات مورد نیاز CNC کار

برای استخدام در این شغل داشتن مهارت و توانایی‌های بالا بیشتر از تحصیلات دانشگاهی اهمیت دارد. اما به دلیل اینکه این افراد باید توانایی کار با کامپیوتر و نرم افزارهای تخصصی مورد نیاز برای این کار را داشته باشند به همین دلیل افرادی که علاوه‌ بر داشتن تمرین و مهارت، دارای تحصیلات دانشگاهی باشند احتمال موفقیت بالاتری خواهند داشت.
شما می‌توانید با ادامه رشته ساخت و تولید در دانشگاه و یا گذراندن دوره‌های مربوطه در سازمان فنی و حرفه‌ای تمامی مهارت‌های مورد نیاز برای استخدام در این موقعیت شغلی را بخوبی یاد بگیرید. فراموش نکنید که گذراندن برخی از دوره‌های کارآموزی درکارگاه‌های معتبری که می‌خواهند کارآموز استخدام کنند می‌تواند در کسب تجربه و مهارت‌های عملی در شرایط واقعی برای شما بسیار کمک کننده و مفید باشند.

مهارت‌های مورد نیاز برای شغل CNC کار

بسیار مهم است که اپراتور سی ان سی با مکانیک سیستم و همچنین نوع پرداخت دستگاه از جمله مخروط تراشی، پیچ تراشی، آج زنی و … آشنایی کامل داشته باشد.
همچنین باید با توجه به نوع و برند کنترلر، در مورد تنظیمات سیستم کنترلر و نحوه کار با آن آموزش‌های لازم را دیده باشد و میزان تسلط، دانش و آگاهی او در این زمینه به اندازه کافی باشد. منظور از تنظیمات کنترلر پارامترهای ماشین از جمله آفست‌ها و ضریب گیربکس الکترونیک برای جدا بودن دستگاه است.
همچنین یکی دیگر از مهمترین مهارت‌های مورد نیاز برای یک CNC کار این است که در مراحل تولید، کمترین میزان پِرتی را داشته باشد.

از سایر مهارت‌های مورد نیاز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماهر و آموزش دیده درمورد نرم افزار پشتیبانی سیستم کنترل ماشین و تسلط کامل بر آن.
  • بر چگونگی عملکرد کامل دستگاه سی ان سی آگاهی کامل داشته باشد.
  • آشنایی کامل با جنبه‌های عمومی و تخصصی دستگاه
  • آگاهی از نحوه محافظت، نظافت و نگهداری از دستگاه
  • داشتن مهارت در مورد کار با انواع نرم افزارها و سخت افزارهای مربوطه
  • توانایی کار با نرم‌افزارهای CAD و CAM
  • توانایی کار با نرم افزار artcam
  • آشنایی با مهارت‌های درک مفهومی
  • تسلط بر مهارت‌های بهبود فرآیند تولید
  • توجه به جزئیات
  • مدیریت تامین

شغل cnc

وظایف دارنده شغل cnc

وظایف دقیق هر سی ان سی کار نسبت به دستگاه CNC و موارد تولیدی می‌تواند متغیر باشد اما در حالت کلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهیه نقشه‌های اولیه
  • کار با نرم افزار CNC اختصاصی دستگاه
  • آشنایی با نقش محورها در عملکرد دستگاه و اهمیت آن‌ها و کنترل عملکرد هرکدام
  • شناخت کارهای مختلف و آموزش نحوه برش هرکدام
  • یادگیری نحوه نظافت و نگهداری دستگاه و تمیز کردن آن در بازه‌های مشخص
  • رعایت تمامی اصول ایمنی هنگام کار
  • ثبت سوابق
  • نگهداری تجهیزات و ملزومات
  • کار با برنامه‌های مهندسی
  • تفسیر ابعاد هندسی و تحمل (GD & T)

بازار کار شغل CNC کار

تقاضا برای این کار مانند سایر شغل‌های صنعتی زیاد نیست. اما افراد حرفه‌ای و متخصص هنوز هم می‌توانند شغل‌هایی با موقعیت خوب و درآمد بالا داشته باشند.
بیشتر سی ان سی کاران دانش و تجربه‌های فنی منحصربه فردی دارند که سایر متخصصان از این مهارت‌ها برخوردار نیستند و همین امر خدمات منحصربه فرد آن‌ها را ارزشمند می‌کند.
همچنین به دلیل قیمت بالای دستگاه و حساس بودن کار با آن، حقوق اپراتورهای دستگاه CNC بالاتر از کارگران معمولی می‌باشد و بطور متوسط همه آن‌ها از حقوق و مزایای خوبی برخوردارند.
اما با این حال، به دلیل تقاضای کم برای این موقعیت شغلی، افرادی که کاندید استخدام در این شغل هستند رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.
البته همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، شما می‌توانید با استخدام به عنوان کارآموز در کارگاه‌های معتبر، مهارت‌ها و تجربه‌های مورد نیاز خود را با حقوق کمتر کسب کنید تا در آینده بتوانید به فردی با تجربه‌تر و دارای مهارت‌های بالاتر در شرایط کاری واقعی تبدیل شوید. چرا که گذراندن دوره‌های آموزشی حتی بصورت عملی هیچ‌گاه نمی‌توانند به اندازه‌ی کار در شرایط واقعی برای شما مفید واقع شوند.

آینده شغلی سی ان سی کاران

در کشورهای روبه توسعه‌ای مانند ایران، فرصت‌های شغلی در زمینه صنعت رو به افزایش هستند و افرادی که در این زمینه مهارت و تخصص بیشتری داشته باشند می‌توانند شغل‌های بهتری را صاحب شوند.

معرفی شغل فرزکار CNC

فرزکاری CNC یکی از شغل‌هایی است که با گسترش روزافزون تکنولوژی طرفداران بیشتری پیدا کرده و سطح اشتغال مناسبی را در داخل و خارج کشور به خود اختصاص داده است.
پیشرفت صنعت ساخت و تولید به میزان زیادی به استفاده از دانش کامپیوتر و نرم افزارهای تخصصی اتوماسیون صنعتی وابسته است. رشته فرزکاری سی ان سی نیز از این قائده مستثنی نبوده و با پیشرفت تکنولوژی جایگاه خوبی در بین صنعتگران پیدا کرده است.

سطح آموزش مهارت‌ها

این شغل در 4 سطح استاندارد به افراد آموزش داده می‌شود:

فرزکار درجه 2:
این استاندارد شامل آشنایی با مفاهیم اساسی رشته ساخت و تولید و فنون فرزکاری سنتی از قبیل نقشه‌خوانی، توانایی فلزکاری (شناخت و کار با فلزات)، نقشه‌کشی صنعتی، توانایی راه‌اندازی دستگاه فرز و متعلقات آن می‌شود.

برنامه‌نویسی CNC درجه 2 :
این بخش شامل شناخت و یادگیری توانایی کار با نرم افزارهای مورد نیاز سی ان سی و توانایی تشخیص و تعیین فرایندهای برنامه‌نویسی و انتخاب ابزار مناسب و همچنین روش‌های انتقال برنامه به ماشین‌های فرز CNC می‌شود.

فرزکار CNC درجه 1:
این مرحله نیز شامل مواردی همچون شناخت انواع فرز CNC، اجرای برنامه توسط ماشین، استفاده از دفترچه راهنمای دستگاه و انجام سرویس و نگهداری ماشین فرز CNC می‌باشد.

برنامه‌نویسی فرزکار CNC درجه 1:
توانایی بکارگیری نرم‌افزارهای CAD-CAM و تسلط بر کنترلرهای زیمنس و فانوک از اهداف درنظر گرفته شده در این سطح است.

آینده شغلی دارنده شغل cnc

شرایط شغلی فرزکار CNC نیز مانند CNC کار است و انتظار می‌رود با گسترش روزافزون تکنولوژی نیاز به این افراد نیز افزایش یابد. اما فراموش نکنید که باید دانش و مهارت بالایی را در این زمینه کسب کنید تا بتوانید در میان رقیبان زیادی که برای کسب این موقعیت شغلی تلاش می‌کنند موفق شوید.

دارنده شغل cnc

سخن پایانی

اکثر شغل‌های صنعتی شغل‌هایی هستند که علاوه‌بر داشتن دانش و تحصیلات اولیه، باید مهارت و تخصص بالایی نیز در مورد آن‌ها داشته باشید. در این صورت می توانید در این زمینه موفق شوید. شغل CNC کار نیز از این دسته شغل‌ها است. هرچند با پیشرفت روزانه تکنولوژی در کشورهای رو به پیشرفتی مانند کشور ما نیاز به این شغل‌های نیز روز به روز بیشتر می‌شود، اما هنوز هم تعداد آگهی‌های استخدام برای این موقعیت‌های شغلی کم است.
درحالت کلی افرادی در این رقابت موفق خواهند شد که تخصص و مهارت‌های بالایی در این شغل داشته و خود را با تکنولوژی‌های روز آپدیت کرده باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *